Annons

Halva bilden svart - slutaren???

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag använde inte blixt.
Jag körde på snabb tid och hög iso.
Det var i en ishall. Hockeymatch U12.

Fast nu är kameran på verkstad och jag väntar på att få höra deras dom.

/mvh Catarina
 
Hej!

Min man hade samma problem med sin EOS 300D.
Han säger att det kostar ungefär 3000 att laga den, men den spegeln som täcker bilden används bara till autofokus, så kan du klara dig utan autofokusen så kan du fälla upp den för hand. Han hälsar att om du är intresserad kan han skicka en förklaring på hur man gör.


/Anna
 
Tack för tipset,
men kameran är som sagt redan på verkstad. Skickad till Stockholm, fick jag reda på när jag ringde förut. Behandlas som "högsta prio" påstod tjejen jag pratade med... vi får väl se...

Då är det ju enbart kostnadsförslag jag har bett om. Jag vill ju veta om det är värt att laga först innan jag säger till dem att gå lös på verkstaden.

/Catarina
 
Till er som undrar hur det gick:

Nu har jag fått svar från verkstaden som skulle ta reda på vad felet var och ge mig kostnadsförslag.

Det kostar 1700:- att laga den, det var spegeln som var kass och hade fastnat.

Jag sa att det var ok och att dom skulle laga den så fort dom kunde. Hon sa att dom putsar lite inuti för den summan också - så nu har jag TJÄNAT nästan 500:- som jag ändå tänkt betala för en rengöring! Undrar vad jag skall göra med dem... :)

Nu kommer en ny och nervös väntan på att slutaren skall lägga av på riktigt... den har ju ändå gjort 58.000 exponeringar... gulp...

/mvh catarina
 
Tur att det var spegeln, Catarina.

Det är inte kul att vara utan kamera, jag vet hur det känns. Jag hade ett uppehåll i fotograferandet på ett år (mellan gamla analoga och nya digitala huset). Hoppas Canon inser att det är många på fotosidan som missar en massa vackra, otagna bilder från Hälsö nu och att de därför lägger din kamera i facket för prioriterade reparationer. Håller tummarna!
 
Hihi, tack Hans, det var snällt sagt!

Och till Jim:
Det var en bra idé med en grundplåt till en slutarbytesfond! Jag har ju redan börjat spara liiite i en gris här hemma. Småsmulor jag fått för bilder som tillsammans kanske skulle kunna bli något en dag lååångt i framtiden...

/Catarina
 
Idag havererade min 300D på samma sätt... 12000 bilder tagna och 2.5 år gammal.
Får fälla upp den och fokusera manuellt tills vidare, sedan se om det blir service.
Min hade börjat ge Err99 ett tag, idag blev det ännu värre och det kom på ungefär var tredje bild. Gjorde din så också?
 
Nej, err99 har jag bara haft en gång, men det var längesedan.

Jag har fått tillbaka min kamera och är lycklig och glad. Första dagen gick det jättebra och den var så dammfri och fin inuti. När jag kom tillbaka hem efter andra dagens fototur, var det små prickar i himlen igen!

Nu är min fråga till er som vet:
Drar kameran i sig mer damm när det är kallt ute? Kan den bli statisk på något sätt? Jag är väldigt försiktig när jag byter objektiven!

/mvh catarina
 
Mer statisk laddning på vintern..

camag skrev:
Nej, err99 har jag bara haft en gång, men det var längesedan.

Jag har fått tillbaka min kamera och är lycklig och glad. Första dagen gick det jättebra och den var så dammfri och fin inuti. När jag kom tillbaka hem efter andra dagens fototur, var det små prickar i himlen igen!

Nu är min fråga till er som vet:
Drar kameran i sig mer damm när det är kallt ute? Kan den bli statisk på något sätt? Jag är väldigt försiktig när jag byter objektiven!

/mvh catarina

Lägre temperatur binder mindre fukt i luften, när den kalla utomhusluften kommer in värms den, men eftersom ingen mer fukt tillsätts vid uppvärmningen, så är luften inomhus torrare på vintern. Dette gäller generellt, men speciellt om det är väldigt kallt ute.

Den relativa luftfuktigheten utomhus är säkert även den en aning lägre än på sommaren. Den största skillnaden är dock inomhus.

Detta gör att statisk elektricitet får lättare att lagras eftersom den inte laddas ut lika lätt via fuktmolekyler i luften.

Det innebär också att urladdningarna som sker, sker vid en högre spänning.

Chansen att sensorn drar till sig damm ökar markant när det är kallt ute.

Det är kanske bättre att byta objektiv utomhus?
Det borde vara högre relativ fukthalt ute än inne på vintern = lägre statisk laddning.

Hoppas min förklaring går att begripa

/Jörgen
 
Jag förstår!
Dår var det kanske inte så dumt tänkt av mig i alla fall, när jag trodde att det berodde på något statiskt.

/tack
catarina
 
På min 10D uppstår detta fenomen numera alltid på den första bilden jag tar när kameran har legat ett tag. Sedan fungerar den som den ska.
Min spegel är väl också på gång att braka ihop förmodar jag.
 
Min 5D gav nyligen samma resultat, den gick inte att fota med då alla bilderna blev hälften svarta. Ibland hängde sig kameran och hela sökaren var svart, tills jag knäppte en bild och det gick tillbaka. Var det spegeln eller sökaren? En sak är i alla fall säker, min 5D är inte gammal. Går detta på försäkringen?
 
silversaga skrev:
Min 5D gav nyligen samma resultat, den gick inte att fota med då alla bilderna blev hälften svarta. Ibland hängde sig kameran och hela sökaren var svart, tills jag knäppte en bild och det gick tillbaka. Var det spegeln eller sökaren? En sak är i alla fall säker, min 5D är inte gammal. Går detta på försäkringen?

Om den inte är gammal ska det ju gå på garantin. Försäkringen täcker nog bara stöld, om du inte tecknat nåt extra till hemförsäkringen.
 
silversaga skrev:
Min 5D gav nyligen samma resultat, den gick inte att fota med då alla bilderna blev hälften svarta. Ibland hängde sig kameran och hela sökaren var svart, tills jag knäppte en bild och det gick tillbaka. Var det spegeln eller sökaren? En sak är i alla fall säker, min 5D är inte gammal. Går detta på försäkringen?

Det är ju ett solklart garantiärende. Så ska inte kameran fungera. Som yrkesman har du ett års garanti men omfattas inte av den treåriga reklamationsrätten.

Du bör skicka in kameran till Canon RCC i Mölndal och beskriva felet. Skicka med kopia på kvittot eller fakturan. Det brukar funka bra.
 
autofocus

Min 300D slutade också helt plötsligt att focusera med automatik. Som jag läst i tidigare inlägg så var det speglen till autofocusen som inte riktigt fungerade. Kunde antingen låta speglen vara uppe och focusera manuellt eller låta den var nere. då fungerade autofocusen men det blev bara en liten springa på kortet, då speglen inte fäller upp sig i hop med den stora speglen. Lämnade in den på Canon i Gbg. Fick nu ett kostnadsförslag. Det kommer att gå på 3400:- för rep. Då kommer de att byta slutare och spegelmekanismen. Med tanke på att jag ( om beräkningarna här på forumet stämmer ) tagit drygt 40 000 bilder så är det väl ok.
 
downtown skrev:
På min 10D uppstår detta fenomen numera alltid på den första bilden jag tar när kameran har legat ett tag. Sedan fungerar den som den ska.
Min spegel är väl också på gång att braka ihop förmodar jag.

I såfall måste det vara en slutarlamell som hänger upp sig. AF-spegeln är nog gjord så att den följer med egentliga spegeln om tappen sitter kvar.


janmod skrev:
Min 300D slutade också helt plötsligt att focusera med automatik. Som jag läst i tidigare inlägg så var det speglen till autofocusen som inte riktigt fungerade. Kunde antingen låta speglen vara uppe och focusera manuellt eller låta den var nere. då fungerade autofocusen men det blev bara en liten springa på kortet, då speglen inte fäller upp sig i hop med den stora speglen. Lämnade in den på Canon i Gbg. Fick nu ett kostnadsförslag. Det kommer att gå på 3400:- för rep. Då kommer de att byta slutare och spegelmekanismen. Med tanke på att jag ( om beräkningarna här på forumet stämmer ) tagit drygt 40 000 bilder så är det väl ok.

Det kan väl inte löna sig med tanke på vad 350D/20D kostar idag, och de presterar betydligt bättre än 300D.
 
Senast ändrad:
Jag måste ha läst helt fel nån gång för jag har för mig att en 10D bara klarar ca 15000 exponeringar?
Jag som började svettas för att jag började närma det strecket :)
 
Lovan skrev:
Jag måste ha läst helt fel nån gång för jag har för mig att en 10D bara klarar ca 15000 exponeringar?
Jag som började svettas för att jag började närma det strecket :)

25 000 är nog en mer korrekt siffra. Många håller betydligt längre.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.