Annons

Höstporträtt? behöver tips och råd!

Produkter
(logga in för att koppla)

Da´Russian Stallion

Aktiv medlem
Ska fota lite höstporträtt har ja tänkt. Ska bara få tag i nån som vill bli fotad. Ska fota med min Dimage 7hi utan blixt. Så utrustningen är ju inte den bästa man kan tänka sig. Har ingen reflektorskärm eller nått. Endast kameran! :p

Så hur ska jag gå till väga? vill få fram dom fina höstfärgerna men samtidigt få modellen att utträda så att hon/han inte smälter ihop med bakgrunden. Vågar man stå i soljus eller är det helt kört?

Senast ändrad:
OJ läste inte tillräckligt noga. Köp en reflektor om du inte har någon :) Går även köpa guldtyg på tex panduro och häfta fast på en skiva funkar lika bra, så gjorde jag innan jag köpte en riktigt reflektor.

Rekomenderar en miljö med rödgula löv på tyräden, gärna en lönn och sedan en modell iklädd brun mockajacka eller svart/brun skinnjacka eller i en ylletröja av karaktären islandströja. Gärna med inslag av en röd halsduk. En cykel eller en moped av äldre snitt kan hjälpa till som rekvisita, eller varför inte en häst i herrgårdsmiljö med hösligt klädd ryttare.

Förslag på tema:
"Tie a yellow ribbon around the old oak"

Det finns en låt från början av sjutiotalet med denna titel, med en intressant text som skulle kunna visulaiseras.

Eller varför inte en bild från svampskogen, med svamplockning i med korg, gula kantareller som lyser över höstklädd man/flicka (i scharlett) i kläder i naturmatrial i höstlig miljö.

Förslag till nakenporträtt är att placera modellen avklädd i en hög med löv, där lämpliga delar av kroppen tittar fram ur övverket. Lämpligt att använda ett isolerande liggunderlag för att förhindra förfrysning. Glöm inte termosen med varm dryck. Kan göras som en årstidserie. Vintern blir intressant att fotografera....

Det kan vara lämpligt att tillverka sig en reflexskärm. Bör kunna göras av några blad vitt papper från ett blädderblock eller motsvarande och placera detta på en bit kartong.

Senast ändrad:
Tack för alla tips :D Det va skit snygga bilder du hadde tagit där Daniel. Man kanske skulle ta å fixa en egen reflektor då. Men hur stor ska den va? Ska man använda vitt tyg eller nån annan färg. Och hur använder man sig ev reflektor på bästa sätt? Hur långt ifrån ska man va me den tex?

Gärna så stor som möjligt och guld för varmt ljus. Du får testa helt enkelt. Kolla runt på nätet vad de reflektorerna man kan köpa ligger på.

Hur ska man placera reflektorn när man tar sådana snygga bilder som Daniel gjort?

Ska man ha en assistent som håller det ganska tätt inpå modellen och reflekterar direkt solljus? Om man inte har några stativ alltså, vilket jag inte har.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar