Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Halvera Photoshops uppstartstid!

Produkter
(logga in för att koppla)
Orkar man inte trycka Ctrl>O i Photoshop är det bara att dubbelklicka på ledig arbetsyta så öppnas Öppna-menyn.
 
Ett bra tips om du vill räta upp en bild i photoshop. dra en linje längs bildens kant, gå sedan i på bild>rotera>fritt val och sedan ska det stå en vinkel i rotera, tryck bara okej så blir bilden rak!
 
...eller rotera med beskärningsverktyget som man kan välja genom att trycka C.
 

Bilagor

  • rotera.jpg
    rotera.jpg
    32.3 KB · Visningar: 175
F6 i IE är också väldans trevlig. Snabbare än alt + d eller enklare iaf. Trevlig tråd detta :) Lite urspårad men... :)
 
En annan knapp jag tycker är himla bra är en knapp som det står "Power" på! Ibland trycker på den och då blir allt svart! Då öppnar jag en Norrlands Guld och sätter mig i soffan en stund! ;-)
 
Lasse_U skrev:
En annan knapp jag tycker är himla bra är en knapp som det står "Power" på! Ibland trycker på den och då blir allt svart! Då öppnar jag en Norrlands Guld och sätter mig i soffan en stund! ;-)
Har ingen Power-knapp på mitt tangentbord, däremot en det står Sleep på:)
 
En mer udda och okänd funktion i Photo shop är väl att man kan använda mätverktyget som gradskiva och mäta vinklar. Gör så här:

Håll ner Shift och tryck på I tills mätverktyget kommer fram.

Dra ut en linje med musen.

Släpp musknappen.

Tryck ner Alt.

Klicka och dra ut en linje till i vinkel mot den första linjen.

Kolla nu i info-paletten ( som kommer fram med F8 vid behov) så finns där fakta på båda linjernas längd plus vinkeln mellan dom.

Säkert någon som har nytta av denna kuriositet oxå.

mvh
 
Re: När jag provade så hittade jag en annan shortcut..

JalleS skrev:
eftersom jag missade och tryckte "Windows-tangent" + D istället
Det kommandot använder jag ofta. Denna ikon visar också skrivbordet:
 

Bilagor

  • dd1.jpg
    dd1.jpg
    19.8 KB · Visningar: 129
Re: När jag provade så hittade jag en annan shortcut..

JalleS skrev:
eftersom jag missade och tryckte "Windows-tangent" + D istället

Prova och se...:)

--jalle

Lite närmre än "Win + M" som jag brukar köra för att minimera.

Fördelen med "Win + D" är ju att det funkar 2ggr.
 
Windowstangenten är bra. Win + d är en favorit. Win + e är trevlig ibland med. Och win + f är användbar med jämna mellanrum. Och sen om man har många konton så är win + l trevlig. Sen har man ju win + f1. Men alla verkar ha glömt bort den trevliga ctrl + alt + del :) den är smart.
 
Jag har en utmärkt knapp på mitt tangentbord som jag kopplat till Ps. Shopping står det på den.= Photo shopping

mvh
 

Bilagor

  • 22222222.jpg
    22222222.jpg
    39.9 KB · Visningar: 201
Jag testade detta program å det gick ju snabbare :eek:) men tyvärr kan jag inte öppna mina RAW bilder, kanske har jag gjort något fel?

Jag fick iaf ta bort det igen :eek:(

Men tack för tipset iaf!
 
Jag tycker inte om att installera okända program.

Några saker som man kan göra manuellt för att snabba på Pshp är att ta bort alla onödiga [de flesta] ICC-profiler, teckensnitt och filter/plugins.

Varje gång Pshp startar måste programmet läsa av vad som finns installerat och det tar tid att räkna igenom 2600 teckensnitt...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.