Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Halvera Photoshops uppstartstid!

Produkter
(logga in för att koppla)
jag är supernördig som "samlar" på snabbkommandon (tack för utforskarkommandot, david!) för att hanteringen ska gå snabbt, men däremot har jag alltid photoshop öppet så jag skippar nog den grejen. *helt onödigt vetande*
;o)
 
Jag är Windows+R-freak.

Windows+R, photoshop (photoshp innan CS) och retur. Eller iexplore. Eller notepad. Eller winword. Eller outlook. Eller cmd. Eller en webbadress. Eller vad man nu vill. Mycket snabbare än att börja leta i menyer och man slipper kladda ner med massa snabbknappar.

Shiftklick på länkar är också grymt trevligt. Och Windows+M.
 
En annan fiffig grej, iallafall för mig som ändrar storleken på nästan alla bilder, är att högerklicka i överkanten på bilden så kommer denna dialogruta upp.
 

Bilagor

  • snabb01.jpg
    snabb01.jpg
    33.3 KB · Visningar: 488
F2 gillar jag när man skall byta namn på filer eller mappar.

Är det ngn som har ett snabbkommando för att skapa en ny mapp i Utforskaren?
 
Ctrl-Enter i Outlook (eller MSN/ICQ) är nog det som jag använder mest (skickar iväg mailet eller textraden).
 
Fräscht!

Men när jag försöker "spela in" öppnandet av USM så vill den bara stoppa _efter_ jag applicerat värdena. Jag vill ju bara öppna prompten.

Hur gör jag?
 
du ser dom där bockarna på calles bild? dom i rutorna längst till vänster.
till höger om dom finns en ruta man kan klicka i. då gör man ett uppehåll i makrot och kan fippla lite med inställningarna innan man trycker enter och makrot fortsätter.
men du måste klicka på pilen till vänster om själva makrot först...
 
Precis som Christel säger; kryssa i, så kommer bara dialogrutan upp och du kan ställa värdena som du vill. Värdet som först kommer upp är det som var aktuellt när du spelade in ditt action.
 

Bilagor

  • snabb4.jpg
    snabb4.jpg
    36.2 KB · Visningar: 440
När jag följde den ursprungliga länken fick jag intrycket att programmet endast funkar till PS fullsize, inte elements. Är det någon som provat det till PS Elements?
 
Stort tack!! Ibland blir jag tårögd av all kunskap som finns här. Nu har jag fått till snabbkommandon som spar en massa tid och musarmar. Tack för hjälpen!
 
jimh skrev:
Jag är Windows+R-freak.

Windows+R, photoshop (photoshp innan CS) och retur. Eller iexplore. Eller notepad. Eller winword. Eller outlook. Eller cmd. Eller en webbadress. Eller vad man nu vill. Mycket snabbare än att börja leta i menyer och man slipper kladda ner med massa snabbknappar.

Fast där tror jag mitt system slår dig. Lägg alla favvoprogrammen som Shortcuts ovanför Documents, Programs etc som dyker upp från Windows Startknappen. Sen kör man Windowstangenten-Pil Upp-Enter. Smack och programmet startas.. Under sekunden :)
 
elmfeldt skrev:
Fast där tror jag mitt system slår dig. Lägg alla favvoprogrammen som Shortcuts ovanför Documents, Programs etc som dyker upp från Windows Startknappen. Sen kör man Windowstangenten-Pil Upp-Enter. Smack och programmet startas.. Under sekunden :)
Varför inte lägga ett kortkommando i Windows istället?
Jag kör med Ctrl + Skift + L för att starta Pshp.

Man bör undvika Ctrl + p som annars känns mer naturligt, eftersom Pshp annars startar varje gång man skall skriva ut...

Jag kör gammalt hederligt hantverk för att snabba på uppstarten av Pshp.
Tar bort alla profiler och teckensnitt jag inte behöver. Har sex profiler och tjugoen teckensnitt i datorn för ögonblicket. Halverar starttiden.
 
Går det inte snabbare med pil-ner?

Det gör det i alla fall för mig. Då hamnar jag direkt på programmen. (Eller beror detta kanske på hur man har organiserat Startmeny?)

Hur som helst, det var ett bra tips!

--jalle

elmfeldt skrev:
Fast där tror jag mitt system slår dig. Lägg alla favvoprogrammen som Shortcuts ovanför Documents, Programs etc som dyker upp från Windows Startknappen. Sen kör man Windowstangenten-Pil Upp-Enter. Smack och programmet startas.. Under sekunden :)
 
elmfeldt skrev:
Fast där tror jag mitt system slår dig. Lägg alla favvoprogrammen som Shortcuts ovanför Documents, Programs etc som dyker upp från Windows Startknappen. Sen kör man Windowstangenten-Pil Upp-Enter. Smack och programmet startas.. Under sekunden :)
På mitt tangentbord kan man placera snabbkommandon. My Documents startar Fotostation, My Pictures Photoshop och My Music startar Winamp.
Under tiondels-sekunden;-)
 

Bilagor

  • snabb5.jpg
    snabb5.jpg
    35.3 KB · Visningar: 388
Aha.. Spännande.

Pil ner är ju faktiskt snabbare. Shortcuts i Windows har jag inte testat. Måste provas.

Självklart använder jag shortcuts nere i aktivitetsraden.

Alt-Tab är nog det jag använder mest, men det är kanske för vanligt!?

Ingen som vet hur man skapar en ny mapp i Explorer med snabb-kommando?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.