Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Handla från england?

Produkter
(logga in för att koppla)
Funderar på att köpa en D90 men kitoptik 18-105 från England, någon som har koll på hur det funkar med garanti? Får den ju nästan ett par tusen billigare.
 
Fel, båda har kontinentgaranti på kamerahusen och världsgaranti på optiken.

Robert White är toppen, inte billigast men väldigt kunniga och hjälpsamma.

Mjaa rätt..och med tillägget att svenska Canon även har en "goodwill" att åtgärda eventuella fel på pro-kameror(även 5D,50D) köpta på annan kontinent under garantitider. Om Nikon har samma åttagande vet jag inte.
Mvh Thomas
 
Tack för tipset, ska titta lite närmare på sidorna när jag får lite mer tid men Robert White verkar seriös. Någon som har erfarenhet?

Robert White är mycket seriös, fick ett paket från dom idag, det tog 4 dagar efter beställning innan avin damp ner i lådan, bra order tracking har dom också, rekomenderas varmt.

Köpte för övrigt en Ricoh orginal OV-sökare och läderväska till min kära GRD, tjänade 200 spänn + väskan, en mycket bra affär :)
Det blir nog England i fortsättningen också, det är ju ingen som helst skillnad att beställa därifrån.

/kent
 
Funderar på att köpa en D90 men kitoptik 18-105 från England, någon som har koll på hur det funkar med garanti? Får den ju nästan ett par tusen billigare.

England är med i EU, den enda skillnaden är språket på manualerna, det gäller förövrigt i alla EU länder, visste ni inte var det var ni röstade på vid EU omröstningen :)
Innom EU gäller fri handel för alla varor och tjänster, och samma garantier och regelverk, det enda som skiljer är respektive medlemslands momsskatt, det här är en utav fördelarna att vara medlem i EU.

/kent


.
 
England är med i EU, den enda skillnaden är språket på manualerna, det gäller förövrigt i alla EU länder, visste ni inte var det var ni röstade på vid EU omröstningen :)
Innom EU gäller fri handel för alla varor och tjänster, och samma garantier och regelverk, det enda som skiljer är respektive medlemslands momsskatt, det här är en utav fördelarna att vara medlem i EU.

/kent


.
Eftersom du började och fotosidan tycks ge lov till politiska kommentarer...förklara gärna med 20000polacker som jobbar svart på ärliga svenska hantverkares bekostnad. Säger bara fy fan..tycker du att det är en fördel med att köpa en del till din kamera 200:- billigare än att staten får ett antal miljarder till i skatteintäckter?? Det är en utav nackdelarna att vara med i EU.
Thomas
 
England är med i EU, den enda skillnaden är språket på manualerna, det gäller förövrigt i alla EU länder, visste ni inte var det var ni röstade på vid EU omröstningen :)
Innom EU gäller fri handel för alla varor och tjänster, och samma garantier och regelverk, det enda som skiljer är respektive medlemslands momsskatt, det här är en utav fördelarna att vara medlem i EU.

/kent


.

Jag ringde faktiskt Nikon och precis som du nämner så är skillnaden bara språket i manualen, men tack ändå. Och även om jag var för ung för att rösta i EU-valet så sparar jag mer än gärna (som student) en slant på att få den från England istället.
 
Eftersom du började och fotosidan tycks ge lov till politiska kommentarer...förklara gärna med 20000polacker som jobbar svart på ärliga svenska hantverkares bekostnad. Säger bara fy fan..tycker du att det är en fördel med att köpa en del till din kamera 200:- billigare än att staten får ett antal miljarder till i skatteintäckter?? Det är en utav nackdelarna att vara med i EU.
Thomas
Jag gissar att du är hantverkare? :)

Tanken med den fria rörligheten är ju bland annat att jämna ut skillnaderna i pris och levnadsnivå mellan de olika medlemsländerna. Måhända att staten förlorar en del skattekronor på privathandel med andra EU-länder men i det långa loppet borde det ju innebära att alla generalagenter måste anpassa sina priser till övriga Europa och vid det laget finns det ju ingen poäng att handla utomlands => staten får in sina skatter.

För att sedan elda på den politiska debatten lite igen tvivlar jag starkt på att det finns så många svenska hantverkare som deklarerar varenda krona de får in, jag har iaf aldrig träffat någon som har varit så kork... förlåt, ärlig.
 
För att sedan elda på den politiska debatten lite igen tvivlar jag starkt på att det finns så många svenska hantverkare som deklarerar varenda krona de får in, jag har iaf aldrig träffat någon som har varit så kork... förlåt, ärlig.[/QUOTE]
Du menar att du träffat på många oärliga hantverkare?? Det har inte jag men så har jag inga korkade vänner heller.
Mvh Thomas
 
Innom EU gäller fri handel för alla varor och tjänster, och samma garantier och regelverk, det enda som skiljer är respektive medlemslands momsskatt, det här är en utav fördelarna att vara medlem i EU.

/kent


.

Och momsen beror inte bara på i vilket land säljaren säljer ifrån utan också hur mycket de säljer till (i vårt fall) Sverige. Jag minns inte siffran men om de säljer för mer än en viss summa per år till sverige så ska de ta svensk moms istället för t.ex. engelsk.
 
Och momsen beror inte bara på i vilket land säljaren säljer ifrån utan också hur mycket de säljer till (i vårt fall) Sverige. Jag minns inte siffran men om de säljer för mer än en viss summa per år till sverige så ska de ta svensk moms istället för t.ex. engelsk.
Jag har för mig gränsen går vid €35000, alltså ungefär 330kSEK.

Det är dock säljarens uppgift att begära rätt momssats och betala den till "rätt" skatteverk.

Du menar att du träffat på många oärliga hantverkare?? Det har inte jag men så har jag inga korkade vänner heller.
Mvh Thomas
"Jag har aldrig vart på snusen
aldrig rökat en cigarr, halleluja!
Mina dygder äro tusen,
inga syndiga laster jag har.
[...]
"
 
"Jag har aldrig vart på snusen
aldrig rökat en cigarr, halleluja!
Mina dygder äro tusen,
inga syndiga laster jag har.
[...]
"[/QUOTE]

Tycker du att det är rätt med massor av "icke svenskar" att komma till ditt land och jobba svart? De inte bara ta ifrån oss arbetstillfällen utan samtidigt även sänker standarden på löner, kvalitet och garantier. Att du kan med att "bracka" ner dina egna landsmänniskor ser jag som skamligt och att försöka skämta bort senare finns det inga ursäkter för.
 
Det där var visst väldigt ömma tår!

Är du säker på att du själv aldrig har betalat någon svart? Aldrig bett grannflickan sitta barnvakt? Aldrig bett någon av grannpojkarna klippa gräset eller tvätta bilen?

Enligt det skatteverket förlorar svenska staten 66 miljarder kronor om året på svartarbete. Jag vågar sätta en ganska stor slant på att hantverkare av olika slag står för en betydande del av det; förmodligen topp tre tillsammans med serviceföretag som frisörer och restauranger.

Att anklaga mig för att bracka ner på mina landsmän tycker jag var lågt, men jag inser att du inte värnar om svensk solidaritet och omtanke utan bara ser till ditt eget egoistiska bästa. Dina åsikter så här långt påminner starkt om de som framförs här i Norge av det extremhögerpopulistiska Fremskrittspartiet och dem har jag inte mycket till övers för.
 
Tycker du att det är rätt med massor av "icke svenskar" att komma till ditt land och jobba svart? De inte bara ta ifrån oss arbetstillfällen utan samtidigt även sänker standarden på löner, kvalitet och garantier. Att du kan med att "bracka" ner dina egna landsmänniskor ser jag som skamligt och att försöka skämta bort senare finns det inga ursäkter för.

Det var naturligtvis bättre när svenska små och egenföretagare fick jobba svart utan konkurens från utlänningar, men att det skulle sänka standarden på löner, kvalitet och garantier mer än tidigare när skattefuskande svenskar hade monopol på svartjobbsmarknaden har jag svårt att förstå, enda skillnaden nu är väl att det blivit konkurens på svartjobbsmarknaden, och varför skulle vi som jobbar vitt och sköter oss ha det minsta förståelse för att skattefuskande svenskar fått konkurans, snarare tycker vi väl att det är rätt åt dom.

/kent
 
Det var naturligtvis bättre när svenska små och egenföretagare fick jobba svart utan konkurens från utlänningar, men att det skulle sänka standarden på löner, kvalitet och garantier mer än tidigare när skattefuskande svenskar hade monopol på svartjobbsmarknaden har jag svårt att förstå, enda skillnaden nu är väl att det blivit konkurens på svartjobbsmarknaden, och varför skulle vi som jobbar vitt och sköter oss ha det minsta förståelse för att skattefuskande svenskar fått konkurans, snarare tycker vi väl att det är rätt åt dom.

/kent
Du hann tydligen redigera dom jävlarna.
 
Det där var visst väldigt ömma tår!

Är du säker på att du själv aldrig har betalat någon svart? Aldrig bett grannflickan sitta barnvakt? Aldrig bett någon av grannpojkarna klippa gräset eller tvätta bilen?

Enligt det skatteverket förlorar svenska staten 66 miljarder kronor om året på svartarbete. Jag vågar sätta en ganska stor slant på att hantverkare av olika slag står för en betydande del av det; förmodligen topp tre tillsammans med serviceföretag som frisörer och restauranger.

Att anklaga mig för att bracka ner på mina landsmän tycker jag var lågt, men jag inser att du inte värnar om svensk solidaritet och omtanke utan bara ser till ditt eget egoistiska bästa. Dina åsikter så här långt påminner starkt om de som framförs här i Norge av det extremhögerpopulistiska Fremskrittspartiet och dem har jag inte mycket till övers för.
Vill ni antyda att jag är rasist? Om det svaret är ja...tycker jag ni skall tänka om för det handlar inte om rasism...det handlar om som jag sagt tidigare om våra arbeten,kvalitetsarbeten,löner,garantier,mm. och att göra rätt för sig. Det handlar inte om mig...det handlar om er själva att få ett riktigt arbete utfört med garantier och ansvar.
 
Skärpning!. Håll er till trådens ämne, och ta politik/skattedebatter i Fritt Forum istället - här hör de inte hemma.
 
Ok, för att återgå till ämnet...
Säg att jag köper en D90 i England och så går den sönder efter 6 månader, vart vänder jag mig då? Blir jag tvungen att skicka tillbaka kameran till England?
 
Ok, för att återgå till ämnet...
Säg att jag köper en D90 i England och så går den sönder efter 6 månader, vart vänder jag mig då? Blir jag tvungen att skicka tillbaka kameran till England?
Om jag vore dig så skulle jag ringa upp Nikon imorgon och fråga dem samma fråga du ställer här och nu. Jag vet att Canon har som "goodwill" att åtgärda ev. fel av kameror köpta från andra länder. Vet det gäller modeller från 40D uppåt.
Mvh Thomas
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.