Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Halva bilden svart - slutaren???

Produkter
(logga in för att koppla)
jeskata skrev:
Har förstått att D60, 10D, 300D och 350D alla är gjorda för att hålla 50 000 exponeringar.

De klarar 25 000

20D: 50 000

30D: 100 000

5D/1D/1Ds: 150 000

1DmkII/1DmkIIN/1DsmkII: 200 000

Rätta mig om jag har fel. Osäker på 5D.
 
Senast ändrad:
photonicdelousions skrev:
Sedan det med hur många exponeringar kameran har gått, jag blir osöker i mitt fall .. vilka siffror är det man tar! Min mapp är 116 och img 1691 innebär detta 1691 eller 11691?

Varje ***canon mapp innehåller max 100 bilder och kameran börjar med mappen 100canon, fortsätter efter 100 bilder med 101canon osv.. Detta då under förutsättning att man har kontinuerlig räkning och eller inte "strulat" med minneskortet i andra kameror eller på något sätt ställt till det i datorn. Således är det bara att räkna, heter mappen 116 så har du avverkat 16 mappar med 100 knäpp för varje: 16x100=1600. Du torde således just tagit din 1691:a bild.

Räkneverket "vänder" alltså vid den 100 000:e bilden, om inte kameran lägger på siffra i katalognamnet.
 
Har upptäckt samma problem idag med vår 300D.
AF-spegeln hänger sig så antingen spegel nere (AF och 1/4 av bilden syns) eller spegel uppe (ingen AF funktion). Verkar som att det inte går att fixa själv? Har sett i denna diskussion en reparationskostnad från 1700-3400 kr. Vad är en realistisk kostnad, det kan ju inte skilja så mycket??? Har ingen garanti alls, kameran köpt okt04 i Hong Kong. Värt repararera - eller köpa nytt kamerahus?
 
Jag har inte läst hela tråden och det har säkert sagts i ett tidigare inlägg......

Jag skulle fota idag med en blixt som inte tillhör min (350d) kamera. Då jag tog 6 bilder under en kort stund så upptäckte jag att den första eller de 2 första bilderna blev till hälften svarta... bilderna jag tog därefter blev "normala". Givetvis så misstänkte direkt att det var blixten som var problemet. Jag antar att blixten var för snabb eller för långsam på dessa bilder.

Med detta vill jag bara säga att det tvunget inte behöver vara lamellerna i kameran som är trasiga.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.