Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Högdagerprioritet? Vad är det??
- Trådstartare campokatt
- Start datum
Det innebär att kameran använder ett stegs lägre iso men underexponerar 1 steg så att tid och bländare blir samma som det iso du har inställt.
Kameran lyfter sedan upp skuggor och mellandagrar ett steg men behåller underexponeringen i de ljusaste partierna som därmed får bättre teckning.
Egentligen handlar det om att optimera det dynamiska omfånget.
Tekniken fungerar bra, ibland kan man se lite lägre kontrast i mellandagrarna som bieffekt.
Kameran lyfter sedan upp skuggor och mellandagrar ett steg men behåller underexponeringen i de ljusaste partierna som därmed får bättre teckning.
Egentligen handlar det om att optimera det dynamiska omfånget.
Tekniken fungerar bra, ibland kan man se lite lägre kontrast i mellandagrarna som bieffekt.
campokatt
Aktiv medlem
Detta påverkar då även raw-filerna va?
Ok, men hur funkar det när man tar en bild där det inte finns ljusa högdagrar då? Blir bilderna lika bra så som om man inte slagit på funktionen?
Vill ju inte riskera o sabba bilder om man glömt funktionen på...
Funkar detta bättre än o fixa lite med "levels" och shadow/hilights" i PS?? Klart, är högdagrarna utbrända är det ju inte mycke o göra förståss...
Helt ärligt så käns det nästan lite jobbigt när kameran man köpt har så många valmöjligheter så man inte vet hur man ska ha det...
Ska ut o prova lite o jämföra bilder i olika situationer. Men det skulle vara kul o höra hur och om ni använder funktionen. Har en Eos 40D själv.
/M
Ok, men hur funkar det när man tar en bild där det inte finns ljusa högdagrar då? Blir bilderna lika bra så som om man inte slagit på funktionen?
Vill ju inte riskera o sabba bilder om man glömt funktionen på...
Funkar detta bättre än o fixa lite med "levels" och shadow/hilights" i PS?? Klart, är högdagrarna utbrända är det ju inte mycke o göra förståss...
Helt ärligt så käns det nästan lite jobbigt när kameran man köpt har så många valmöjligheter så man inte vet hur man ska ha det...
Ska ut o prova lite o jämföra bilder i olika situationer. Men det skulle vara kul o höra hur och om ni använder funktionen. Har en Eos 40D själv.
/M
matti
Aktiv medlem
Perfekt vintertid i Härjedalen har det varit med högdagerprio i varje fall, likaså till foto dagtid i skärgården norra Roslagen nu under vårfisket på gädda Jag har lagt denna funktion i "min meny" tillsammans med ett gäng andra funktioner jag använder ofta, tex "formatering", "AEB", "spegeluppfällning" mfl. Om jag står i "min meny" när jag går ur menysystemet hamnar man automatiskt på samma ställe igen nästa gång. Således finns bla "högdagerprio" på så sätt endast ett fåtal knapptryck bort hela tiden....perfekt....tack Canon ;-)
Högdagerprio kan ge aningen mer brus i lågdagrar men inte så det stör nämnvärt. Ingen större fara om du "glömmer det" påslaget således
Jag har på funktionsrattens läge "C1" lagt mitt standardläge med ISO 100, bländarstyrd auto och utan högdagerprio, enbild, AI-servo (använder alltid CF-4 och AF-ON knappen). När jag således vrider tillbaka till "C1" vet jag att bla högdagerprio är avaktiverat. Således.....jag kan kanske vara ute i skarp sol och fota, har kanske vanliga Av-läget och högdagerprio aktiverat. Om jag snabbt springer in i skugga edyl och fotar vrider jag bara över till "C1".....voila På "C2" har jag för övrigt inställt för "actionfoto" med bla max serietagning odyl. Ovanstående scenario och det plötsligt dyker upp en springande unge som man vill fota....vrider om till "C2" och smattrar på.....tack igen Canon.....känns som nån ingenjör som pysslar med foto själv varit med vid designen av 40D:n ;-)
Jag är riktigt nöjd med ergonomin på min 40D som ni märker
mvh / Matti
Högdagerprio kan ge aningen mer brus i lågdagrar men inte så det stör nämnvärt. Ingen större fara om du "glömmer det" påslaget således
Jag har på funktionsrattens läge "C1" lagt mitt standardläge med ISO 100, bländarstyrd auto och utan högdagerprio, enbild, AI-servo (använder alltid CF-4 och AF-ON knappen). När jag således vrider tillbaka till "C1" vet jag att bla högdagerprio är avaktiverat. Således.....jag kan kanske vara ute i skarp sol och fota, har kanske vanliga Av-läget och högdagerprio aktiverat. Om jag snabbt springer in i skugga edyl och fotar vrider jag bara över till "C1".....voila På "C2" har jag för övrigt inställt för "actionfoto" med bla max serietagning odyl. Ovanstående scenario och det plötsligt dyker upp en springande unge som man vill fota....vrider om till "C2" och smattrar på.....tack igen Canon.....känns som nån ingenjör som pysslar med foto själv varit med vid designen av 40D:n ;-)
Jag är riktigt nöjd med ergonomin på min 40D som ni märker
mvh / Matti
Senast ändrad:
campokatt
Aktiv medlem
Hmm, jo det var ju smidigt. Har inte fipplat med egen meny tidigare men den är ju ganska fiffig faktiskt...
En liten fundering till, när nu kameran har iso 200 som lägsta tal när man aktiverat högdagerprioriteten så är det i praktiken samma som 100 eller? Fattade Magnus inlägg som så. Tänker på bildkvalitet o så...
En liten fundering till, när nu kameran har iso 200 som lägsta tal när man aktiverat högdagerprioriteten så är det i praktiken samma som 100 eller? Fattade Magnus inlägg som så. Tänker på bildkvalitet o så...
matti
Aktiv medlem
I princip, ja. Sensorn går på nominell känslighet ett steg under, tex om du ser ISO 2oo i sökaren vid högdagerprio arbetar sensorn vid känslighet ISO 100 men exponeringen styrs så att kombination slutare/bländare blir likvärdig som vid ISO 200, dvs bilden underexponeras egentligen 1 steg. Som Magnus beskrev är det sedan mjukvara som ljusar upp låg- och mellandagrar medan "underexponeringen" bibehålls på högdagrarna. Således undviks till viss del utfrätta högdagrar (som ju inte går att rädda ens i den bästa RAW-konverterare .
mvh / Matti
mvh / Matti
campokatt
Aktiv medlem
Mmm, ok. Tror jag hänger med där. Huvudsaken är ju att det funkar o blir bra. Det var det där med att mjukvara "fixar" bilden efteråt som gjorde att jag inte trodde man hade nytta av funktionen när man använder Raw-formatet.....
Nu när jag har en kille med samma kamera som jag här. Har funderat lite på det där med de olika autofocus metoderna. Använder själv enbart en focuspunkt oftast den mittersta men kan ändra med joysticken om jag skulle vilja ändra den. Hur blir det då med AI Servo? Använder den alla andra då iallafall eller följer den bara målet som jag har i min aktiva focuspunkt? Tycker bara det blir fel om jag använder alla punkterna, focuserar sällan där jag vill utan oftast på nått som hänger ner i förgrnden..
.
Och sen hur blir det om jag kör med AI Servo o har alla punkterna aktiverade om jag riktar in kameran lite snabbt mot en fiskmås som kommer flygande, hur vet kameran att det är den som den ska focusera på? O hur vet jag att den följer rätt mål när ingen punkt i sökaren lyser?? Bara o chansa eller? Hälften av bilderna blir kanske bra om man smattrar av en salva.....
/M
Nu när jag har en kille med samma kamera som jag här. Har funderat lite på det där med de olika autofocus metoderna. Använder själv enbart en focuspunkt oftast den mittersta men kan ändra med joysticken om jag skulle vilja ändra den. Hur blir det då med AI Servo? Använder den alla andra då iallafall eller följer den bara målet som jag har i min aktiva focuspunkt? Tycker bara det blir fel om jag använder alla punkterna, focuserar sällan där jag vill utan oftast på nått som hänger ner i förgrnden..
.
Och sen hur blir det om jag kör med AI Servo o har alla punkterna aktiverade om jag riktar in kameran lite snabbt mot en fiskmås som kommer flygande, hur vet kameran att det är den som den ska focusera på? O hur vet jag att den följer rätt mål när ingen punkt i sökaren lyser?? Bara o chansa eller? Hälften av bilderna blir kanske bra om man smattrar av en salva.....
/M
matti
Aktiv medlem
Jag använder också mest den mittersta punkten....gammal vana sen tiden det bara fanns en sensor på kamerorna (den första autofokus-kameran jag hade var en EOS 600 .
Jag har som sagt alltid AI Servo aktiverat och har fokus frånkopplat från avtryckaren. Fokuserar alltid med AF-ON knappen på baksidan. På så sätt är man ju alltid redo för både stillastående och rörliga motiv Jag har också joysticken vald som metod att byta fokuspunkt....funkar smidigt för mig. Fokusväljarknappen längst ut till höger har jag ställd så att den aktiverar alla fokuspunkter med ett tryck. Det senare använder jag på stora rörliga motiv, tex lekande barn, motorsport odyl. För fåglar odyl använder jag en punkt. Jag har för mig Canon konstruerat systemet så att även om man valt en punkt ligger närliggande punkter och "bevakar" om motivet slinker över på dem när man kör AI-servo. Fotade kutande ungar häromdan och 40D:n "nailade" fokus på de allra flesta bilderna....jag är faktiskt imponerad av dess autofokus
Tätare mellan fokuspunkterna skulle väl dock inte vara så dumt. Hade en analog EOS 3:a en gång och den autofokusen med 45 punkter saknar jag ibland. Nikon har ju först nu kommit med nåt liknande i sin D300/D3 ;-)
Ha'de / Matti
Jag har som sagt alltid AI Servo aktiverat och har fokus frånkopplat från avtryckaren. Fokuserar alltid med AF-ON knappen på baksidan. På så sätt är man ju alltid redo för både stillastående och rörliga motiv Jag har också joysticken vald som metod att byta fokuspunkt....funkar smidigt för mig. Fokusväljarknappen längst ut till höger har jag ställd så att den aktiverar alla fokuspunkter med ett tryck. Det senare använder jag på stora rörliga motiv, tex lekande barn, motorsport odyl. För fåglar odyl använder jag en punkt. Jag har för mig Canon konstruerat systemet så att även om man valt en punkt ligger närliggande punkter och "bevakar" om motivet slinker över på dem när man kör AI-servo. Fotade kutande ungar häromdan och 40D:n "nailade" fokus på de allra flesta bilderna....jag är faktiskt imponerad av dess autofokus
Tätare mellan fokuspunkterna skulle väl dock inte vara så dumt. Hade en analog EOS 3:a en gång och den autofokusen med 45 punkter saknar jag ibland. Nikon har ju först nu kommit med nåt liknande i sin D300/D3 ;-)
Ha'de / Matti
campokatt
Aktiv medlem
Mmm, skulle väll köpt en Nikon istället men rent prismässigt så var det inget snack om sakenvilken man ska välja..
Jo du använde val nr2 under cfn IV va? Antar att det funkar smidigt o veta var fokus är om man alltid använder bara en punkt även i AI Servo. Men då får man släppa fokusknappen om man vill komponera om bilden va? O exponeringen ställs in när man knäpper. Låter ju fiffigt men har inte vant mig att fokusera med tummen än, alla dessa knappar .
Lust o berätta hur du brukar använda de olika ljusmät metoderna oxå? Använder själv enbart den evaluerande. Blir bilden konstig så kan man ju ta en till o över eller underexponera genom att ändra tiden eller bländaren för att få bilden som man vill ha den. Har funkat hittills. Har bara haft kameran i en vecka så jag är fortfarande ganska grön vid tekniken o alla olika valmöjligheter som vinns som du kanske förstår....
Jo du använde val nr2 under cfn IV va? Antar att det funkar smidigt o veta var fokus är om man alltid använder bara en punkt även i AI Servo. Men då får man släppa fokusknappen om man vill komponera om bilden va? O exponeringen ställs in när man knäpper. Låter ju fiffigt men har inte vant mig att fokusera med tummen än, alla dessa knappar .
Lust o berätta hur du brukar använda de olika ljusmät metoderna oxå? Använder själv enbart den evaluerande. Blir bilden konstig så kan man ju ta en till o över eller underexponera genom att ändra tiden eller bländaren för att få bilden som man vill ha den. Har funkat hittills. Har bara haft kameran i en vecka så jag är fortfarande ganska grön vid tekniken o alla olika valmöjligheter som vinns som du kanske förstår....
matti
Aktiv medlem
campokatt skrev:
Jo du använde val nr2 under cfn IV va? Antar att det funkar smidigt o veta var fokus är om man alltid använder bara en punkt även i AI Servo. Men då får man släppa fokusknappen om man vill komponera om bilden va? O exponeringen ställs in när man knäpper.
Japp, precis så....tycker detta arbetssätt är helt suveränt. Har förstått att de flesta yrkesfotografer kör så med sin EOS 1r. För att det skall funka bra så krävs ju en snabb fokus och bra fokusmjukvara som inte jagar hit och dit när AI-servo används på stillastående motiv och det tycker jag Canon fått till bra i 40D:n. Den har fokusprestanda som närmar sig storebröderna
// Matti
Lasse C
Aktiv medlem
Detta påverkar då även raw-filerna va?
...
/M
En mycket omdebatterad fråga som jag själv har slitit och kämpat hårt för att få svar på.
1) Vissa säger att det påverkar RAW-filen, inte själva bilddata, utan flaggar bilden så att Canons programvara förstår om bilden är tagen med högdagerprioritet eller ej, och att detta är något man kan ändra i efterhand i DPP. Defaultkurvan är också mycket riktigt olika i DPP beroende på om bilden är tagen med högdagerprioritet eller ej, och kan självklart ändras.
2) Canon själva kom efter lång tids tjatande från mig fram till att högdagerprioriteten påverkar RAW-filen. Dessvärre skrev de inte ett dugg om hur, och jag orkade inte fortsätta tjata.
3) På en websida som jag tyckte verkade tillförlitlig stod att högdagerprioritet faktiskt påverkar RAW-filen, själva bilddata som jag förstod det. Det stod samtidigt att flera andra saker, tvärtemot vad man skulle kunna vänta sig, faktiskt HAR påverkan på RAW-filen. En RAW-fil är tydligen inte så "rå" som man skulle kunna tro. Minns tyvärr inte vilken sajt det var.
Högdagerprioritet är en utmärkt funktion när man fotar motiv med stora ljusskillnader i JPEG. Skillnaden är klar och tydlig, och jag hade väldigt stor nytta av den så länge jag fotade i JPEG.
När jag gick över till att fota i RAW ville jag gärna veta om jag behövde bry mig om högdagerprioriteten längre, att kunna välja bättre fångade högdagrar på bekostnad av ett visst ökat brus i skuggorna. Det logiska tyckte jag vore att det inte spelar någon roll vid RAW-foto, att högdagerprioriteten bara ändrar kurvan för hur JPEG-bilden skapas.
Jag känner mig fortfarande inte helt säker, men summan av mina efterforskningar och egna tester är att den FAKTISKT påverkar själva bilddata i RAW-filen. Inte alls lika mycket som skillnaden vid JPEG med och utan högdagerprioritet, men att det ändå finns faktiska skillnader i bilddata och inte bara är inbakat en flagga i RAW-filen åt DPP.
Det Magnus Fröderberg skriver tidigare i tråden om hur högdagerprioriteten fungerar var nytt för mig, trots mina efterforskningar i ämnet tidigare. Det styrker (för att inte säga bevisar) också det jag själv kommit fram till, att RAW-filens bilddata påverkas, eftersom ISO fungerar analogt och inte är något som kan ändras i efterhand.
Tack för det klargörandet, Magnus. Nu känner jag mig ännu säkrare på att högdagerprioriteten faktiskt påverkar RAW-filens bilddata.
/Lasse C
apersson850
Aktiv medlem
Om autofokus och AF punkter i 40D
One Shot AF.
Om man väljer en punkt fokuserar kameran med den, om den kan. Kan den inte det går det inte att trycka av.
Om man väljer alla punkter använder kameran en punkt med bra kontrast. Finns det flera tar den punkten som ligger närmast kameran. Om fler punkter också ligger rätt i fokus blinkar de till allihop, eftersom de ligger på samma avstånd.
Servo AF.
Om man väljer en punkt försöker kameran följa målet med den. Tappar den bort målet ger den upp efter en halv sekund, ungefär, och gör då en ny sökning, om fokussökning är till. Annars förblir det suddigt. Oavsett vilket går det att trycka av ändå, fast det kan ta något längre tid, om kameran är vilse i fokuseringen, innan exponeringen sker.
Om man väljer alla punkter fokuserar kameran alltid med mittpunkten till att börja med. Sen kollar den under fokusföljningen om någon eller några av de andra punkterna också ligger rätt i fokus. Om så är fallet, och mittpunkten tappar motivet, flyttar kameran över det till den yttre punkt som fortfarande ligger på samma avstånd, ungefär, som mittpunkten nyss gjorde.
Om alla punkter tappar fokus ger kameran upp och fokuserar om med mittpunkten.
Att det är ganska glest mellan punkterna i en 40D gör att man ibland blir av med ett motiv när det är inne melllan punkterna. Både det och det faktum att man inte kan se vilken punkt som för tillfället följer motivet åtgärdas av 7D.
One Shot AF.
Om man väljer en punkt fokuserar kameran med den, om den kan. Kan den inte det går det inte att trycka av.
Om man väljer alla punkter använder kameran en punkt med bra kontrast. Finns det flera tar den punkten som ligger närmast kameran. Om fler punkter också ligger rätt i fokus blinkar de till allihop, eftersom de ligger på samma avstånd.
Servo AF.
Om man väljer en punkt försöker kameran följa målet med den. Tappar den bort målet ger den upp efter en halv sekund, ungefär, och gör då en ny sökning, om fokussökning är till. Annars förblir det suddigt. Oavsett vilket går det att trycka av ändå, fast det kan ta något längre tid, om kameran är vilse i fokuseringen, innan exponeringen sker.
Om man väljer alla punkter fokuserar kameran alltid med mittpunkten till att börja med. Sen kollar den under fokusföljningen om någon eller några av de andra punkterna också ligger rätt i fokus. Om så är fallet, och mittpunkten tappar motivet, flyttar kameran över det till den yttre punkt som fortfarande ligger på samma avstånd, ungefär, som mittpunkten nyss gjorde.
Om alla punkter tappar fokus ger kameran upp och fokuserar om med mittpunkten.
Att det är ganska glest mellan punkterna i en 40D gör att man ibland blir av med ett motiv när det är inne melllan punkterna. Både det och det faktum att man inte kan se vilken punkt som för tillfället följer motivet åtgärdas av 7D.
sarnor
Avslutat medlemskap
Det Magnus Fröderberg skriver tidigare i tråden om hur högdagerprioriteten fungerar var nytt för mig, trots mina efterforskningar i ämnet tidigare. Det styrker (för att inte säga bevisar) också det jag själv kommit fram till, att RAW-filens bilddata påverkas, eftersom ISO fungerar analogt och inte är något som kan ändras i efterhand.
Tack för det klargörandet, Magnus. Nu känner jag mig ännu säkrare på att högdagerprioriteten faktiskt påverkar RAW-filens bilddata.
Nu väckte du liv i en riktigt gammal tråd...
Högdagerprioritet påverkar rådatat precis enligt Magnus beskrivning, det vill säga kameran underexponerar ett steg i förhållande till vad den valda exponeringen borde ha gett. Bilden är således helt enkelt ett EV-steg mörkare i förhållande till vad du skulle ha fått med samma exponeringsdata (tid, bländare och iso) utan Högdagerprioritet aktiverad. (Vilket råkonverteraren kompenserar för automatiskt.) Lätt att verifiera om du tar två bilder och konverterar dessa med en råkonverterare som inte tar hänsyn till Högdagerprioritet (eg. dcraw).
Skälet är att få ytterligare ett exponeringssteg med information i högdagrarna, på bekostnad av en liten ökning av bruset i skuggorna. Fotograferar du i råformat kan du i praktiken lika gärna göra underexponeringen själv, fördelen är då att du kan välja en godtycklig exponeringskompensation och du är således inte begränsad till ett helt exponeringssteg (utan både mer eller mindre).
Eller ännu bättre, följ ETTR-metoden (Expose To The Right) och lägg istället högdagrarna optimalt för varje bild utan tanke på vad eventuella exponeringsmätare säger. Det förvånar mig faktiskt att det inte ännu finns kameror där du kan välja en ljusmätningsmetod som optimerar efter högdagrarna, istället för att hela tiden sträva efter att få mellantonerna "på rätt ställe" (vilket ändå är lätt fixat i råkonverteringen).
macrobild
Avslutat medlemskap
[QUOTE
Det förvånar mig faktiskt att det inte ännu finns kameror där du kan välja en ljusmätningsmetod som optimerar efter högdagrarna, istället för att hela tiden sträva efter att få mellantonerna "på rätt ställe" (vilket ändå är lätt fixat i råkonverteringen).[/QUOTE]
Nikons evaluerade mätning tar mer hänsyn till högdager (enligt min mening) än exv Canon evaluerade mätning gör vid exponering av samma svåra omfångsrika motiv.Jag har testat ett antal kameror och samma motiv.
Hur sedan kameratillverkaren lägger sin mätning beror på stegen upp till klippning från medelgrått och motivets högdager, det är ju inte lönt att exponera så att en speciell svår högdager skall exponeras in rätt om den ligger långt utanför övriga motivets nivåer . Det ger lägre signalnivå och visuellt högre brus beroende på vilken kamera och SENSOR vi diskuterar.
Nu kan man ju redan idag exponera exv Nikon d7000 eller Pentax K5 snålare beroende på renheten från dessa kameror i de lägre nivåerna och att Sony sensorn egenskaper som sitter i dessa kameror är bättre än Canons nuvarande sensorer som har betydligt högre läsbrus och mer efterkommande elektronikbrus och som även uppvisar bandning och andra fulheter om motivet underexponeras lika mycket dvs för att få in en högdager som ligger långt ovan medelgrått
Nästa generation kameror med det låga läsbrus som K5 och d7000 uppvisar kan mycket väl exponera motivet snålare och samtidigt korrigeras med kurva /förstärkning och vi behöver inte vara rädda för den lägre signalnivån vilket en snålare exponering innebär då läsbruset och elektronikbruset är lågt
Det förvånar mig faktiskt att det inte ännu finns kameror där du kan välja en ljusmätningsmetod som optimerar efter högdagrarna, istället för att hela tiden sträva efter att få mellantonerna "på rätt ställe" (vilket ändå är lätt fixat i råkonverteringen).[/QUOTE]
Nikons evaluerade mätning tar mer hänsyn till högdager (enligt min mening) än exv Canon evaluerade mätning gör vid exponering av samma svåra omfångsrika motiv.Jag har testat ett antal kameror och samma motiv.
Hur sedan kameratillverkaren lägger sin mätning beror på stegen upp till klippning från medelgrått och motivets högdager, det är ju inte lönt att exponera så att en speciell svår högdager skall exponeras in rätt om den ligger långt utanför övriga motivets nivåer . Det ger lägre signalnivå och visuellt högre brus beroende på vilken kamera och SENSOR vi diskuterar.
Nu kan man ju redan idag exponera exv Nikon d7000 eller Pentax K5 snålare beroende på renheten från dessa kameror i de lägre nivåerna och att Sony sensorn egenskaper som sitter i dessa kameror är bättre än Canons nuvarande sensorer som har betydligt högre läsbrus och mer efterkommande elektronikbrus och som även uppvisar bandning och andra fulheter om motivet underexponeras lika mycket dvs för att få in en högdager som ligger långt ovan medelgrått
Nästa generation kameror med det låga läsbrus som K5 och d7000 uppvisar kan mycket väl exponera motivet snålare och samtidigt korrigeras med kurva /förstärkning och vi behöver inte vara rädda för den lägre signalnivån vilket en snålare exponering innebär då läsbruset och elektronikbruset är lågt
Senast ändrad:
bengt-re
Aktiv medlem
ETTR-metoden (Expose To The Right) har ju onekligen nackdelen att man riskerar kolsvarta bilder så fort du har en ljuskälla med i bilden - det är ytterst sällan lämpligt att exponera bilden efter en ljuskälla som ligger 30-40 dB över luminansen på motivet - MEN har man inte någon ljuskälla i bilden och någon sorts smartness så är det ju en utmärkt metod om än inte alltid användbar.
ETTR-metoden (Expose To The Right) har ju onekligen nackdelen att man riskerar kolsvarta bilder så fort du har en ljuskälla med i bilden - det är ytterst sällan lämpligt att exponera bilden efter en ljuskälla som ligger 30-40 dB över luminansen på motivet - MEN har man inte någon ljuskälla i bilden och någon sorts smartness så är det ju en utmärkt metod om än inte alltid användbar.
Canons exponeringssystem räknar bort värden från enskilda mätzoner med extremvärden.
bengt-re
Aktiv medlem
Jo, men canon har inte ETTR än i sina hus - de passar ju fortfarande in mellantonerna istället för att ljusmäta efter högerdelen av histogrammen - Dock så tror jag att det behövs en ny generation ljusmätare med många fler zoner innan det är meningsfullt att mäta enligt något annat än mellantoner och dessutom så vore det lockande med en färgseende ljusmätare för att kunna undvika att bränna ut en kanal så att man kan köra ETTR i RGB - naturligvis kan jag göra detta redan idag genom att köra M, titta på histogrammet och korrigera så att jag hamnar där jag önskar, men hade kameran en färgseende högupplöst ljusmätare så hade den haft möjligheten att mäta detta själv utan att blanda in fotografen.
Zonerna är väldigt stora i dagens hus så svårt att rent praktiskt lösa ETTR eftersom sensorn är skumögd... Självklart skulle mer högupplöst ljusmätarsensor få problem när det är ont om ljus, men det är väl bara att köra binning i de fallen?!
Zonerna är väldigt stora i dagens hus så svårt att rent praktiskt lösa ETTR eftersom sensorn är skumögd... Självklart skulle mer högupplöst ljusmätarsensor få problem när det är ont om ljus, men det är väl bara att köra binning i de fallen?!
bengt-re
Aktiv medlem
Men borde man inte i teorin ha en sjukt avancerad ljusmätning utan att det kostar extra i live view?
jo. Visst är det så. Men då blir sökaren svart ... Elektronisk sökare och spegellost är framtiden. Löser många problem.
Similar threads
- Svar
- 6
- Visningar
- 657
- Svar
- 5
- Visningar
- 765
- Svar
- 12
- Visningar
- 1 K