Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hantering i Lightroom

Produkter
(logga in för att koppla)

Skarström

Aktiv medlem
Jag undrar hur ni använder Lightroom. Jag har använt Picasa fram tills nu och det är tydligt att Picasa visar originalen och redigerar originalen om man inte väljer att spara som kopia. Men Lightroom skapar väl egna bibliotek med filerna och ska man spara förändringar måste bilden exporteras? Hur jobbar ni med Lightroom? Sparar ni alltid de redigerade filerna på en helt annan plats än ni importerar originalen från? Jag är mer van att både importera och spara i samma mapp efter redigering (men iofs spara som kopia). Jag har lite svårt att förklara vad jag menar men jag har nog inte helt enkelt lärt mig arbetsflödet i LR än. Kanske dags köpa en kurs av moderskeppet? :)
 
Jag undrar hur ni använder Lightroom. Jag har använt Picasa fram tills nu och det är tydligt att Picasa visar originalen och redigerar originalen om man inte väljer att spara som kopia. Men Lightroom skapar väl egna bibliotek med filerna och ska man spara förändringar måste bilden exporteras? Hur jobbar ni med Lightroom? Sparar ni alltid de redigerade filerna på en helt annan plats än ni importerar originalen från? Jag är mer van att både importera och spara i samma mapp efter redigering (men iofs spara som kopia). Jag har lite svårt att förklara vad jag menar men jag har nog inte helt enkelt lärt mig arbetsflödet i LR än. Kanske dags köpa en kurs av moderskeppet? :)

Lightroom fungerar så här:

a) Du har dina bilder lagrade på en hårddisk.

b) Lightroom är ett program för bildhantering, där alla förändringar du gör lagras i en katalog. Dina original rörs inte överhuvudtaget.

c) När du vill skapa en bildfil exporterar du den i det format du vill ha. Då kombinerar Lightroom din originalbild med de redigeringar du gjort och skapar en helt ny fil som hamnar där du vill att den ska hamna.

Jag kan beskriva arbetsflödet så här:

1) Jag kommer hem med 100 nytagna bilder och laddar över dem till den disk där jag förvarar mina bilder.

2) Jag importerar bilderna i Lightrooms katalog. Bilderna flyttas inte fysiskt - om jag nu inte ber om det - utan det enda som sker är att Lightroom vet var de finns.

3) Jag redigerar mina bilder.

4) De bilder jag vill ha ut som filer exporterar jag till den plats jag önskar.

Lightroom är aldrig inne i dina bilder och ändrar.
 
Om du söker lite här så har det diskuterats ganska många gånger.

Jag tycker det viktiga är att du har en god struktur på dina originalbilder. Den enklaste att underhålla torde vara en struktur baserad på kronologi.

Exempel:

Skapa en topp-mapp som heter "Original"

Under dessa skapar du en mapp för varje år och under dessa en mapp för varje fototillfälle. Lightroom kan om du vill hjälpa dig att skapa denna struktur helt automatiskt vid import.

Precis som du upptäckt själv så förblir originalen orörda - alla redigeringar lagras i LR databas.

I många fall behöver du inte göra någon export. Om du gör en export så bestäm då var du vill lägga dessa filer alltefter behov. Kanske lägger du dem bara i en temporär mapp på skrivbordet för att maila dem vidare till en kompis.

För egen del gör jag ofta så, diverse mappar för olika behov t ex mail till kompisar, bilder till fotosidan etc.

Dessutom gör jag även en export av ALLA bilder som jag tycker är någorlunda bra till en struktur som är en spegling av Original-bilderna. På så vis har jag en extra säkerhetskopia i full upplösning i JPG om jag så skulle behöva.


Lycka till.
 
Tack för mycket bra svar. Då förstår jag! Har en annan fråga när LR ändå diskuteras. Hur ställer jag in bevakade mappar som auto-importeras som jag har i Picasa?
 
När man jobbar i Lightroom tittar man i allmänhet bara på bilderna inifrån Lightroom -- och då visas bilderna med de förändringar som gjort.

Personligen tycker jag det är underbart att inte behöva spara en kopia på alla bilder jag modifierat (för att inte tala om att komma ihåg att man verkligen hade gjort en modifiering). Om man vill ha kvar originalet samtidigt som den modifierade bilden kan man skapa en virtuell kopia, vill man ha flera versioner av samma bild är det bara att skapa fler virtuella kopior. Att gå igenom en mängd bilder som det tidigare kunde ta flera timmar kan jag nu göra på några minuter (ljusa upp, beskära, räta upp horisonten, vitbalans etc.).

Nya bild-filer skapar jag först när jag ska ge bort bilder, numera använder jag en export-plugin för att automagiskt ladda upp bilderna till Flickr, så jag behöver nästan aldrig hantera nya bilder manuellt.
 
Tack för mycket bra svar. Då förstår jag! Har en annan fråga när LR ändå diskuteras. Hur ställer jag in bevakade mappar som auto-importeras som jag har i Picasa?

Vill du veta exakt hur, eller bara om det går? Att göra det är inget problem.

Till vad vill du använda funktionen?
 
När jag startar Picasa så importerar den automatiskt alla nya kort, jag tycker det är smidigt att inte behöva importera manuellt varje gång.

Det är möjligt att man kan använda automatisk import på samma sätt i Lightroom, men en stor poäng med Lightroom är att man kan göra väldigt många olika val när man importerar sina bilder. Du kan ange förinställningar som ska appliceras på alla bilder, nyckelord, kameraprofiler mm.
 
Aha, ja det är sant. Picasa har ingen direkt avancerad redigering så aldrig tänkt på det där. Bara importerat original för att få överblick sen redigerat dem i PS.

Det är möjligt att man kan använda automatisk import på samma sätt i Lightroom, men en stor poäng med Lightroom är att man kan göra väldigt många olika val när man importerar sina bilder. Du kan ange förinställningar som ska appliceras på alla bilder, nyckelord, kameraprofiler mm.
 
När jag startar Picasa så importerar den automatiskt alla nya kort, jag tycker det är smidigt att inte behöva importera manuellt varje gång.

Lightroom kan importera bilder direkt från de flesta kameror, så man behöver inte importera bilderna till hårddisken och sedan in till Lightroom.

Men om du skulle vilja så finns funktionen, se "Auto import". Om du vill ha fler finesser än den inbyggda kan erbjuda finns det en bra plugin från Jeffrey Friedl:

http://regex.info/blog/lightroom-goodies/folder-watch
 
En grej som jag inte vet har nämnts, är att en av poängerna med LR är att du inte "sparar bilderna" förrän du vet vad du ska göra med dem.

Alltså, du redigerar och fixar, men om du inte direkt ska använda dom, så finns det ingen poäng i att exportera dom. Först när du har ett användningsområde (och således vet i vilken storlek du behöver bilderna) så exporterar du dom. Du behöver inte exportera bara för att spara, och ändringar du har gjort kan sedan göras ogjorda. Eller så kan du skapa en ny virtuell kopia av filen och redigera den på ett annat sätt. Eller två. :)
 
Lightroom kan importera bilder direkt från de flesta kameror, så man behöver inte importera bilderna till hårddisken och sedan in till Lightroom.

Du har givetvis rätt. Som Canon-användare är det dock bara att gilla läget och ta den lilla omvägen via import till hårddisken först. :)
 
Inte om man använder kortläsare :) Jag importerar alltid bilderna direkt från minneskortet.

Hmm, du menar att jag är onödigt omständlig? :)

Är det så enkelt att min första erfarenhet av att sätta in ett CF-kort i en kortläsare präglat mig så fel? Den gången gick jag totalt vilse bland alla de mappar som skapas på kortet och fick uppfattningen att "manuell" import var omöjlig, och Canons programvara var nödvändig.
 
Jag tror faktiskt det :)

Jag sätter in kortet i kortläsaren, startar lightrom och trycker "Import". Då får jag välja om jag vill importera från minneskortet eller från annan plats. När jag väljer minneskortet kommer bilderna upp i importrutan :) Supersimpelt! :)
 
Jag tror faktiskt det :)

Jag sätter in kortet i kortläsaren, startar lightrom och trycker "Import". Då får jag välja om jag vill importera från minneskortet eller från annan plats. När jag väljer minneskortet kommer bilderna upp i importrutan :) Supersimpelt! :)

Ja, då konstaterar jag att jag efter 5,5 år lärt mig något nytt. Det tackar jag givetvis för. :)
 
Tack för all hjälp!

Passar på med en fråga till! Någon som vet vad man kan göra åt felet med thumbnails av videos i Vista? jag får felmeddelande "video_thumbnailer.exe har slutat fungera" när LR ska göra en miniatyr av videofilen, ser på nätet att många får det men hittar ingen lösning.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.