Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Halvtonat gråfilter
- Trådstartare Marcello
- Start datum
Peter_Alén
Ny medlem
Jag har använt Hoya half NDx4, men använder nu Cokin Filter P121 (graduerat grått NDx8).
...och det på en EOS 350D, så visst ska det fungera på din 400D.
Personligen föredrar jag NDx4 före NDx2, men det beror nog mest på att jag alltid fotar under fel ljusförutsättningar och behöver kompensera för det med kraftigare dämpning av himlen...
Gör du som jag, och fotar mitt på dagen. så rekommenderar jag högre ND.
Om du gör "rätt", och fotar tidigt eller sent på dagem så kanske det räcker med NDx2.
Dessutom kan jag rekommendera Cokin. Visserligen lite klumpigt med anpassningsring och filterhållare, men det finns ett större utbud av graduerade filer i olika färger - och viktigast av allt: Man kan förskjuta filtret så att gränsen mellan mörkt och ljust inte alltid hamnar mitt i bilden.
...och det på en EOS 350D, så visst ska det fungera på din 400D.
Personligen föredrar jag NDx4 före NDx2, men det beror nog mest på att jag alltid fotar under fel ljusförutsättningar och behöver kompensera för det med kraftigare dämpning av himlen...
Gör du som jag, och fotar mitt på dagen. så rekommenderar jag högre ND.
Om du gör "rätt", och fotar tidigt eller sent på dagem så kanske det räcker med NDx2.
Dessutom kan jag rekommendera Cokin. Visserligen lite klumpigt med anpassningsring och filterhållare, men det finns ett större utbud av graduerade filer i olika färger - och viktigast av allt: Man kan förskjuta filtret så att gränsen mellan mörkt och ljust inte alltid hamnar mitt i bilden.
snap
Aktiv medlem
du kan ljusmäta himmlen o marken separat då ser du hur mycket det skiljer, skiljer det 3 steg så tar du tex ett avtonat filter som motsvarar 3 steg.
Varför jag använder abvtonade filter är för att jämna ut exponeringsskillnaden mellan himmel/mark.
Mät alltid först lås värdet/exponeringen stoppa i filtret då stämmer det exakt.
Varför jag använder abvtonade filter är för att jämna ut exponeringsskillnaden mellan himmel/mark.
Mät alltid först lås värdet/exponeringen stoppa i filtret då stämmer det exakt.
Emil-G
Aktiv medlem
B+W gör förmodligen världens bästa filter för foto men vad du gör, köp inte runda graderade filter. De har alltid övergången i mitten och du kan alltså inte justera var i bilden du vill ha övergången.
Det finns flera tillverkare av fyrkantiga filter, Cokin är billigast och lättast att få tag på (t.ex. hos Scandinavian Photo) men de har dålig kontroll över färgerna (grågrönt, grålila etc, inte neutralt grå). Hitech gör bra filter och kan köpas direkt från tillverkaren i England från deras hemsida, www.formatt.co.uk. För att använda fyrkantiga filter behöver du en anpassningsring för varje objektivdiameter du tänker använda (t.ex. 52mm, 67mm, 77mm) och en hållare. Skruva i anpassningsringen i objektivets filtergänga, sätt dit filterhållaren och filtret och justera filtret så att det täcker en lagom del av bilden.
Här är en tråd som visar skillnaden mellan Cokin och Hitech. Det finns många andra tillverkare också; Lee, Singh-Ray etc men då kostar filtren $100-150/st.
Om du bara skall köpa ett filter, köp ett ND4 (2 steg) med hård övergång, det är mest användbart.
Det finns flera tillverkare av fyrkantiga filter, Cokin är billigast och lättast att få tag på (t.ex. hos Scandinavian Photo) men de har dålig kontroll över färgerna (grågrönt, grålila etc, inte neutralt grå). Hitech gör bra filter och kan köpas direkt från tillverkaren i England från deras hemsida, www.formatt.co.uk. För att använda fyrkantiga filter behöver du en anpassningsring för varje objektivdiameter du tänker använda (t.ex. 52mm, 67mm, 77mm) och en hållare. Skruva i anpassningsringen i objektivets filtergänga, sätt dit filterhållaren och filtret och justera filtret så att det täcker en lagom del av bilden.
Här är en tråd som visar skillnaden mellan Cokin och Hitech. Det finns många andra tillverkare också; Lee, Singh-Ray etc men då kostar filtren $100-150/st.
Om du bara skall köpa ett filter, köp ett ND4 (2 steg) med hård övergång, det är mest användbart.
Olle
Aktiv medlem
Jag har både runda avtonade filter (B+W och Hama) och fyrkantiga (Cokin P120 och P121).Emil-G skrev:
B+W gör förmodligen världens bästa filter för foto men vad du gör, köp inte runda graderade filter. De har alltid övergången i mitten och du kan alltså inte justera var i bilden du vill ha övergången.
Det finns flera tillverkare av fyrkantiga filter, Cokin är billigast och lättast att få tag på (t.ex. hos Scandinavian Photo) men de har dålig kontroll över färgerna (grågrönt, grålila etc, inte neutralt grå). Hitech gör bra filter och kan köpas direkt från tillverkaren i England från deras hemsida,
[
De runda köpte jag för att använda med min tvåögda Rolleiflex. Det blir väldigt opraktiskt att använda fyrkantiga med en sådan kamera. Dessutom beskär jag ofta det kvadratiska formatet och då behöver inte horisonten nödvändigtvis hamna i mitten.
Cokinfiltren är på mina systemkameraobjektiv nästan oanvändbara. Jag kan inte se var övergången är fast jag använder nedbländningsknappen. Filtren har allför mjuk övergång för att jag skall kunna se den. Mina objektiv har endast 49 mm filterdiameter. Kanske går det bättre med objektiv med större frontdiameter. Jag planerar att köpa ett NDx8 Hitechfilter med hård övergång i stället.
Frank, köp inte ett NDx2-filter. Du kommer knappt att kunna se om filter är använt eller inte. Själv kommer jag, som sagt, att satsa på ett NDx8. Jag tror det är det mest användbara, om man endast har ett filter.
Olle