Annons

Handla från england?

Produkter
(logga in för att koppla)

Helena_S

Medlem
Hej!
Tänkte att jag skulle köpa lite prylar från england och har sökt lite på forumet. Är det så att det inte tillkommer några extra avgifter tex moms (och då menar jag som man får tulla för när det kommer in i sverige) när man handlar därifrån? Vet inte riktigt vart man ska kolla upp saken...

Tack på förhand!
 
England är inom EU så ingen moms eller tull tillkommer. Det finns ett par undantagsfall:
Om det Engelska företaget skickar från Kanalöarna (Jersey, Gurnsey, Aldernay, Sark) så räknas det som om köpet gjorts från utanför EU, tull och moms tillkommer.
Vissa Engelska företag redovisar priser utan Engelsk moms, i så fall tillkommer denna (17,5%) men ingen tull.

-- MW
 
prisvärt ?

Blev lite nyfiken på denna möjlighet.
Är det bra priser i England (affärer/nätbutiker) ?
Eller finns det någon annan bra anledning att handla där ?
Fast nöjet att handla nåt kul på en resa kan ju iofs vara skäl nog.....
 
Re: prisvärt ?

kololo skrev:
Eller finns det någon annan bra anledning att handla där ?

Jag shopper oftast saker som inte finns/är svåra att få tag på i Sverige. Men man får kolla priserna noga, ibland är UK billigast, ibland sverige...

-- Nicke
 
Men, vänta lite, är det inte så att företag inom EU inte debiterar moms om de fakturerar företag som är momsregistrerade inom EU. Annars ska de debitera moms, precis som när en konsument köper en vara i butik i sitt hemland, bara för att vara korrekt. Annars är det fusk!
 
LarsV skrev:
Men, vänta lite, är det inte så att företag inom EU inte debiterar moms om de fakturerar företag som är momsregistrerade inom EU. Annars ska de debitera moms, precis som när en konsument köper en vara i butik i sitt hemland, bara för att vara korrekt. Annars är det fusk!

Jo, det är helt korrekt, ser inte att någon antytt något annat? Magnus menade förstås att det inte tillkommer svensk moms, såsom det gör om man importerar. Vidare skrev han att vissa företag deklarerar priset ex VAT och i så fall tillkommer 17.5% om man är privatperson.
 
mellanformat i egland

Jeppe skrev:
Mellanformat är "billigt". Annars är det ganska jämnt skägg med Sverige.


Har precis flyttat till England och är extremt sugen på mellanformat, har dock inte hittat nått som är vidare billigare än i Sverige, vet du någon bra sida eller affärskedja?
 
Re: mellanformat i egland

sonicflower skrev:
Har precis flyttat till England och är extremt sugen på mellanformat, har dock inte hittat nått som är vidare billigare än i Sverige, vet du någon bra sida eller affärskedja?
Precis som i Sverige kan man använda prisjämförarsajter på nätet, t ex www.pricerunner.co.uk Där kan man nog hitta butiker (både nätbutiker och fysiska) som håller hyfsade priser.
 
Försöker mig på ett litet trådlyft här, tänkte köpa ett Nikkor 70-200/2,8 VR från England. Frågan är vilka sajter är pålitliga och har bra priser?
 
Looped skrev:
Försöker mig på ett litet trådlyft här, tänkte köpa ett Nikkor 70-200/2,8 VR från England. Frågan är vilka sajter är pålitliga och har bra priser?

Jag har handlat från warehouseexpress.com och det har funkat bra. Leverans tar ca 7-10 dagar. Andra favoriten är www.robertwhite.co.uk dock har de priser listade på hemsidan ex moms som annars ligger på 17%. Hos www.robertwhite.co.uk är leveranstiden ca mycket kortare.
 
damir skrev:
Jag har handlat från warehouseexpress.com och det har funkat bra. Leverans tar ca 7-10 dagar. Andra favoriten är www.robertwhite.co.uk dock har de priser listade på hemsidan ex moms som annars ligger på 17%. Hos www.robertwhite.co.uk är leveranstiden ca mycket kortare.

Tack för tipset, ska titta lite närmare på sidorna när jag får lite mer tid men Robert White verkar seriös. Någon som har erfarenhet?
 
Looped skrev:
Försöker mig på ett litet trådlyft här, tänkte köpa ett Nikkor 70-200/2,8 VR från England. Frågan är vilka sajter är pålitliga och har bra priser?
Jag har inte kollat, men kan mycket väl tänka mig att det är billigare att handla från t ex www.bhphotovideo.com i New York, även om du betalar tull och moms.
 
ErlandH skrev:
Jag har inte kollat, men kan mycket väl tänka mig att det är billigare att handla från t ex www.bhphotovideo.com i New York, även om du betalar tull och moms.

Hej!

Jag har kollat... och i mitt fall var det fördel England, dock enbart med 200 kr. Detta gällde en Canon 40D, kan säkert variera beroende på vad man ska handla.
Hur är det med ev garantiärenden? Jag har fått för mig att det är enklare om man handlar i England jämfört med USA, någon som har erfarenhet?

/Henrik
 
Henrik T skrev:
Hej!

Jag har kollat... och i mitt fall var det fördel England, dock enbart med 200 kr. Detta gällde en Canon 40D, kan säkert variera beroende på vad man ska handla.
Hur är det med ev garantiärenden? Jag har fått för mig att det är enklare om man handlar i England jämfört med USA, någon som har erfarenhet?

/Henrik

när det kommer till kamerahus så har nikon tex regionsgaranti emot canons världsgaranti. båda har dock världsgaranti på optik.

jag beställde nyligen ifrån robertwhite.co.uk och kan nog inte instämma i det jesper sa om jämna skägg då det blev ca +5000kr billigare att handla ifrån england. och kan strakt rekomendera dem, bra service och snabba svar.
 
ungkarl skrev:
när det kommer till kamerahus så har nikon tex regionsgaranti emot canons världsgaranti. båda har dock världsgaranti på optik. [...]
Fel, båda har kontinentgaranti på kamerahusen och världsgaranti på optiken.

Robert White är toppen, inte billigast men väldigt kunniga och hjälpsamma.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.