Annons

Hall of Fame

Produkter
(logga in för att koppla)

urbano

Aktiv medlem
Något att fundera på över sommaren kanske:

Det blir bara fler och fler bilder på fotosidan och en del pärlor från "förr" faller i glömska, trots funktionen "slumpvalda".

Hur skulle det vara med en Hall of Fame? Alla som vill får nominera säg fem (eller kanske tio bilder) under en period på någon månad. Detta kanske skulle kunna lösas med något formulär. Självklart kan man inte nominera egna bilder.

Efter att nomineringstiden gått ut så får de säg 100 bilder med flest nomineringar en plats i fotosidans Hall of Fame. Där tycker jag de kan få stanna något halvår till de stolta fotografernas glädje. Sedan kan man börja en ny nomineringsrunda. Är det genomförbart tro, eller blir det för krångligt?

Jag satt o funderade på något liknande idag, men lite annorlunda. Jag har ju inte lagt upp några länkar till "Kompisar" i min profil. Jag skulle hellre vilja länka till absoluta favoritbilder. Jag tror att det skulle vara en schysst idé; Tio bilder som betyder mycket för mig på sidan. Då kan andra kanske få en uppfattning om vad jag har för premisser och referenser vad gäller bildseende och tyckande.
Det får givetvis inte vara mina egna bilder...

Kul idé! Verkar faktiskt hur kul som helst. Borde ju inte heller vara speciellt svårt att lösa rent praktiskt. Perioden ett halvår är ju också ganska lagom. Ofta ser man i album, gamla bilder som är jättebra men saknar den publicitet den förtjänar.

Mvh

/Lasse

Tycker Calle S har en poäng. Varför inte både och?

För att utveckla idén med Hall of Fame så kanske man skulle ha olika kategorier (det blir som Oscar eller "Strömholm" kanske). Behöver ju inte vara exakt de kategorier som finns redan. Tänk vad kul med en "Humor"-kategori till exempel, eller en "Katt"-kategori eller en "Familjealbumskategori" för att nu välja några lite oförtjänt förtalade bildtyper.

Kim7i skrev:
det finns ju redan
ser inte mycket poäng i det..
Men det baseras ju på bilder som är betygsatta. Jag sätter ju som bekant inte betyg, och det finns säkert bilder som är väldigt omtyckta som inte kvalar in bland alla 4.89 poängare.
Kim7i skrev:
Calles idé är ju intressant därimot.
Tack Kim! Men jag kom på att det går nog att fixa. Det är väl bara att knappa koden själv och länka till vilken bild man vill i sin egen profil. Ska testa!

Calle S skrev:

Tack Kim! Men jag kom på att det går nog att fixa. Det är väl bara att knappa koden själv och länka till vilken bild man vill i sin egen profil. Ska testa!

Oki! berätta hur det går..så man får se om man ska göra likadant:)

Calle S skrev:
Men det baseras ju på bilder som är betygsatta. Jag sätter ju som bekant inte betyg, och det finns säkert bilder som är väldigt omtyckta som inte kvalar in bland alla 4.89 poängare.

Tror nog att de som skulle hamna i "hall of fame"
är samma bilder som hamnar på nämnda topplista,
listan gäller ju även bilder med betyg långt under 4.89 i snitt ;-)

Senast ändrad:
Kim7i skrev:
Tror nog att de som skulle hamna i "hall of fame"är samma bilder som hamnar på nämnda topplista,listan gäller ju även bilder med betyg långt under 4.89 i snitt ;-)
Jovisst, men du hajar vad jag menar. Om jag och 23 andra höjer en bild till skyarna och ingen av oss sätter betyg, så kommer en person och ger den en fyra; då är ju mätningen av de mest populära bilderna här snedvriden. Visst, jag överdriver, men du vet...
Kim7i skrev:
Oki! berätta hur det går..så man får se om man ska göra likadant:)
Jag håller på och pysslar med det...Är på jobbet, så jag blir ju störd hela tiden;-)

Calle S skrev:
Jovisst, men du hajar vad jag menar. Om jag och 23 andra höjer en bild till skyarna och ingen av oss sätter betyg, så kommer en person och ger den en fyra; då är ju mätningen av de mest populära bilderna här snedvriden. Visst, jag överdriver, men du vet...

Hehe..den risken är väl obefinlig, de flesta sätter trots allt betyg, struntsamma..med kategorier så blir det ju ivfsh en helt annan grej ;-)

Calle S skrev:

Jag håller på och pysslar med det...Är på jobbet, så jag blir ju störd hela tiden;-)

Oki! väntar med spänning :)

Ni kan i princip länka till vad som helst inom fotosidan (och andra ställen också för den delen). Funkar redan!

1. leta rätt på bilden
2. klicka på funktioner i menyn
3. välj Spara som bokmärke
4. sätt som Publik
5. byt till en bra rubrik
6. Ange en ny kategori
7. Klart.

Jag har testat att lägga en favvobild på min profil.

Calle S skrev:

Jo, jag håller med. En ganska ENKEL variant vore kanske att ha en knapp bredvid betygsknapparna som heter "nominera till Hall of Fame". Efter att du gjort säg 10 nomineringar blir det stopp. Så det gäller att använda knappen med urskiljning för de bilder man absolut vill nominera. Då skulle det kunna bli en lite mer permanent lösning med naturlig rotation på t.ex. en topp 100.Nackdelen kan vara att de äldre bilderna inte uppmärksammas.

elmfeldt skrev:
Ni kan i princip länka till vad som helst inom fotosidan (och andra ställen också för den delen). Funkar redan!

1. leta rätt på bilden
4. sätt som Publik
6. Ange en ny kategori
7. Klart.

Jag har testat att lägga en favvobild på min profil.

Kanon! ska lägga in ett gäng favoriter då:) mvh/Kim

Ett förslag med anknytning till "Hall-of-Fame":

Nu när Fotosidan nyss fyllt ett år, vore det inte skoj att kora första årets mest populära bild(er)?

Plocka de tio första bilderna på listorna "Mest betygsatta första året", "Mest kommenterade första året" och "Mest populära första året". Tillåt max en bild per fotograf och lista. Stryk dubbletter/trippletter. Fråga per e-mail alla utvalda fotografer om de vill att deras bild ska få delta. Plocka bort dem som tackar nej. Släng upp alla kvarvarande bilder i en omröstning där varje medlem erbjuds rösta på sin favoritbild.

Håll det hela på en lekfull nivå. Inga priser, då blir det för mycket prestige. Inga betyg, bara en röst per medlem. Den utvalda bilden kan sen användas för att marknadsföra Fotosidan i olika sammanhang (enligt överenskommelse med fotografen, förstås). En variant är att man utser de tre eller fem bästa bilderna utan att avslöja inbördes rangordning - det kanske dämpar tävlingshetsen?

Jag är kolossalt nyfiken på vilken/vilka bilder som skulle bli utvalda. Är inte säker på att det blir de som toppar betygslistan (vilka de nu är?).

Jag inser att det finns viss risk för röster från fejkade medlemmar och annat fuffens, men tycker ändå att idén är värd att diskuteras. Låt höra vad ni tycker.

elmfeldt skrev:

1. leta rätt på bilden
4. sätt som Publik
6. Ange en ny kategori
7. Klart.

Detta fungerar bara för guldmedlemmar, eller?
Kan inte hitta någon sådan funktion eftersom jag varken har guld eller silver medlemskap.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar