Annons

Högdagerprioritet? Vad är det??

Produkter
(logga in för att koppla)
Nu kanske jag är lite dum men borde inte kameran kunna ta en bild först sedan en till för att bestämma exakt rätt exponering? Det blir ju lite extra shutterlag men det kan det väl vara värt då man inte fotar saker som rör sig extremt snabbt?

ETTR-metoden (Expose To The Right) har ju onekligen nackdelen att man riskerar kolsvarta bilder så fort du har en ljuskälla med i bilden - det är ytterst sällan lämpligt att exponera bilden efter en ljuskälla som ligger 30-40 dB över luminansen på motivet - MEN har man inte någon ljuskälla i bilden och någon sorts smartness så är det ju en utmärkt metod om än inte alltid användbar.

Fullt så korkad behöver ljusmätningen naturligtvis inte vara att den luras av enskilda ljuspunkter, jag tänkte mig närmast något som fungerar mer i likhet med auto-läget i Adobe Camera Raw (men där du kan ange i % hur stor klippningen skall vara).

För i princip handlar det om att exponera efter högdagerblinket (eller staxt under) istället för mellantonerna, vars tonmässiga placering egentligen har ganska liten inverkan på slutresultatet.

Åtminstone i Live-view läget borde det vara fullt möjligt redan idag, men i normalläget är nog antalet mätpunkter i ljusmätningen lite för få hos Canon, men Nikon använder redan idag en ljusmätare med 1000 mätpunkter vilket kanske skulle räcka.

Ja, mätpunkterna är för stora och för få för att kunna gissa vad sensorn ser - för få punkter och för blurrade för att kunna lösa problemet.

Att låta kameran ta en bild och sedan exponera efter den är ju precis vad man gör om man exponerar i M och justerar efter histogrammet.

Men återigen - kameran KAN INTE göra detta med den sensorn som den har idag - datat finns helt enkelt inte att hämta ifrån ljusmätarsensorn på grund av att den inte är konstruerad för det. Sen håller jag helt med om att ibland så vore det en riktigt bra funktion, men till dess vi har fått den får vi knäppa en extra bild för att ställa in önskad (tänker inte kalla det rätt dock) exponering.

Med Sonys senare sensorer som sitter i K5 , D7000 (pga lågt läsbrus ,inga synbara bandningar= större DR) kan man exponera in högdager i större utsträckning, tillverkaren kan därmed lägga dels exponeringsmätningen annorlunda och motivet i övrigt kompenseraras med inlagd kurva i kameran eller i rawkonverteraren eller så väljer du sjäv att underexponera motivet.

Detta är den stora skilnaden mellan Sonys senare sensorer och med sin utläsning och exv Canon med sin äldre utläsningsmodell

ANNONS