Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Handla kamera från USA

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej alla !

Hoppas det finns någon vänlig själ som kan hjälpa mig. Står i begrepp att köpa en EOS 300D (Digital Rebel). Funderar på att köpa kameran från USA.

Mina frågor är då först om någon vet om batteriladdaren som ingår (CB-5L) fungerar i Sverige. Att kabeln som kommer med och som kopplas i väggen måste bytas ut fattar jag, men jag har sett att en laddare med beteckningen CB-5L säljs även i Sverige.

Sedan skulle jag vilja veta om någon har erfarenhet av att handla via Internet ifrån amerikanska Adorama eller B&H Photo Video ProAudio och ifall upplevelsen varit positiv eller negativ.

Tack på förhand

/F

Jag har köpt kamera (EOS 10D) från USA och B&H Photo Video via Internet.

Jag betalade med VISA, levererade till en bekant som var på väg hem till Sverige och hon flög hem med den.

Laddaren fungerar alldeles utmärkt i Sverige och det som INTE finns med är den svenska apparatsladden, men den kostar 20 kr på Claes Ohlsson ;-) om man inte har en hemma redan vill säga. De brukar följa med billiga klockradior eller radioapparater.

B&H var proffsiga och snabba och jag kunde följa leveransen via nätet vilket var spännande vill jag lova!!!

Tänk på att du måste räkna med moms 25% på hela summan inklusive frakt. Sedan tillkommer tull 7% på hela den summan.

Pris+frakt+moms+tull.

Jag beställde lite optik från BHphoto på måndag eftermiddag. På onsdag eftermiddag knackade UPS på dörren.

Om du vill pressa kostnaden ytterligare är det värt att söka objekt på www.froogle.com och kolla upp firman på t.ex. Photo.net och sedan beställa om firman verkar OK.

Har provat att handla på en butik med sämre rykte(Hotbuys). Priset på gluggen jag köpte gick upp med 200 Kr på deras "ljug", men blev ändå åtskilligt billigare än på B&H.

Tack för alla svar, verkligen hjälpsamt.

Tullverket har en trevlig sida där man kan räkna fram priset inklusive skatter och tullar. Gå till www.tullverket.se sedan 'privatpersoner' -> 'handla på internet' -> 'räkna ut vad det kostar'.

Tydligen så är det ingen tull på digitalkameror. :)

Trots pålagd moms etc, så är det ändå billigare i USA än i Sverige.

/F

Hej Fredrik!

Vad jag förstår så gäller garantin endast världsdelsvis, så en Canon Rebel köpt i USA har endast garanti som man kan göra anspråk på i nord amerika, kanske en av anledningarna till att den heter Rebel i USA?

Du borde kolla med Canon Sverige före köp, om du är intresserad av garanti.

//Fredrik

BHPhotoVideo

Köpte ett minne från dem, inga problem med leverans eller annat strul. Polarn beställde en Pocketkamera - Optio S4. Strulade inget alls med leverans eller annat.
De funkar.

Garanti på begagnat

Hej... Funderar på att beställa ett begagnat Canon-objektiv från USA och undrar om någon vet hur garantin fungerar när man gör så. Det blir i så fall ett FD-objektiv, så det har ju några år på nacken.

//Stefan

Jag har räknat lite på det här med att handla hos B&H.
Ett Canon EF 100-400mm IS + UV-filter kostar i svenska pengar 11635kr. Sedan tillkommer moms 25% på hela summan inklusive frakt. Sedan tillkommer tull 7% på hela den summan. Då är man uppe i 15562kr, om jag har räknat rätt.
CyberPhoto AB skall ha 15850kr.....Lönar sig ju inte!

Bengt-Arne skrev:
Jag har räknat lite på det här med att handla hos B&H.
Ett Canon EF 100-400mm IS + UV-filter kostar i svenska pengar 11635kr. Sedan tillkommer moms 25% på hela summan inklusive frakt. Sedan tillkommer tull 7% på hela den summan. Då är man uppe i 15562kr, om jag har räknat rätt.
CyberPhoto AB skall ha 15850kr.....Lönar sig ju inte!

Är uv filter gratis hos Cyberphoto?

100-400 kostar 1389$ (bHphoto)
frakt 69$
valutakurs 7,53
Är det verkligten 7% tull?
Moms 25%

Summa: 14684

100-400 i tysklans 1449E (technikdirekt)
frakt 20E
valutakurs 9,35
Tull = 0
Moms = 0 (Tysk moms ingår i priset)

Summa: 13548

100-400 i sverige 15850 (cyber)
Frakt 193 (inkl postförskottsavgift)

Summa: 16043

Daniel Ahlin skrev:
Är uv filter gratis hos Cyberphoto?

100-400 kostar 1389$ (bHphoto)
frakt 69$
valutakurs 7,53
Är det verkligten 7% tull?
Moms 25%

Summa: 14684

100-400 i tysklans 1449E (technikdirekt)
frakt 20E
valutakurs 9,35
Tull = 0
Moms = 0 (Tysk moms ingår i priset)

Summa: 13548

100-400 i sverige 15850 (cyber)
Frakt 193 (inkl postförskottsavgift)

Summa: 16043

Ha! Jag glömde UV-filter när jag räknade på pris hos Cyber, det blir 16530kr.

Det blir 3000kr billigare hos "Technikdirekt", det låter bättre.

Peter Werner som finns längre upp i listan nämnde 7% tullavgift, det var det jag gick efter.

Det är inte tull på Digitalkameror. Enligt en annan tråd där någon hade ringt tullen och frågat så är det 3,7% tull på optik.

Nu har jag fått tips om att en bekant skall resa till Phoenix i Arizona. Gäller nu att hitta en lämplig butik där. Men det vet kanske medlemmar på fotosidan.

BH Photo & Video

Tjenare!
Jag har handlat tre linser från B & H under dom senase åren. Det är en mycket seriös handlare. Jag har inte jämfört priser på senre tid, men känslan är att det inte är så väldigt fördelaktigt längre. Definitivt inte om man tänker pröjsa tull & moms. Dessutom säljs det mesta i USA med garantier som bara gäller i USA. Icke att förglömma. Det innebär att det inte är alldeles utan risk och/eller besvär att handla i USA. Mvh Kristofer.

Re: BH Photo & Video

in2kma skrev:
Dessutom säljs det mesta i USA med garantier som bara gäller i USA. Icke att förglömma. Det innebär att det inte är alldeles utan risk och/eller besvär att handla i USA.
Vill minnas att jag läst (här på fotosidan?) att Canons optik (i motsats till deras kameror) har världsgaranti oavsett var den köps. Kanske någon kan bekräfta eller dementera det här...

Ja fan. Du har rätt! Det är en international warranty på den senaste linsen jag köpte. Det hade jag inte ens lagt märke till. :) Har tyvärr inte kvar dom tidigare linserna, så jag vet inte hur det var med dom.

Någon som har erfarenhet av att handla från England och då hos
http://www.warehouseexpress.com/
Har tittat på en del nikonobjektiv som verkar vara väldigt mycke billigare där än i sverige.
tex en nikon AF-S 17-35/2,8 D IF ED kostar kring 16000kr mot 21500kr i sverige
Hur fungerar garantier m.m. borde inte bli någon tull i varje fall.

Ska du handla från england så kan jag varmt rekomendera Robert White . Extremt bra service! Beställde en GR1v på fredagkväll och fick den på måndag eftermiddag.

Trevliga var de också..

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar