Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Högpass

Produkter
(logga in för att koppla)

Christoffer Glans

Aktiv medlem
Överallt där någon frågar om hur man skapar mer skärpa i en bild så talas det om oskarp mask i Photoshop...

Men är inte högpass bättre?
1. Skapa en lagerkopia av bilden.
2. Välj högpass och ställ in efter önskap skärpa.
3. Välj sedan filtreringsmetod... oftast "täcka över".
4. Färdig skärpa, som även går att förändra genom opaciteten.

Vad är nackdelarna med denna metod, i jämförelse med oskarp mask?
 
bara dom ljusa konturerna, högdagrarna (eller om det är dom svarta, jag minns inte riktigt) är dom som skärper.
usm skärper med både högdagrar och lågdagrar.
smart sharpen i cs2 använder softade kanter utifrån konturerna (svårt att beskriva) och är ännu bättre än både högpass och usm.
tycker jag, iaf.

men rätta mig nån, om jag har fel.
jag är inte helt hundra.
 
nej, helt utan. (om man nu kan det, är så trött att jag inte ens orkar öppna cs2 för att kolla, sorry. jobbar fortfarande mest med cs).
observera, jag har inte forskat i detta, det här är bara mina teorier än så länge.
 
Samma här är inte helt hundra på exakt hur Smart sharpen funkar, har bara märkt att resultat blir bättre än unsharpen mask.

Highpass sättet funkar ju oxå i de flesta fall blir det bra oxå, fast är lite omständigt att hålla på med (macro funktion gör ju inte heller saken enklare eftersom man måste köra med olika världen beroende på vad man ska ha bilden till å hur det ser ut från början.)

Så rekommenderar iaf. å köra med Smart Sharpen om man har CS2 annars USM å skulle man inte ens a USM kan man ju dutta med Highpass.

edit: Highpass metoden verkar du skärpa både hög- och lågdagarna.
 
Senast ändrad:
Jag kör med Photoplopp 7.0 så jag antar att jag inte har den här "Smart Sharpen" funktionen?

Själv så tycker jag bättre om Highpass än USM. Man har med den, större kontroll över hur skärpan ska se ut. Först ställer man in skärpemängd i highpass inställningarna och efter det kan man ställa in filtreringstyp beroende på ljustyp. Sen kan man öka och sänka opaciteten, samt sudda ut ställen där man inte vill ha skärpan.
USM är mer "fast", så jag ser inga fördelar med den. Highpass går mycket snabbt om man bara vet hur man ska göra.
 
Christoffer Glans skrev:
Överallt där någon frågar om hur man skapar mer skärpa i en bild så talas det om oskarp mask i Photoshop...

Men är inte högpass bättre?
1. Skapa en lagerkopia av bilden.
2. Välj högpass och ställ in efter önskap skärpa.
3. Välj sedan filtreringsmetod... oftast "täcka över".
4. Färdig skärpa, som även går att förändra genom opaciteten.

Vad är nackdelarna med denna metod, i jämförelse med oskarp mask?

Sett ur ett signalbehandlingsperspektiv, så använder USM samma 4 steg. Skillnaden består i hur högpassbilden skapas. Först skapas en "oskarp" kopia av originalet genom att använda ett lågpassfilter. Sen tar man skillnaden mellan originalet och lågpassbilden. Alla som sysslar med signalbehandling vet att då får man en högpassfiltrerad bild istället. Denna högpasskopia adderas till originalet, och vips så har man en uppskärpt bild.

Mängden USM motsvaras ungefär av opaciteten i steg 4. Radien påverkar frekvenssvaret hos filtret. Tröskelvärdet används för att undvika skärpning där skillnaden är "för liten" och motsvaras av att sätta "blend if" parametrar för justeringslagret.

Rent matematiskt använder alltså båda metoderna samma princip. Det som skiljer är egenskaper hos högpassfiltret, samt arbetssättet för dig som användare. "Smarta" metoder använder sig även av kantdetektering för att endast skärpa kanter och undvika att förstärka brus.

Hoppas att detta inte förrvirrar mer än det förklarar. :)

/Tomas
 
Carl Hellman skrev:
Med smartsharpen kan man ändra om man vill ta bort gaussian eller lens blurr, vad är skillnaden?
Praktiskt är skillnaden att linsoskärpa (enligt de utvärderingar jag gjort under sex månder) ger en något mjukare och detaljrikare återgivning av fina detaljer som till exempel hår.

Gaussisk är samma beräkningsmetod som oskarp mask använder.

Prova vilket som passar bäst för dina bilder, skillnaden handlar egentligen inte om bättre/sämre utan om olika karaktär i skärpningen.

Men mitt tips blir att köra linsoskärpa och mer exakt för en detaljrik återgivning utan allt för kantiga detaljer.

Men, vi snackar finlir här...

(Och finlir är vad som gör livet meningsfullt.)
 

Bilagor

  • smart.gif
    smart.gif
    20.5 KB · Visningar: 951
Senast ändrad:
Re: Re: Högpass

tomasandersson skrev:
...Det som skiljer är egenskaper hos högpassfiltret...

Lite laborerande i PS visar att högpassfiltret är exakt samma som att ta gaussisk oskärpa med samma radie och subtrahera från originalet. Dvs metoderna är helt ekvivalenta om man gör lagerjusteringarna på "rätt" sätt.

Man kan alltså säga att den beskrivna högpassmetoden är samma som USM, fast med fler manuella steg. Om man vet vad man gör, så borde det alltså gå att få bättre kontroll genom att använda högpass och justeringslager!

/Tomas
 
Re: Re: Högpass

tomasandersson skrev:

Rent matematiskt använder alltså båda metoderna samma princip. Det som skiljer är egenskaper hos högpassfiltret, samt arbetssättet för dig som användare. "Smarta" metoder använder sig även av kantdetektering för att endast skärpa kanter och undvika att förstärka brus.


/Tomas

För en ägare av Photoshop 7.0, hur går jag tillväga för att göra kantdetektering?
 
En fråga dock... jag har hållt på med Photoshop hela livet :) så, hur fungerar CS/CS2 i jämförelse? Är det bättre? Är det värt att skaffa det istället?
 
Christoffer Glans skrev:
En fråga dock... jag har hållt på med Photoshop hela livet :) så, hur fungerar CS/CS2 i jämförelse? Är det bättre? Är det värt att skaffa det istället?
Har själv inte hållit på med Photoshop hela livet (fanns inte då ja började med grafik. :)) men finns iaf. en del bra nya funktioner med CS2:an några ja använder mig av är.
* Smart sharpen
* Lens correction (fixar till bland annat bilder jag tagit med vidvinkel)
* Snap to layers
 
Christoffer Glans skrev:
Men utöver förbättringar så är det samma som gamla hederliga Photoshop?

Ja för det mesta är det samma gamla hedliga Photoshop, en sak som de har ändrat om rätt mycket är lagerpalletten eller rätt mycket kanske är å ta i men det tar lite tid å komma ihåg å jobba med det nya sättet.

Tex. så länkar man inte ihop lager längre (även om det går men den funktionen är dold under en meny) utan nu räcker det med att man markerar du lager man vill flytta/etc...

Trodde de skulle lägga med samma funktion som de har i InDesign för inställningspalletterna (docking till kant av skärm) men den funktionen får man vänta med.

Andra mindre viktiga funktioner men dock så trevliga är att man kan designa sina menyer själv, bestämma vad som ska synas å hur det ska se ut, samt ändra kortkommandon (senare har ja för mig gick i tidigare version oxå).
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.