Annons

Hantering av RAW (NEF) på Mac

Produkter
(logga in för att koppla)
Äger en iMac 24" sedan i hösta och har nu äntligen införskaffat mig en Nikon D60.
Min fråga är nu vilket program använder jag till min Mac för mina RAW (nef) bilder?
 
Alla de stora RAW-konvertrarna finns väl för båda plattformer? Sedan finns Macs egen Aperture om du föredrar det.

*edit*
läste ditt inlägg igen och kom fram till att du kanske inte visste alls vilka program konverterar RAW. Finns det uppsjö av sådana, bara att välja:

Photoshop/Elements
Lightroom
Nikon Capture NX
Phase One
DxO
BreezeBrowser
Bibble

är de största. Sedan finns det ett antal mindre vanliga program som folket är ändå nöjd med.

*edit2*
Det har visat sig att BreezeBrowser inte finns för Mac OS
 
Senast ändrad:
Hej!
Tips! Ta hem en demo av Aperture. Klart trevligare än LR enligt mig. Kostar ca 1800:-.
 
Varför inte iPhoto som ju redan ligger på din dator redan. Visst är Aperture vassare, men kostar pengar och kanske är overkill för en del.

Börja med iPhoto. Om det känns trevligt men alldeles för enkelt/begränsad är det definitivt Aperture som är nästa steg. (Eller för all del LR, men jag trivs personligen bättre i Aperture.)
 
Melker Humala skrev:
Apples Aperture, inte Macs. Macintosh är en modellserie inte ett företag.

M
Tack för påpekandet! Bra att någon håller koll på saker och ting!:)

Jag valde bort Aperture för att programmet är plattformberoende. I och med att det är liksom LR ett databasprogram vill man att databasen är oberoende av operativsystemet i fall man flyttar tillbaka till Windows någon gång. Eller behöver öppna databasen på en PC hos en kompis till exempel.

Sedan tror jag att Adobe är mest framtidssäkert mjukvaruföretag bland alla andra nämnda i tråden. Det skulle inte förvåna mig om Apple lägger ner Aperture en vacker dag om det inte klarar konkurrensen. Då sitter man med sin databas på 10000 taggade bilder och vet inte vad man ska göra med den.

Det ovan är bara min syn på saken. Andra kan ha egna prioriteringar förstås.
 
timofej skrev:
Tack för påpekandet! Bra att någon håller koll på saker och ting!:)

Jag valde bort Aperture för att programmet är plattformberoende. I och med att det är liksom LR ett databasprogram vill man att databasen är oberoende av operativsystemet i fall man flyttar tillbaka till Windows någon gång. Eller behöver öppna databasen på en PC hos en kompis till exempel.

Sedan tror jag att Adobe är mest framtidssäkert mjukvaruföretag bland alla andra nämnda i tråden. Det skulle inte förvåna mig om Apple lägger ner Aperture en vacker dag om det inte klarar konkurrensen. Då sitter man med sin databas på 10000 taggade bilder och vet inte vad man ska göra med den.

Det ovan är bara min syn på saken. Andra kan ha egna prioriteringar förstås.

Det händer förstås att mjukvarutillverkare lägger ner utvecklingen av olika program, men den risken är nog ganska liten i det här fallet. Dessutom är det värt att ta den risken, för Aperture är ett förbaskat bra program.

Angående databasen går det utmärk att exportera bilderna och läsa in dem i ett annat program om man mot förmodan vill byta från Mac till PC.

En liten reflektion till: Är inte LR för Windows plattformsberoende... ? :)
 
iBoat skrev:
Det händer förstås att mjukvarutillverkare lägger ner utvecklingen av olika program, men den risken är nog ganska liten i det här fallet. Dessutom är det värt att ta den risken, för Aperture är ett förbaskat bra program.
Inte för att starta en vs diskussion undrar bara vad gör Aperture bättre jämfört med LR? Har kikat lite på dess hemsida men hittar inget programmet kan men inte LR. Jag tyckte faktiskt att de var rätt lika. Både finessmässigt och i utseendet.

iBoat skrev:
Angående databasen går det utmärk att exportera bilderna och läsa in dem i ett annat program om man mot förmodan vill byta från Mac till PC.
Kan Aperture exportera även framkallningsinställningarna? :-O Tvivlar på det. Men det är nog inget program som kan göra det tror jag. LR kan faktiskt baka in framkalningsinställningarna in i dng filer om man konverterar sina filer till dng vid importen. Men de måste fortfarande läsas antingen med LR eller PS.

iBoat skrev:
En liten reflektion till: Är inte LR för Windows plattformsberoende... ? :)
Nej, LR är inte Windowsberoende då det finns för både Mac OS och Windows och bägge versioner kan dela samma databas alldeles utmärkt. Stooor fördel just för mig då jag har en stationär PC och en bärbar Mac.

Men som sagt för många kan Aperture fungera alldeles utmärkt.
 
timofej skrev:
Inte för att starta en vs diskussion undrar bara vad gör Aperture bättre jämfört med LR? Har kikat lite på dess hemsida men hittar inget programmet kan men inte LR. Jag tyckte faktiskt att de var rätt lika. Både finessmässigt och i utseendet.


Kan Aperture exportera även framkallningsinställningarna? :-O Tvivlar på det. Men det är nog inget program som kan göra det tror jag. LR kan faktiskt baka in framkalningsinställningarna in i dng filer om man konverterar sina filer till dng vid importen. Men de måste fortfarande läsas antingen med LR eller PS.


Nej, LR är inte Windowsberoende då det finns för både Mac OS och Windows och bägge versioner kan dela samma databas alldeles utmärkt. Stooor fördel just för mig då jag har en stationär PC och en bärbar Mac.

Men som sagt för många kan Aperture fungera alldeles utmärkt.

Jag har provat olika råkonverterare och naturligtvis även LR. Aperure och LR är ganska likvärdiga funktionellt sett. Aperture har ett par funktioner som LR saknar (edge sharpen och definition), men det är inte de sakerna som gör att jag valde programmet. På vanligt Apple-manér är det lätt att ta till sig, snyggt, logiskt och överskådligt.

Jag tror inte att man kan exportera rawfiler från Aperture, men naturligtvis kan man exportera Tiff eller annat format MED framkallningsinställningarna.

Det där med plattformsoberoende eller ej, -tror du verkligen att man kan konvertera en databas från LR i Mac till LR i PC? Jag tror inte det...
 
iBoat skrev:
Jag tror inte att man kan exportera rawfiler från Aperture, men naturligtvis kan man exportera Tiff eller annat format MED framkallningsinställningarna.

Det där med plattformsoberoende eller ej, -tror du verkligen att man kan konvertera en databas från LR i Mac till LR i PC? Jag tror inte det...
Man behöver inte konvertera databasen. Man kan använda samma databas! Det gör jag nästintill dagligen.

Det är klart man kan exportera till tiff. Vi pratade ju om databasexport så att databasen inte blir program-/OS-beroende.
 
Jag satsade min slantar på en helt plattforms- och tillverkaroberoende lösning. Det råkade bli LR men det jag hade som krav var att datat skulle vara läsbart oavsett valt program. LR klarar av att skriva in metadata och annan information till jpg filen eller som en XMP sidecar till mina råfiler.

Hade tidigare Photoshop Album som databasprogram och som sådant fungerade det ypperligt men tyvärr kunde inte den version jag hade klara av att skriva till filen. I samband med en datorkrasch och programbyte i samband med detta så blev det uppenbart att denna brist vill jag inte leva med. Allt var och är uppbackat men om det skulle inträffa en katastrof så är det bara för mig att mata in DVD efter DVD och alla program som kan läsa dessa xmp eller jpgfilerna kan återskapa all data.....då datat ligger tillsammans med bildfilerna på skivorna....
 
Hoppas jag kan ta upp denna tråd igen:

Har tid bara använt jpeg men har nu en ny Nikon D300 och laddade igår in 400 RAW/NEF-bilder i iPhoto. När jag kollar "info" om bilderna med ett ctrl-klick i iPhoto, kallas de "RAW-fil".

Jag vill öppna dem i PS CS3, vilket verkar stört omöjligt. Om jag drar dem till skrivbordet (som jag brukar göra, för att vara 100% söker på att originalet finns kvar) blir bilderna jpeg.

Jag försöker gå via de pgrm som följde med kameran (Nikon Transfer och ViewNX) utan hjälp. Med Adobe DNG-converter går det att konvertera NEF till RAW direkt från kameran men inte från iPhoto. Mitt CS3 kan inte öppna Adobes Camera RAW-plugin, som det borde kunna.

Jag har en bister känsla av att Nikon, precis som flera mobiltfntillverkare, liksom har valt bort Mac...

Ngn som kan ge råd?! Är det lika surt med Canon?
 
Hoppas jag kan ta upp denna tråd igen:

Har tid bara använt jpeg men har nu en ny Nikon D300 och laddade igår in 400 RAW/NEF-bilder i iPhoto. När jag kollar "info" om bilderna med ett ctrl-klick i iPhoto, kallas de "RAW-fil".

Jag vill öppna dem i PS CS3, vilket verkar stört omöjligt. Om jag drar dem till skrivbordet (som jag brukar göra, för att vara 100% söker på att originalet finns kvar) blir bilderna jpeg.

Jag försöker gå via de pgrm som följde med kameran (Nikon Transfer och ViewNX) utan hjälp. Med Adobe DNG-converter går det att konvertera NEF till RAW direkt från kameran men inte från iPhoto. Mitt CS3 kan inte öppna Adobes Camera RAW-plugin, som det borde kunna.

Jag har en bister känsla av att Nikon, precis som flera mobiltfntillverkare, liksom har valt bort Mac...

Ngn som kan ge råd?! Är det lika surt med Canon?

Du behöver ta hem en uppdatering från Adobe för att kunna använda Camera Raw. Du kan aldrig ta upp en råfil direkt till Photoshop.

Det är ingen risk att stora tillverkare som Nikon, och Canon med flera "glömmer bort" Mac-användarna eftersom det är den helt dominerande plattformen i grafisk produktion.
 
Det ska inte vara några som helst problem med att öppna raw-filer i cs3.
Men använd "exportera" i iPhoto istället för att dra dom ut på skrivbordet för då konverteras dom bara till jpg istället.
Men du måste ju ha Camera Raw installerat så tanka hem det först.

/sventa


Hoppas jag kan ta upp denna tråd igen:

Har tid bara använt jpeg men har nu en ny Nikon D300 och laddade igår in 400 RAW/NEF-bilder i iPhoto. När jag kollar "info" om bilderna med ett ctrl-klick i iPhoto, kallas de "RAW-fil".

Jag vill öppna dem i PS CS3, vilket verkar stört omöjligt. Om jag drar dem till skrivbordet (som jag brukar göra, för att vara 100% söker på att originalet finns kvar) blir bilderna jpeg.

Jag försöker gå via de pgrm som följde med kameran (Nikon Transfer och ViewNX) utan hjälp. Med Adobe DNG-converter går det att konvertera NEF till RAW direkt från kameran men inte från iPhoto. Mitt CS3 kan inte öppna Adobes Camera RAW-plugin, som det borde kunna.

Jag har en bister känsla av att Nikon, precis som flera mobiltfntillverkare, liksom har valt bort Mac...

Ngn som kan ge råd?! Är det lika surt med Canon?
 
Jag har just laddat hem den senaste uppdateringen. PS säger fortf att det inte känner igen dokumentet. Kan jag ha missat nåt?

Jag har märkt att jag kan gå via Bridge, istället för iPhoto. Via det fungerar Camera Raw. Men det känns lite knäppt på en mac.

Stefan
 
Jag har just laddat hem den senaste uppdateringen. PS säger fortf att det inte känner igen dokumentet. Kan jag ha missat nåt?

Jag har märkt att jag kan gå via Bridge, istället för iPhoto. Via det fungerar Camera Raw. Men det känns lite knäppt på en mac.

Stefan
iPhoto är kanske inte det bästa programmet att utgå ifrån, men det ska fungera. Kolla i inställningarna, -se bild

Edit:
Att du kan ta upp bilden via Bridge tyder på att du iaf har rätt uppdatering i PS.
 

Bilagor

  • Dump.jpg
    Dump.jpg
    89.6 KB · Visningar: 168
Senast ändrad:
Nu lyckades jag ladda ner Camera Raw och installera det KORREKT (att man aldrig lär sig). Nu kan jag exportera en NEF-fil från iPhoto till skrivbordet och sedan direkt öppna den i PS.

Oh, happy day! Nu slapp jag fler PC-applicationer. Tack.
 
Du kan också ta upp bilden direkt via iPhoto, men då måste du ange en extern redigerare i iPhotos inställningar.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.