ANNONS
Annons

Hög iso eller/och Efterbehandlad raw bild

Produkter
(logga in för att koppla)

Knutz

Ny medlem
Hej!
Har en lite fundering...
Tänkte fota en teaterföreställning. Då brukar det ju vara ganska mörkt och motivet rör sig.
Så för skarpa bilder krävs kort slutartid vilket i ett mörkt rum blir väldigt mörka bilder.

Ska jag välja att använda hög iso = brusiga bilder
eller
Ska jag välja lägre iso och fota underexponerade bilder och "ljusa" upp bilderna i datorn sedan?
Kanske en kombination av båda ovan?

Jag tar raw bilder i alla förslagen.


Är jag rätt eller fel ute och i så fall vilket metod kommer ge bäst bilder
Har ni andra tips får ni gärna lära mig dom.
Tack på förhand!
 
Högsta ISO i kameran, höja i bilden i redigerings programmet ger mer brus. Men kan vara en lösning om man redan ligger på ISO 1600 som är max på vissa kameror.

Men i din sits skulle jag absolut skaffa ett objektiv med den brännvidden du gillar bäst. 85 1.8 kanske är lite långt, men har fin autofokusmotor å är riktigt ljusstarkt för sin brännvidd.
 
Bäst

Att underexponera och ljusa upp i efterhand brukar ge sämre resultat än om du höjer isot och exponera rätt. Garanterat. Sedan kan du ju fixa det mesta av bruset med något bra insticksprogram som Noiseware eller Noise ninja med flera.
 
Är motivet mörkt kan det vara idé att skruva upp isot till 1600 och underexponera ett eller två steg så att du inte får en överexponerad bild.

Du behöver nog inte lyfta tillbaka bilden "hela vägen" heller för att få den att se ut som du ser den i verkligheten.

Prova dej fram...
 
Klargörande

Jag tror att Bengt menar att du ska exponera bilden rätt, dvs om motivet är mörkt (har mörka svarta kläder) så ska du inte lita på mätaren utan se till att exponera något steg mörkare. Fast det visste du säkert redan. Fast du kommer runt detta problemet om du mäter mot t.ex. ansikterna eller något annat mer neutralt.
 
Jag personligen ligger alltid på högt ISO-tal och kör med passande underexponering.

Som föregående talare sa så kan du inte lita på exponeringen om du fotar i en mörk teater.

En kamera tänker "så här borde det se ut i dagsljus" så länge du själv inte berättar för den att du vill ha det på ett annat sätt. Så om du fotar i en mörk teater så får du helt enket ta ett par bilder med olika underexponering och titta villket som ser mest ut som det du faktiskt ser.

Jag har fotat i mörka miljöer många gånger och på min 1d Mk3 som hanterar brus rätt så bra så brukar jag ligga på 1000-1600 ISO för färg, och upp till 3200 för svart/vitt. (1Ds Mk2 kör jag max 800 ISO för färg och max 1600 för svart/vitt) "allt efter behov", 1 till 2,5 stegs underexponering för att återspegla det jag ser med mina egna ögon, samt allt som oftast köra färgbilderna en omgång i ett plugin till photoshop som heter noise-ninja.

Anledningen till att jag kör högre ISO på svart/vita bilder är för att brus i svart/vitt inte alls är lika störande, samt att det flirtar lite med den analoga filmens egenskaper på ett sätt som jag gillar. Dock så försöker jag underexponer så lite som möjligt för att kunna efterberabeta lättare.

När du kör RAW så kan du i efterhand exponera upp bilden ca 1+ steg utan någon direkt förlust i kvalitet beroende på hur kräsen du är.

Hoppas det hjälper dig lite i Ditt val.

//
Chris
 
Sålänge man ej bränner högdagrarna så kan man väl sänka exponeringen hur mycket man vill?
 
Hur mycke bättre är plugins som noiseninja än brusreduceringen i tex lightroom??
Är dom svåra att använda?
 
campokatt skrev:
Hur mycke bättre är plugins som noiseninja än brusreduceringen i tex lightroom??
Är dom svåra att använda?

Nu vet jag inte hur brusreduceringen är i LR men jämfört med ACR tycker jag att NoiseNinja är mycket "kraftfullare".

Fler parametrar som man kan ställa in och dessutom så analyserar NN bilden åt dig.
 
Angående Noiseninja mot lightroom så är det som natt och dag.

Lightroom klarar av en del brusreducering, men är det lite värre så är det lite kört. Lightroom drar dessutom allt brus oavsett kamera över samma kam om man säger så.

Till Noiseninja kan man tanka hem parametrar till som dom har gjort specifikt för din kamera.
Om man t.ex som jag tankar hem ett Canon paket så kommer noiseninja känna av vilken kamera samt ISO tal och sätta en referensreducering som bör passa just den kombinationen.

ang användandet så kan det inte bli enklare om man inte ska ställa massa saker slälv. Man klickar på filter, noiseninja så kommer det upp en ruta, och som sagt så läser noisninja av den inbäddade datan i bilden, laddar reducering för den kamerans egenskaper samt det ISO tal som du tagit kortet i, så klickar man på kör... klart.

//
Chris

PS: Noiseninja är inte gratis... men jag tror man kan köra det i "trial" läge för att testa innan man köper det.
 
Noiseware

Väcker en liten gammal tråd.
Har kört med noiseninja i flera år men fick tag i noiseware för ett tag sedan vilket var ett kanonprogram, klart bättre än ninja tycker jag..
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar