Annons

Höghastighetsfoton? Behöver hjälp!

Produkter
(logga in för att koppla)

FelixSwensson

Avslutat medlemskap
Hejsann. Jag har en Minolta Dimage A1 och är intresserad att skaffa ta lite höghastighetskort.. Jag har hört att man behöver en elektronblixt och sedan trigga den. Jag skulle behöver lite hjälp och jag skulle vilja köpa en sån här blixt. Någon som har till salu?

Vad ska du fotografera ?
vill du trigga på ljud ?
Ljus ? (blixt)
Fotocell ?
Med tidsfördröjning ?

I viket fall som helst funkar vilken extern blixt som helst..(tror jag)

Fotografera i ett mörkt rum.
Ställ in kameran på typ 30 sek.
Tryck av.
Sedan har du 30 sek på dig att trigga det hela och ta bilden. Exponeringen ställer du med hjälp av bländaren och blixtens styrka och avstånd.

Det är elektroniken bakom triggningen som är hela hemligheten..

Jag har testat lite, så om du berättar vad du vill göra kanske jag kan hjälpa till.

mvh
MArtin

Martin74 skrev:

Fotografera i ett mörkt rum.
Ställ in kameran på typ 30 sek.
Tryck av.
Sedan har du 30 sek på dig att trigga det hela och ta bilden. Exponeringen ställer du med hjälp av bländaren och blixtens styrka och avstånd.

30 s exponeringstid kan vara lite småkasst med en digitalkamera, dock. Men med lite timing ska man väl kunna komma undan med betydligt kortare tider.

exakt som föregående , en gång skulle jag plåta fladdermöss , för länge sen.
Då montera jag en kamera 150 m ifrån me ett 6600mm (telskop)spegelobjektiv o satte slutartiden på 1/20 och en rolig utlösare , en gammal radarmodul på K-bandet.
För att minska risken för feltriggning så satte jag en bit al folie vid utgången så jag kunde köra med Lowsens läget på triggern.
Blixten arbetade på 1100nm o filmen, blixten låg bredvidd objektet , du kan få motsvarande tider på tiotusendels sekunder med denna metod.
Skarpa bilder som fan

Sätt på ett objektiv me fin närgräns - nått typ me macro.
Fixa en ir slutare o sätt i mynningen på geväret.
Arbeta i mörker kö me bulb o sätt delayen på blixtens trigg på den exakta tiden på anslag räknat på V-0 (utgångshastighetvapen).
Vette fan men luftgevär ligger la på v-0 på 150-250 m/s.
Handlar om mycket korta framkörningstider för kulan på några dm avstånd........
Snabba prylar du skall ha...

Okej,tack för hjälpen Niklas. Jag tror jag fattar. Men vad behöver jag för en blixt? Måste det vara en extra snabb blixt? Den bör även ha inställningar för tidfördröjning eller hur? Vad är det för blixt jag ska leta efter?

Kul att någon refererade till mina ungdomsalster. Jag ritade en liten bild på hur uppställningen för mina bilder brukade se ut. Blixten triggas genom att kulan träffar och kortsluter ledarna i en synksladd, men det är naturligtvis snyggare om man kan trigga blixten med en bruten ljusstråle eller någon form av signalfördröjning. Kolla HS-bilder med Nikon D100 och 1 us exponeringstid

Bilagor

• highspeed.jpg
    highspeed.jpg
    10.3 KB · Visningar: 801
Du behöver som sagt nån ir ljusgrind till slutare och sen kan det vara en fördel att använda en gammal luftpistol me låg utgångshastighet för att göra jobbet enklare.
Det kan skilja ganska mycket från 100 till över 250m/s...

Här är en tydligare bild på hur en mekanisk trigger kan se ut. En sådan är lätt att fixa och man brukar kunna trolla bort den ganska enkelt med PS.

Bilagor

• highspeed2.jpg
    highspeed2.jpg
    12.9 KB · Visningar: 722
Är man händig kan man försöka bygga ett system med en ljusstråle som bryts och tänder blixten.

Bilagor

• highspeed3.jpg
    highspeed3.jpg
    10 KB · Visningar: 723
Eller så kan man programmera en liten enchipsdator (ganska enkelt och framför allt kul!) som känner av när kulan klipper en tunn koppartråd nära mynningen, och sedan utlöser blixten när kulan kommit till rätt position.

Bilagor

• highspeed4.jpg
    highspeed4.jpg
    12.3 KB · Visningar: 720
Här är en bra sida om triggers och höghastighetsfotografering - jag håller på att prata lite med några på mitt jobb om att konstruera en modul med dessa triggers + delayenhet i en box med vridpottar och patchmöjligheter. (patcha blixtutgång innan eller efter delayenhet - samt välja trigger).

http://www.hiviz.com/tools/triggers/makeown.htm

återkommer när jag vet mer =)

Enklast är ju att köpa , jag spika ihop en för nått år sen och byggde om en kamera med uttag.
Använd modulerat ir ljus till TX/rx för att undvika störningar.
För längre avstånd på några hundra meter kan man köra med kollimerade laserdioder istället.
Då satt kameran och sändaren ihop med kraftigt tele och mottagaren kopplad till blixten.

En gammal radarmodul går att använda men mest till större objekt.
Annars går det ju att köpa.
För riktigt enkla projekt grejer kan man köra me
synligt ljus o extremt enkel elektronik.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar