Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Halvera Photoshops uppstartstid!

Produkter
(logga in för att koppla)
elmfeldt skrev:
...Ingen som vet hur man skapar en ny mapp i Explorer med snabb-kommando?
AARGGHH, du var tvungen va?

1999 visade en kille mig hur man kan skapa nya mappar i Windows med kortis. Det var något i stil med Ctrl + N + M + > [skojar lite]

Jag glömde bort det runt 2000 och frågade honom igen, självklart hade han glömt det.

Sedan dess har jag nog frågat 150 personer (plus ett par inlägg på FS och andra forum) men ingen vet...

Alt\a\n\m räknas inte, det skall vara ett tryck.
 
Skumt som attans att det inte finns. Det är ju något som man gör otroligt frekvent! Det är ju sånt pyssel med högerklick och scroll och hela fadderullan.

Måste leta reda på lösningen!
 
En tangenttryckning för ny mapp...

Först: här finns många keyboard shortcuts... http://www.helpwithpcs.com/tipsandtricks/keyboard_shortcuts_windows_xp.htm
Och direkt från källan:
http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;en-us;Q301583

Och eftersom jag använder xplorer2 istället för Explorer (bland annat för att det är så mycket smidigare och erbjuder ett Nortonliknande interface) så kör jag F8 för att skapa en ny mapp (F2 för rename, alt+f6 för att flytta alla filer på minneskortet till min "inbox". Det finns mängder med shortcuts)

Dessutom använder jag Dirkey NTXP för att sätta hotkeys till mina mappar. Ctrl-1 tar mig till minneskortet, Ctrl-2 tar min till min "inbox" där jag alltid lägger inkmmande bilder innan jag sorterar dem, Ctrl-6 tar mig till mig lager med originalbilder etc...

Länkar:

http://fileforum.betanews.com/detail/1013204107/1

http://netez.com/xplorer2/

Kör hårt!

-jalle


elmfeldt skrev:
F2 gillar jag när man skall byta namn på filer eller mappar.

Är det ngn som har ett snabbkommando för att skapa en ny mapp i Utforskaren?
 
Senast ändrad:
elmfeldt skrev:
F2 gillar jag när man skall byta namn på filer eller mappar.

Är det ngn som har ett snabbkommando för att skapa en ny mapp i Utforskaren?

Tryck ALT+A så öppnas Arkivmenyn. "Nytt" står längst upp och är redan markerad...använd bara höger pilknapp, tryck sedan ENTER.....klart.

/Lasse
 
Nu har jag lagt ner en bra stund på att felsöka varför mitt Indesign vägrar funka som det skall. Till slut kom jag på att jag hade kört det här Photoshophacket. Jag körde det igen och återställde allt och nu funkar Indesign igen. Hacket påverkar alltså inte bara Photoshop.

Så för er som använder andra delar av Adobe CS, tänk på detta om ni får problem.
 
Lasse_U skrev:
Tryck ALT+A så öppnas Arkivmenyn. "Nytt" står längst upp och är redan markerad...använd bara höger pilknapp, tryck sedan ENTER.....klart.

/Lasse
Alt\a\n\m\enter är snabbare men det räknas inte, det skall vara ett tryck som ger ny mapp direkt.
 
mipert skrev:
Alt\a\n\m\enter är snabbare men det räknas inte, det skall vara ett tryck som ger ny mapp direkt.
Det saknar jag från Mac, Kringla>n skapar en ny mapp.

En annan sak som var helt outstanding i Mac OS 7, eller om det var ännu äldre, var ett plug-in där man själv kunde skapa helt egna kortkommandon i t.ex P-shop. Kringla>M är ju Kurvor, men ville man ändra det till något annat var det busenkelt. Man bara ställde sig på Kurvor i listen och trycke önskat kommando.
Jag tog bort Kringla>Q eftersom jag ibland stängde P-shop av misstag.
Naturligtvis funkade inte denna grej i senare OS.
 
jimh skrev:
Nu har jag lagt ner en bra stund på att felsöka varför mitt Indesign vägrar funka som det skall. Till slut kom jag på att jag hade kört det här Photoshophacket. Jag körde det igen och återställde allt och nu funkar Indesign igen. Hacket påverkar alltså inte bara Photoshop.

Så för er som använder andra delar av Adobe CS, tänk på detta om ni får problem.

Jag fick märkliga bluescreens och kom fram till att det måste haft med Ps hacket att göra. Gjorde en restore och har inte haft problem sen dess. Kör PS 6.0.
 
Calle S skrev:
En annan sak som var helt outstanding i Mac OS 7, eller om det var ännu äldre, var ett plug-in där man själv kunde skapa helt egna kortkommandon i t.ex P-shop. Kringla>M är ju Kurvor, men ville man ändra det till något annat var det busenkelt. Man bara ställde sig på Kurvor i listen och trycke önskat kommando.
Jag tog bort Kringla>Q eftersom jag ibland stängde P-shop av misstag.
Naturligtvis funkade inte denna grej i senare OS.
Jag brukade köra ResEdit och ändra kortkommandon direkt i programmens resursgafflar. Det vore trevligt om man kunde göra i Windows också :)
 
mipert skrev:
Alt\a\n\m\enter är snabbare men det räknas inte, det skall vara ett tryck som ger ny mapp direkt.

Tja, det går ju att skapa en bat-fil med t ex följande rader:

@echo on
md e:\test1
@echo mappen är skapad
md e:\test2
@echo mappen är skapad
md e:\test3
@echo mappen är skapad
pause
exit

Detta exempel skapar tre mappar i e:\.

Problemet bilr nästa gång man kör bat-filen. Då finns redan mapparna. Man får alltså editera filen och skriva in de nya mapparnas namn annars skrivs de gamla mapparna över.

Skriv in raderan i Notepad och spara på skrivbordet med exempelvis filnamnet mapp.bat.

När man vill skapa nya mappar editerar man filen med de nya mappnamnen, sparar ändingarna och dubbelklickar på filen.

Det finns säkert något kommando som gör att om mappen existerar så ska en ny mapp skapas med att annat namn.

Det är dock många år sedan jag höll på med bat-filer så det har jag hunnit glömma/förtränga:)

Kanske någon annan kommer ihåg.
 
HDFS) (KGS skrev:
varför det? jag stänger bara photoshop när jag nångång startar om datorn...
Därför att jag sitter vid klena maskiner [733MHz 300MB] och jag jobbar aldrig med flera program aktiva samtidigt.

Jag redigerar bilder, stänger Pshp och öppnar layoutprogrammet för att montera bilderna.

Dessutom skall Pshp inte tro att det är något, det är jag som har kontroll över strömbrytaren...
 
För att återgå till den ursprungliga topicen :) så undrar jag om hur man gör om listan är tom? På min ena dator fick jag upp en lista där jag kunde högerklicka och välja bort det jag inte vill starta men på denna så är det tomt. Hur kan man fixa det?
 
Snart har jag 1,8GHz och 2GB (Pshp kan inte hantera mer RAM) men jag tänker ändå stänga Pshp när jag inte använder det.
Och kasta alla profiler och bara ha de teckensnitt och filter/plugins jag behöver.

Så här ser min profilmapp ut i Win. Adobemappen innehåller några profiler till.
 

Bilagor

  • untitled-1.gif
    untitled-1.gif
    4.3 KB · Visningar: 215
När vi ändå talar knapptryckningar..

En sak som inte sån många vet om, men som är väldigt enkel är att trycka på mellanslag för att scrolla ner en sida i internetexplorer-fönstret.

Alternativt hålla in shift och trycka mellanslag för att scrolla uppåt.
 
elohim skrev:
När vi ändå talar knapptryckningar..

En sak som inte sån många vet om, men som är väldigt enkel är att trycka på mellanslag för att scrolla ner en sida i internetexplorer-fönstret.

Alternativt hålla in shift och trycka mellanslag för att scrolla uppåt.

grymt!!
 
mellanslag för att scrolla neråt kör jag ofta med.
i övrigt är ju page up och page down likadant. plus att home och end är bra knappar som tar en till slut eller början på stört.
dessa knappar är flitigt använda hos mig när jag surfar på fs... ;o)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.