Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Handla i Bangkok

Produkter
(logga in för att koppla)

AdamSandin

Aktiv medlem
Tjena.

Är i Thailand för tillfället och skall till Bangkok i slutet av resan (om ca 1,5-2 veckor).
Tänkte passa på att köpa ett batterigrepp (MB-D11) till min D7000 samt ett ND-filter här (i Bangkok).
Möjligt att det blir lite andra kamera tillbehör / objektiv också.

Har ni några tips på var man kan köpa det, vad man skall tänka på osv?

Tack på förhand:)

/Adam
 
Tjena.

Är i Thailand för tillfället och skall till Bangkok i slutet av resan (om ca 1,5-2 veckor).
Tänkte passa på att köpa ett batterigrepp (MB-D11) till min D7000 samt ett ND-filter här (i Bangkok).
Möjligt att det blir lite andra kamera tillbehör / objektiv också.

Har ni några tips på var man kan köpa det, vad man skall tänka på osv?

Tack på förhand:)

/Adam

Hej Adam,

Jag skulle rekomendera Fotofile (http://fotofile.net/index.php?lang=en). Finns på Central Rama 9 Plaza (Åker du tunnelbana så är Rama 9 stationen ihopkopplad med shoppingcentret). Finns även på MBK och lite fler gallerior runt om i stan. Var själv på Central Rama 9 och köpte en Canon EOS 5D Mark III i söndags.

/ Bangkokbo
 
Å andra sidan måste du momsa kameran när du tar in den i Sverige. Batterigreppet däremot klarar sig under gränsen för tull- och momsfrihet.

Vad tullen/skatteverket/andra tycker om privatimport väljer många att bortse ifrån. Garantihantering gör dock att det inte alltid är värt risken.
 
Tack för tipsen. Momsen kan man ju bortse från :p ingen som vet vad man köper ju.

Btw, var i Thailand för ca 2 år sedan. Då var jag på ett typ 2-4 våningar stort elektronik köpcenter/marknad. Längst ned va det typ dvd kopior osv. Kändes kanske inte som ett pålitligt köpcenter men billigt. Någon som vet något om det ?
 
Tack för tipsen. Momsen kan man ju bortse från :p ingen som vet vad man köper ju.

Btw, var i Thailand för ca 2 år sedan. Då var jag på ett typ 2-4 våningar stort elektronik köpcenter/marknad. Längst ned va det typ dvd kopior osv. Kändes kanske inte som ett pålitligt köpcenter men billigt. Någon som vet något om det ?

Låter som Pantip Plaza, ok för att köpa småprylar men jag skulle nog inte köpa dyrare saker där.

Finns ett till i Nonthaburi som är mindre men billigare.
 
FotoFile är den största och bästa affären i Thailand. Och du ska handla i deras huvud affär som ligger i MBK department store (bottenvåningen) Sky-train till National Stadium stationen för att komma dit. Du för 7% av priset tillbaka på flygplatsen när du åker hem (moms-skatt). Panthip Plaza kan du låta bli för foto grejor. Datorer och grejor till dem är bra där men inte foto prylar.
Jag köper alla mina foto prylar på FotoFile. Affären är bra och har perfekt service.
 
Sunny Camera kan du kolla oxå, ligger på vån 3 eller 4 tror jag på MBK. Dom är Nikon återförsäljare och bra att ha att göra med.
 
FotoFile är den största och bästa affären i Thailand. Och du ska handla i deras huvud affär som ligger i MBK department store (bottenvåningen) Sky-train till National Stadium stationen för att komma dit. Du för 7% av priset tillbaka på flygplatsen när du åker hem (moms-skatt). Panthip Plaza kan du låta bli för foto grejor. Datorer och grejor till dem är bra där men inte foto prylar.
Jag köper alla mina foto prylar på FotoFile. Affären är bra och har perfekt service.

Tack, då gör jag det !! Hur får jag tillbaka 7%?
 
Tack, då gör jag det !! Hur får jag tillbaka 7%?

Ta med ditt pass när du köper dina prylar. Dom kommer högst troligen fråga om du ska göra "tax refund" på flygplatsen. Dom kommer fylla i några papper och det tar du med dig till flygplatsen och visar upp vid "Tax refund" stället (Osäker om dom vill se det du handlat också). Detta görs innan du checkar in.
 
Ta med ditt pass när du köper dina prylar. Dom kommer högst troligen fråga om du ska göra "tax refund" på flygplatsen. Dom kommer fylla i några papper och det tar du med dig till flygplatsen och visar upp vid "Tax refund" stället (Osäker om dom vill se det du handlat också). Detta görs innan du checkar in.

Jätte bra ! tusen tack!
 
Var på fotofile på MBK igår. Tyckte affären var väldigt liten :/ batterigreppet var 100 kr dyrare än i Sverige & dom hade bara 1 st ND filter som passade.. Överlag tyckte jag att allt var ungefär samma pris som i Sverige. Möjligtvis 10% skillnad på vissa saker. Men känns inte som det är värt de då..
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.