ANNONS
Annons

Höghastighetsfoto

Produkter
(logga in för att koppla)

bentelkalb

Aktiv medlem
Är det någon som vet vart man kan få tag på kit för att utlösa kamera o blixt vid Höghastighetsfoto? Jag har sett guider där man bygger sånt själv men det varken kan eller har jag någon lust med, i USA finns färdiga ganska billiga kit. Är det någon som vet om det finns att få tag på här?

Också intresserad, hittat ett antal byggsatser (USA) som man sätter ihop på en kväll, men har helelr inte tid eller kompetens.

Fråga Jarl Rideg här på forumet - han vet nog hur man gör och var man hittar prylar.

Lite DIY (det är inte så svårt - jag lovar!)
http://www.hiviz.com/tools/triggers/makeown.htm

Personligen har jag byggt ett eget system som använder en microcontroller, men har man inte lust till det så finns det mycket enkla saker att koppla ihop själv.

Kit

Står det nårga priser på den? Jag mailde ett företag i USA som gör kit för detta, de har hyffsade priser. Men lägger man till alla extrakostnader so mdet innebär att få hit det till Sverige så blir det rätt dyrt ändå, det bästa vore nog om man kände någon som kunde ta med det hit. Klipper in svaret nedan.

Hello,

You can purchase the timer and accessories by following BUY NOW link. (the product is only available through the website)

Following are the most typical components for high speed photography:

1. UPT_KIT1A/B/C is a general purpose photographic timer. It can activate camera shutter or flash in response to a trigger with a set delay.
"A" version has a built in microphone, "B" and "C" version use an external microphone (standard sensitivity microphone is included).

2. UPT_OS1 or UPT_OS2. OS1 is a light sensor that requires a separate RED laser pointer (you can buy them in office supplies store). The optical sensor is just a simple photo-transistor. Whenever the beam is interrupted the timer is triggered. For example for water drop photography, you can use it to detect a falling drop and create a delay so that you fire the flash/activate the shutter when it hits the surface of water. OS2 is slot sensor and operates on similar method as OS1, except is does not require a separate laser. The advantage of OS1 is that it can be used with large or small objects.

3. UPT_HS1 hot shoe adapter used to connect the timer with a flash. The flash needs to operate in manual mode with center pin triggering.

Typical darkroom sequence to capture a falling drop is as follows:
- open camera shutter in your camera (in bulb). You can do this manually or the timer can automate camera control.
- release a drop
- optical sensor detects a drop (UPT_OS2 or UPT_OS1)
- create a delay with the timer as needed (for example it takes approx 0.45sec for an object to fall 1m)
- after a set delay the timer will activate the flash to make the exposure
- close the shutter

The user guide for version UPT_KIT1A/B can be downloaded from
http://www.universaltimer.com/UPT_UserGuide_RevA4.pdf (in PDF format).
The user guide for version UPT_KIT1C can be downloaded from
http://www.universaltimer.com/UPT_UserGuide_RevC.pdf (in PDF format).

The shipping price charged through the website (in the range from $18 to $24) covers an air mail parcel service to Sweden with an estimated delivery time of 6 to 12 business days (the time is not guaranteed, some delays may occur as with any mail). There is no tracking option for this. The post office includes approx. $90USD insurance per package. Depending on purchase, the shipment may be split into two or more separate packages. Please note that the price does not include any duties or taxes that you may need to pay in Sweden. Courier service is available at an extra charge.

Please let me know if you have any questions.

Thank you,

Ark Biel

Universal Timer Ltd.
Toronto, Ontario
email. mailto:[email protected]
URI. http://www.universaltimer.com

Fråga Jarl Rideg här på forumet - han vet nog hur man gör och var man hittar prylar.

Lite DIY (det är inte så svårt - jag lovar!)
http://www.hiviz.com/tools/triggers/makeown.htm

Personligen har jag byggt ett eget system som använder en microcontroller, men har man inte lust till det så finns det mycket enkla saker att koppla ihop själv.

Intresssant :) men för mig som kan nada om sånt där så räcekr det att se ett kpplingschema för o vara helet lost :/

För mig är det precis tvärtom - ge mig ett kopplingsschema, och jag känner mig genast hemma... :)

Att jag råkar vara elektronik-ingenjör kan måhända ha något med saken att göra.

Pulade f.ö. ihop ett par sådana här mackapärer för några år sedan. Gjorde dels en ljudtriggad och dels en dubbel ljustriggad, så att man kunde sätta upp strålarna i kors och därmed kunna trigga på en fläck (där kameran var fokuserad) istället för längs en hel linje.

Lånade sedan ut dessa till en kompis till en kompis till en kompis...
Borde förstås försöka att få tillbaka grejerna igen (vet inte ifall det kommer att lyckas, kände bara den första killen i kedjan, och han har sedan länge flyttat iväg från studentboendet här).

Men, i alla fall.
Ifall jag kan lyckas med detta, så skulle jag väl kunna tänka mig att sälja iväg grejerna ifall någon är intresserad. Blir förstås då billigare än de färdigbyggda prylarna från USA.

Låter intressant det här, men jag greppar inte riktigt vad det är frågan om. Orkar någon förklara?

För mig är det precis tvärtom - ge mig ett kopplingsschema, och jag känner mig genast hemma... :)

.
haha, det kan ju ha med saken att göra ;-)

Ifall jag kan lyckas med detta, så skulle jag väl kunna tänka mig att sälja iväg grejerna ifall någon är intresserad. Blir förstås då billigare än de färdigbyggda prylarna från USA.
Vid rätt pris kan jag vara intresserad, ta reda på vad prylarna kostar och vad du vill ha för jobbet och maila mig

Låter intressant det här, men jag greppar inte riktigt vad det är frågan om. Orkar någon förklara?
Det handlar om de tillbehör man behöver för att kunna ta bilder av förlopp som är så snabba att våra tämligen långsamma mänskliga ögon inte hänger med.

Finns många exempel på vad man kan vilja fota. Allra vanligast lär väl vara att frysa fallande droppar i samband med att de träffar en vätskeyta.
Andra vanliga motiv är när t.ex. en kula penetrerar en ballong, eller en glödlampa som krossas av en hammare etc.

Samma utrustning kan användas även i andra sammanhang, t.ex. för att ta bilder av skyggt vilt. Man sätter då upp utrustningen så att fotografen kan avlägsna sig, och sedan räcker det att djuren kommer fram på det tänkta stället (ofta genom att man använder åtel), så kommer dessa att "plåta sig själva".

Det behövs dels en ljud- eller ljustriggerdel och dels en inställbar fördröjningsdel. Dessa kan förstås ibland vara hopbyggda.

---

haha, det kan ju ha med saken att göra ;-)
---
Jo, jag undrade om det inte skulle kunna ligga till på det viset... :)

---
Vid rätt pris kan jag vara intresserad, ta reda på vad prylarna kostar och vad du vill ha för jobbet och maila mig
Ska se ifall jag kan spåra upp mina prylar. Men i så fall får du ha tålamod, eftersom det kan komma att ta tid (vet f.n. inte vart killen killen ifråga har tagit vägen).

Det handlar om de tillbehör man behöver för att kunna ta bilder av förlopp som är så snabba att våra tämligen långsamma mänskliga ögon inte hänger med.

Finns många exempel på vad man kan vilja fota. Allra vanligast lär väl vara att frysa fallande droppar i samband med att de träffar en vätskeyta.
Andra vanliga motiv är när t.ex. en kula penetrerar en ballong, eller en glödlampa som krossas av en hammare etc.

Samma utrustning kan användas även i andra sammanhang, t.ex. för att ta bilder av skyggt vilt. Man sätter då upp utrustningen så att fotografen kan avlägsna sig, och sedan räcker det att djuren kommer fram på det tänkta stället (ofta genom att man använder åtel), så kommer dessa att "plåta sig själva".

Det behövs dels en ljud- eller ljustriggerdel och dels en inställbar fördröjningsdel. Dessa kan förstås ibland vara hopbyggda.

Tack för info.
Jag förstår innebörden av höghastighetsfoto, det jag undrade var hur det fungerar tekniskt med kameran? Hur får man en vanlig kamera att smacka av bilder i extrem hastighet. Att använda kamerans slutare är väl knappast möjligt?

Äh, nu trillade polletten ner. I min värld betyder höghastighetsfoto "antal bilder per sekund" i filmproduktion, inte extremt kort exponeringstid...

Hursomhelst, lycka till!

Som jag skrev innan så har Nissin Di866 ett hispeed läge. När blixten sitter på kameran så klarar den av att skjuta bixten utan att det blir skuggor upp till 1/8000s.
Man ändrar i menyn på kameran, sätter kameran till "Tv" och sen fotar du precis som vanligt.

Beror på Cameran, jag har en Nissin Di866 och den kan fota hispeed upp till 1/8000s
Nä, det som diskuteras här beror inte på kameran - i princip alla systemkameror kan användas.

Det du talar om kallas HSS - High speed Sync. Så som du skriver får den mindre erfarne intrycket att det bara är denna Nissin blixt som skulle klara HSS. Funktionen har funnits LÅNGT TIDIGARE på Minoltas blixtar. Den första jag såg med denna funktion var Minolta 5400HS, och den kom för 17 år sedan (tror att det var Minolta som uppfann HSS - de var ju de stora innovatörerna). Arvet har förstås numera överförts till Sonys blixtar. Flertalet av de andra systemkameratillverkarna har vid det här laget också kopierat funktionen (har dock inte kollat ifall precis alla har gjort det).

HSS används för att kunna köra kamerans ridåslutare på snabba tider, då bara en smal springa löper iväg framför filmen eller sensorn. Blixten avfyrar då minst 100 blixtar i tät följd, så att man får en någorlunda jämn belysnig över sensorn, och inte bara en liten springa, som det blir om man bara bränner av EN blixt på normalt sätt, men med kameran inställd på t.ex. 1/8000 sekund. Med EN blixt ligger den snabbaste tid ridåslutaren kan inställas på vanligen mellan 1/125 och 1/200 sekund, beroende på kamera.

HSS kan förstås inte användas för den typ av höghastighetsfoto som trådskaparen är intresserad av. Ger visserligen skenbart en kort exponeringstid, men INTE för något som rör sig snabbt över bildfältet, och det finns inte heller några möjligheter att med precision synka slutaren till det rätta ögonblicket - just när t.ex. kulan penetrerar ballongen.

Tekniken är där istället att man i ett mörklagt rum har riggat upp kamera, blixt, ljus- eller ljudtrigger och fördröjning. Man öppnar kameraslutaren (B eller T) och avlossar sedan luftpistolen (eller vad det är), och blixten triggas till utlösning. Man utnyttjar att vid reducerad effekt blir exponeringstiden för kamerablixtar *) väldigt kort - kan bli ner till 1/30.000 eller för vissa 1/50.000 sekund. Brände blixten av för tidigt så ställer man in en längre fördröjning. Efter ett par tester brukar man hamna rätt.

*) Gäller normalt INTE för studioblixtar.

Senast ändrad:
Var ju inte meningen att antyda att bara NIssins blixtar har denna funktionen.
De flesta har säkert det idag.
Jag menade mer att man inte kan skjuta fortare än 1/250s om man inte ändrar inställningarna på blixten till hispeed.

Var ju inte meningen att antyda att bara NIssins blixtar har denna funktionen.
De flesta har säkert det idag.
---
OK

---
Jag menade mer att man inte kan skjuta fortare än 1/250s om man inte ändrar inställningarna på blixten till hispeed.
Jodå, det kan man visst. Jag skrev ju i min post ovan hur man gör - läste du inte det?

Får väl citera det avsnittet igen då:

---
Tekniken är där istället att man i ett mörklagt rum har riggat upp kamera, blixt, ljus- eller ljudtrigger och fördröjning. Man öppnar kameraslutaren (B eller T) och avlossar sedan luftpistolen (eller vad det är), och blixten triggas till utlösning. Man utnyttjar att vid reducerad effekt blir exponeringstiden för kamerablixtar *) väldigt kort - kan bli ner till 1/30.000 eller för vissa 1/50.000 sekund. Brände blixten av för tidigt så ställer man in en längre fördröjning. Efter ett par tester brukar man hamna rätt.
---

OK

Jodå, det kan man visst. Jag skrev ju i min post ovan hur man gör - läste du inte det?

Får väl citera det avsnittet igen då:

Jaja, menade inte att det inte går att göra så. Men om man inte är i ett mörkt rum utan är utomhus i starkt solsken och behöver fyllnadsblixt via en hotshoe-blixt går det inte om man inte vet att man kan ändra inställningarna på blixten för det.

Jaja, menade inte att det inte går att göra så. Men om man inte är i ett mörkt rum utan är utomhus i starkt solsken och behöver fyllnadsblixt via en hotshoe-blixt går det inte om man inte vet att man kan ändra inställningarna på blixten för det.

Men det är fortfarande inte det vi diskuterar i denna tråd

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar