Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Handla från USA

Produkter
(logga in för att koppla)

Tomte0

Aktiv medlem
Tjena!
Jag tänkte köpa objektiv från USA, via E-bay då och känner skulle behöva lite kött på benen från någon som har lite erfarenhet det jag är mest orolig över är ju paketeringen utav objektivet och vad mer man kan tänka på!

Jag medveten om tull kostnadera samt moms tillägget till kommer.


// Johan
 
Det är förstås viktigt att tänka på totala priset. Skall man köpa tycker jag antingen det skall vara svårt att få tag i här eller vara betydligt billigare. Det här med garanti blir ju bara viktigt för nya grejer - och då finns ju för flera tillverkare ingen världsgaranti. Kolla att det är en välrenomerad säljare. Vad tänkte du köpa och för hur mycket?
 
Svårt att svar på hur väl förpackade de kan vara. Det beror nog på vilken firma det är.
Du kanske vet att Canon inte har Världsgaranti så om du får problem med objektivet måste det skickas tillbaka till USA.
 
Köper man från en seriös handlare (själv har jag utnyttjat B&H) är paketet lika välpackat och välhanterat som om man handlade från t ex en firma i Umeå. Inga problem, alltså. (Dessutom går det minst lika snabbt.)
 
Jag tänkte köpa ett canon ef 70-200 f2,8 IS ( inte IS II, det var de jag hittade som var riktigt bra pris på) och priset ligger på $416.66 vilket är runt 2900kr. Bilderna på objektivet se jätte bra ut och det säljaren har riktigt bra feedback.
Och det här är ett begagnat och det är auktion.

ErlandH: Jag kollade med på B&H hört att dom ska vara jätte bra, men där gör jag inte så stor vinst, 5000kr drygt på ett objektivet som jag kollade på och då räknade jag inte med tull/moms.
 
Objektivet du nämner brukar ligga runt 10k på begagnatmarknaden här hemma i Sverige, är du säker på att det är det objektivet? I sådana fall låter det lite för bra för att vara sant.
 
Objektivet du nämner brukar ligga runt 10k på begagnatmarknaden här hemma i Sverige, är du säker på att det är det objektivet? I sådana fall låter det lite för bra för att vara sant.

Självklart göra den det därför jag kollar nu utomlands som USA om man kan göra några klipp på det och sen ska vi inte glömma det är auktion på det objektivet så priset kan ännu stiga än så länge så är priset oförändrad efter drygt en vecka.


VisualD: Jupp, det stämmer på 3,5% sen moms på 25%
 
Senast ändrad:
Auktioner på Ebay bruar knappt öka i pris för sista minuterna så det hela låter rimligt i mina öron. En sak att tänka på är att mögelsvamp verkar trivas jäkligt bra i många delar av USA med hög luftfuktighet.
 
Ebay har en garanti som är rätt bra att känna till. Skulle varan inte stämma överens med beskrivningen och säljaren inte vill göra rätt för sig så kam man vända sig till ebay. De hjälper en i kontakten med säljaren och är inte saken utredd på 2veckor så löser ebay det med dig.
Kolla så att det står Ebay Byer Protection http://pages.ebay.com/coverage/index.html
För att slippa eventuell tull så kan man kolla speciellt på ebay i England eller Tyskland.
Frakten från USA brukar vara så man kan gråta medan det är relativt billigt att skicka paket från England.
Kollar man på kameraprylar och optik så verkar kostnadsläget i England vara betydlig lägre än i Sverige. Tyskland ligger tyvärr högt på det mesta jag kollat på...
http://ebay.co.uk

I England har de också en landsomfattande kedja som handlar med begagnade kameror och kikare.
http://www.lcegroup.co.uk/ Varje butik är visserligen fristående men alla begagnade objekt ligger ute på deras websida. Kan dock vara lite problem att handla från någon av butikerna om man bor utanför UK då vissa inte säljer köpare utomlands.

ps. LCE har ett Canon 70-200mm f2.8 L USM för £749 och ett Canon EF 70-200mm F2.8 L IS MK1 för £1299. £1 är ca 11.10sek ;)


/Patrick
 
Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.