Annons

Halva bilden svart - slutaren???

Produkter
(logga in för att koppla)

camag

Aktiv medlem
Hej
Jag blev helt skräckslagen nyss.
Jag stod och fotograferade hockey.
Rätt som det var blev alla bilder svarta till hälften.
Jag hörde inget ljud eller annat konstigt,
utan såg det först på displayen i pausen.

Kan det vara slutaren som pajat?

Bifogar exempelbild.

/mvh Catarina

Bilagor

• paj8717.gif
    paj8717.gif
    53.5 KB · Visningar: 1,947
Neeeej!

Är det bäst att skrota kameran,
eller lönar det sig att lämna in för reparation?

Garantitiden är så klart förbi för några månader sedan.

/Catarina

Trist. C:a 2000 kr är vad jag hört att det kostar att byta slutare (någon här vet säkert mer exakt), så det beror förstås på vad för kamera det är om det är värt det.

Det brukar vara lönt. Din 300D är värd 4500 och en ny slutare kostar 3000 - 3500 kr. När du bytt vet du ju att du har många exponeringar kvar. Skulle du köpa en begagnad 300D kan den ramla ihop imorgon.

Se till att få pris på reparationen innan och jämför mellan verkstäderna.

Jag skulle säga att det är något man ska ha med i budgeten, en naturlig del i totalkostnaden.

Vad är det för kamera? Nu kan jag inte svära på att det här är korrekt, men jag har hört att ett slutarbyte går på ungefär 3000:-.

Det där har hänt mig också, men hittills bara när det varit riktigt kallt ute. Förhoppningsvis klarar den sig ett tag till innan den dör helt. Jag berättar det här och nu bara för att min slutare gav faktiskt ett ljud ifrån sig, ett riktigt tjut.

Någon som är insatt i Canons filnumrering kan förresten gärna få tala om för mig hur många bilder slutaren i min 10D gått, jag har inte riktigt fattat hur det där fungerar, pinsamt nog. Den senaste bilden heter CRW_4079 och låg i mappen 340Canon. Tack på förhand!

Edit: Jädrans vilken tid det tog för mig att skriva det där... hrm. :/

stef-n skrev:
Någon som är insatt i Canons filnumrering kan förresten gärna få tala om för mig hur många bilder slutaren i min 10D gått, jag har inte riktigt fattat hur det där fungerar, pinsamt nog. Den senaste bilden heter CRW_4079 och låg i mappen 340Canon. Tack på förhand!

34079 exponeringar

Jo, Magnus har helt rätt,
han har koll på alla Canonkameror här på fotosidan ;)

Jag har en 300D!

Är det alltså möjligt att det inte är slutaren i alla fall - utan något annat som gått sönder?
Den fungerar inte här hemma i värmen heller - och varje bild ser lika eländig ut som exemplet jag visade.

/Catarina
som funderar på ny kamera...

froderberg skrev:
34079 exponeringar

Tackar! Att det var så pass många ändå hade jag ingen aning om, jag trodde att det var någonstans mellan 15-20000. Då är jag ju inte LIKA långt ifrån de 50000 som slutaren bör klara och kanske blir LITE mindre arg på Canon när den till sist rasar. :/

camag skrev:
Är det alltså möjligt att det inte är slutaren i alla fall - utan något annat som gått sönder?
Den fungerar inte här hemma i värmen heller - och varje bild ser lika eländig ut som exemplet jag visade.

Slutaren består av flera lameller. Om en hänger sig låter det inget konstigt och övriga delar av slutaren funkar som de ska vilket kan innebära att kameran inte fattar att slutaren är paj.

Jag förstår heller inte hur man räknar ut hur många exponeringar.
Min sista mapp heter 587 och sista bilden IMG_8705

Hur vet jag då hur många exponeringar?

/Catarina
som fotograferar mycket hockey och fotboll

froderberg skrev:
Slutaren består av flera lameller. Om en hänger sig låter det inget konstigt och övriga delar av slutaren funkar som de ska vilket kan innebära att kameran inte fattar att slutaren är paj.

Då förstår jag!
Jag har stort förtroende för dig Magnus och antar att du har rätt. Sorgligt men sant... suck.

Min kamera har ju i och för sig gått på övertid ett tag då. Om 50000 exponeringar är vad dom räknar med.

/Catarina

Magnus, du som har snäppet (ha!) mer erfarenhet av kameror än mig kanske har lite hum om hur länge en slutare kan klara sig efter den incidenten jag beskrev? De gånger det hänt har det varit 15-20 minusgrader, kanske även lite kallare, och det har blivit lite olika stora ingrepp på bilden, allt från bara lite i nederkanten till allting svart. Jag tror att jag bara fått ERR99 några gånger den första gången det hände, och det var även då kameran tjöt, sedan har bilden "bara" påverkats mer eller mindre.

Ni kan ju försöka gissa hur nervös jag var under hela Svenska rallyt då det var runt just 15-20 minus och jag inte hade någon möjlighet till reservkamera... Men ta i trä, den klarade både det och ett rally till nu i helgen, vilket innebär ungefär 1000+300 bilder. :)

camag skrev:
Min kamera har ju i och för sig gått på övertid ett tag då. Om 50000 exponeringar är vad dom räknar med.

/Catarina

Av vad jag förstått så garanterades slutaren till 300D till 15000-20000 bilder medan slutaren på t.ex. 10D skulle klara kanske 50000 och de dyrare 1Ds bortåt 100000 exponeringar.

Jag har läst detta någonstans men kommer inte ihåg var det var.

Det ser inte ut som om det är fel på själva slutaren, däremot på spegeluppfällningen. Jag har råkat ut för samma fel på mina gamla spegelreflexkameror, även om de är analoga. Att reparera dem var så dyrt, att jag hellre köpte ett "nytt", men begagnat, kamerahus av samma fabrikat som de gamla husen. Felet kallas "sticky mirror".

du har inte fotat med blixt och för korta slutartider då? eller man kanske bara får det fenomenet när man kör för korta slutartider med blixtar i studion..?

Aaahaaa,
då kan det alltså handla om annat än slutare.

Jag kör till verkstaden i morgon.
Canons serviceverkstad här i Göteborg, ligger ganska nära mitt jobb - det får bli en sväng in där på vägen hem.

/Catarina

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar