Annons

Hantering av RAW (NEF) på Mac

Produkter
(logga in för att koppla)
Capture NX2

Det finns inget program som är bättre än NX2 på att hantera NEF-filer !

Visst, tråkigt gränssnitt och ganska segt om man inte har tillräckligt med "pulver" i maskinen.
 
Ärligt talat, jag förstår inte hur det kan bli bättre än denna set-up! (använda iphoto för att visa bilder och ev grovredigera, sedan bara klicka upp dem direkt i PS) :)

Fast jag är såklart nybörjare...
 
Ärligt talat, jag förstår inte hur det kan bli bättre än denna set-up! (använda iphoto för att visa bilder och ev grovredigera, sedan bara klicka upp dem direkt i PS) :)

Fast jag är såklart nybörjare...

Det man kan är man ofta nöjd med. Men om man vill göra mer avancerade redigeringar än vad iPhoto tillåter behöver man en råkonverterare. Capture NX är enligt mig det tråkigaste och segaste program man kan jobba i. Det är emellertid bra för de funktioner som krävs av kameran, t.ex. D-lightning, vinjetteringskontroll med mera. Men de sakerna går med lätthet att fixa i PS.

För min del är Aperture 2.1 ett bra verktyg för att indexera, arkivera och att redigera bilder. Smaken är som baken...

Arbetssättet är likadant som i iPhoto, men med den stora skillnaden att man kan redigera på ett bättre sätt i t.ex. Aperture eller Lightroom .
 
Motsvarar Aperture iPhoto som visningsprogram och allmänt "fotoalbum"? Och motsvarar Aperture Lightroom (som ju många talar varmt om)?

Använder man dessa program till att fixa till lite lagom, för att slippa fotoshoppa varje gång?

stefan
 
Motsvarar Aperture iPhoto som visningsprogram och allmänt "fotoalbum"? Och motsvarar Aperture Lightroom (som ju många talar varmt om)?

Använder man dessa program till att fixa till lite lagom, för att slippa fotoshoppa varje gång?

stefan

Ja, Aperture och Lightroom är samma typ av program. Bägge ersätter helt och hållet iPhoto plus att du får enastående redigeringmöjligheter av dina råfiler.

För finliret behövs fortfarande Photoshop (iaf om foto är ens levebröd).

Det enda iPhoto är bättre på är integreringen med hela iLife sviten, dvs iMovie, iDVD, iTunes, Garageband och iWeb. Där har Apple verkligen lyckats att göra livet enkelt för hemmafixaren.
 
Jag tycker faktiskt att iPhoto är rätt bra.
Man kan göra dom mest elementära grejerna med bilden, fixa skärpa,justera högdagrar och skuggor och ställa vitbalans.
Det är ett rätt bra program.
Vad tycker ni?
 
NEF i LR

Nu är jag kankse på fel tråd....men jag har stora problem med NEF (kör D300 och D700) i LR på MAC - kvaliteten suger helt enkelt! LR är ett väldigt bra program, massor med bra funktionalitet, enkelt osv, men när man jämför bilderna vid framkallning måste jag tyvärr använda Nikons (skit)program för att se bildkvalitet (skärpa, ljus, etc) Har inte testat med Apeture ännu. Någon annan som har samma problem?

Så LR är bra för allt utom bildkvaliteten på Mac med NEF
 
Om det fortfarande ingår en Capture one-licens i lightversion när man köper Sandisk Extreme, är det vad jag rekommenderar. Det tar hand om mina D200-filer på ett alldeles utmärkt trevligt sätt. Jag lyckas klart bättre där än i Camera Raw.
 
Om det fortfarande ingår en Capture one-licens i lightversion när man köper Sandisk Extreme, är det vad jag rekommenderar. Det tar hand om mina D200-filer på ett alldeles utmärkt trevligt sätt. Jag lyckas klart bättre där än i Camera Raw.

Köpte ett Sandisk kort för 3 v sedan men inget C1, men jag får väl ladda ner och titta. Hur använder du programmen? C1 för allt eller blandar du?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.