Annons

Hög CPU-last

Produkter
(logga in för att koppla)

booten

Aktiv medlem
Hej,

Skulle behöva tips ang följande problem:

Kör XP Home SP3 på en 4-5 år gammal HP DX2200, P4 3Ghz
2GB RAM
2 SATA diskar, en för OS + annan mjukvara och en för bilder etc.

Sedan en tid tillbaka får jag extremt hög CPU användning (70-90%) vid start och körning av program.
Startar jag tex Photoshop Elements 7 så rusar CPU användning i en 20-30 sekunder för att sen lugna ner sig.
Startar jag en webbläsare sker samma sak, spelar någon i familjen ett enklare barndataspel är det konstant hög CPU användning.

I samband med att CPU användningen går upp dånar CPU fläkten extremt högt. Ibland undrar jag om datorn är på att lyfta och flyga iväg...*S*

Jag har formaterat om system disken & installerat om XP men det blev bara marginellt bättre. Den går fortare ner i normal CPU användning än innan ominstallationen och allt är lite rappare men fortfarande rusar CPU'n vid väldigt lite belastning.

Börjar processorn bli kass? En Pentium 4 har ju några år på nacken numera...

Har någon nåt tips?

/Booten
 
Hej,

Skulle behöva tips ang följande problem:

Kör XP Home SP3 på en 4-5 år gammal HP DX2200, P4 3Ghz
2GB RAM
2 SATA diskar, en för OS + annan mjukvara och en för bilder etc.

Sedan en tid tillbaka får jag extremt hög CPU användning (70-90%) vid start och körning av program.
Startar jag tex Photoshop Elements 7 så rusar CPU användning i en 20-30 sekunder för att sen lugna ner sig.
Startar jag en webbläsare sker samma sak, spelar någon i familjen ett enklare barndataspel är det konstant hög CPU användning.

I samband med att CPU användningen går upp dånar CPU fläkten extremt högt. Ibland undrar jag om datorn är på att lyfta och flyga iväg...*S*

Jag har formaterat om system disken & installerat om XP men det blev bara marginellt bättre. Den går fortare ner i normal CPU användning än innan ominstallationen och allt är lite rappare men fortfarande rusar CPU'n vid väldigt lite belastning.

Börjar processorn bli kass? En Pentium 4 har ju några år på nacken numera...

Har någon nåt tips?

/Booten

En så gammal burk är inte värd att lägga ner tid på, köp en ny, priserna har fallit ordentligt.
 
Jag vet inte anledningen, men jag hade precis samma problem på en bärbar dator. Det märket tydligt då jag i början var så glad (den var begagnad redan) för att jag kunnde spela ett spel. Dock efter en bra tid så började det söla ner allt mer och mer. Det hjälpte inte om jag formaterade allt och ominstallerade, det blev bara värre och värre och jag började till och med döda "onödiga" program såsom explorer.exe (det som visar alla mappar och sånt) för att knappt kunna starta spelet. Datorns togs ur bruk sen efter att skärmen bokstavligt talat gått av, men den var jue inte den snabbaste datorn utan användes för webben och gamla gamla spel.

Dock jag tror att det har att göra med värmeslitage, en kraftig överhettning förmodligen under flera tillfällen som gör att datorn inte riktigt hittar sina beräkningar som den ska och använder mera kraft för alla program. En annan sak jag också la märke till var att RAM minnet inte räckte till och jag tror det var då datorn segade ner totalt, men det konstiga var att jag hade samma program som när den funkade snabbt. Så jag tror det var något med någon överhettning och att datorn inte blir så effektiv och kräver mer generellt, och när den tillslut når max segar den när väldigt.

Dock bara spekulationer, jag ska inte låtsas som att jag vet svaret. . .
 
Ladda hem Knoppix (www.knopper.net) och bränn till en skiva. Boota datorn med CD:n, och se om du upplever den som slö. Det kommer att gå sakta att starta program, då det ligger väldigt många hårt komprimerade på skivan, men när du väl fått igång ett program skall det rulla på bra.

Med ovanstående test kan du bilda dig en uppfattning om det problem du upplever beror på hårdvaran eller mjukvaran. Om det är "fel" på hårdvaran kommer du att uppleva datorn på samma sätt med Knoppix som med WXP, men inte annars.

Ett litet OBS: om du saknar erfarenhet av Knoppix sedan tidigare skall du inte dra för mycket slutsatser av hur datorn beter sig, det är ett helt annat system än WXP, som fungerar annorlunda. Testet kan dock ge en klar indikation på var du kan koncentrera dina fortsatta undersökningar.
 
Hög cpu-belastning kan bero på flera olika saker.. Det vanligaste är väl virus/spyware, men det går ju antagligen bort då du formaterat och installerat om datorn.

Sen är det om det är någon process (kolla aktivitetshanteraren) som har hängt sig, och drar mycket processorkraft. XP är ju lite "instabilt" även om det är bättre än föregångarna..

Om du har för lite minne (något ramminne kan ha gått sönder), så hårddisken får jobba, drar mer cpu.

Hur mycket ledigt utrymme har du på hårddisken? Är den full blir det segt!

Sen kan nog "Twilice" vara inne på rätt spår med värmerelaterat. När städade du ur datorn senast? Det sugs in en hel del damm i burkarna, som lägger sig på processorkylare, grafikkortskylare och kretskort........ Det gör att kylningsförmågan minskar avsevärt och fläktarna får jobba på högvarv.
Hade själv en liten burk med dåligt luftflöde, för många år sedan, som jag stoppade in alldeles för mycket i. Det slutade med att den ena komponenten efter den andra slutade att fungera på moderkortet.. och givetvis så märktes det ju i själva användningen av datorn.

Var några orsaker som jag kom på nu.. finns fler.
 
Ladda hem Knoppix (www.knopper.net) och bränn till en skiva. Boota datorn med CD:n, och se om du upplever den som slö. Det kommer att gå sakta att starta program, då det ligger väldigt många hårt komprimerade på skivan, men när du väl fått igång ett program skall det rulla på bra.

Med ovanstående test kan du bilda dig en uppfattning om det problem du upplever beror på hårdvaran eller mjukvaran. Om det är "fel" på hårdvaran kommer du att uppleva datorn på samma sätt med Knoppix som med WXP, men inte annars.

Ett litet OBS: om du saknar erfarenhet av Knoppix sedan tidigare skall du inte dra för mycket slutsatser av hur datorn beter sig, det är ett helt annat system än WXP, som fungerar annorlunda. Testet kan dock ge en klar indikation på var du kan koncentrera dina fortsatta undersökningar.

Tack för tipset, ska testa ikväll om jag hinner. Jag har inte kört Knoppix tidigare, använde Red Hat för en 7-8 år sen så det blir kul att köra lite Linux igen.
 
Hög cpu-belastning kan bero på flera olika saker.. Det vanligaste är väl virus/spyware, men det går ju antagligen bort då du formaterat och installerat om datorn.

Sen är det om det är någon process (kolla aktivitetshanteraren) som har hängt sig, och drar mycket processorkraft. XP är ju lite "instabilt" även om det är bättre än föregångarna..

Om du har för lite minne (något ramminne kan ha gått sönder), så hårddisken får jobba, drar mer cpu.

Hur mycket ledigt utrymme har du på hårddisken? Är den full blir det segt!

Sen kan nog "Twilice" vara inne på rätt spår med värmerelaterat. När städade du ur datorn senast? Det sugs in en hel del damm i burkarna, som lägger sig på processorkylare, grafikkortskylare och kretskort........ Det gör att kylningsförmågan minskar avsevärt och fläktarna får jobba på högvarv.
Hade själv en liten burk med dåligt luftflöde, för många år sedan, som jag stoppade in alldeles för mycket i. Det slutade med att den ena komponenten efter den andra slutade att fungera på moderkortet.. och givetvis så märktes det ju i själva användningen av datorn.

Var några orsaker som jag kom på nu.. finns fler.

Efter SP3 tycket jag nog att XP är stabilt, det beror ju lite på hur du använder datorn förstås...
Inga processer som hänger sig. Efter om-installationen är datorn väldigt ren och startar rappt. RAM minnet är ok såvitt jag kan se. Jag satte in 1GB sprillans nytt minne förra året och kikar jag på siffrorna i aktivitetshanteraren så ser det bra ut. Inga problem med disk utrymmet heller. Efter om-installationen åkte mycket gammal dynga i runda arkivet. Jag sitter inte framför datorn nu men det är ca 50GB ledigt på system disken. Datorn städas regelbundet invändigt med damsugare. Jag tror också på värmeproblem. Det är ganska varm luft som blåser ut på baksidan när fläktarna rusar iväg.
Det är dock inte "bara" CPU fläkten som rusar iväg utan även CPU lasten så en dålig fläkt borde väl inte vara problemet?
 
Efter SP3 tycket jag nog att XP är stabilt, det beror ju lite på hur du använder datorn förstås...
Inga processer som hänger sig. Efter om-installationen är datorn väldigt ren och startar rappt. RAM minnet är ok såvitt jag kan se. Jag satte in 1GB sprillans nytt minne förra året och kikar jag på siffrorna i aktivitetshanteraren så ser det bra ut. Inga problem med disk utrymmet heller. Efter om-installationen åkte mycket gammal dynga i runda arkivet. Jag sitter inte framför datorn nu men det är ca 50GB ledigt på system disken. Datorn städas regelbundet invändigt med damsugare. Jag tror också på värmeproblem. Det är ganska varm luft som blåser ut på baksidan när fläktarna rusar iväg.
Det är dock inte "bara" CPU fläkten som rusar iväg utan även CPU lasten så en dålig fläkt borde väl inte vara problemet?

Det dummaste man kan göra är att dammsuga en dator invändigt. Det är MYCKET stor risk för ESD skador och du bör absolut sluta med det. Kör med tryckluft på burk istället.

XP blev ju väldigt trög efter div. uppdateringar. Jag märkte att Net framework 4 segade ner min dator nåt grymt. Avinstallerade skiten och datorn var som vanlig igen.
 
Hej,

Skulle behöva tips ang följande problem:

Kör XP Home SP3 på en 4-5 år gammal HP DX2200, P4 3Ghz
2GB RAM
2 SATA diskar, en för OS + annan mjukvara och en för bilder etc.

Sedan en tid tillbaka får jag extremt hög CPU användning (70-90%) vid start och körning av program.
Startar jag tex Photoshop Elements 7 så rusar CPU användning i en 20-30 sekunder för att sen lugna ner sig.
Startar jag en webbläsare sker samma sak, spelar någon i familjen ett enklare barndataspel är det konstant hög CPU användning.

I samband med att CPU användningen går upp dånar CPU fläkten extremt högt. Ibland undrar jag om datorn är på att lyfta och flyga iväg...*S*

Jag har formaterat om system disken & installerat om XP men det blev bara marginellt bättre. Den går fortare ner i normal CPU användning än innan ominstallationen och allt är lite rappare men fortfarande rusar CPU'n vid väldigt lite belastning.

Börjar processorn bli kass? En Pentium 4 har ju några år på nacken numera...

Har någon nåt tips?

/Booten

Att fläkten går betyder bara att CPUn jobbar, inget konstigt alls när du startar elements etc.

Att fläkten går längre än förr beror sannolikt lite på damm, men det blir inte CPUn långsammare av så länge den inte överhettar. Hur varm är CPUn?

En processor kan inte bli kass, eller sliten. Däremot brukar folks förväntningar öka över tiden samtidigt som program blir större och krävande.

Idag köper få en burk för bildbehandling med mindre än 8GB. Kör du elements räcker inte 2GB så långt.

Om du ska installera om, prova Win 7, det kommer upplevas snabbare, slå gärna av aero om du har ett klent grafikchip.

Datorn har blivit frånsprungen. Datorer blir dubbelt så snabba var 18:e-24:e månad enligt moors lag :)
 
Senast ändrad:
Det dummaste man kan göra är att dammsuga en dator invändigt. Det är MYCKET stor risk för ESD skador och du bör absolut sluta med det. Kör med tryckluft på burk istället.

XP blev ju väldigt trög efter div. uppdateringar. Jag märkte att Net framework 4 segade ner min dator nåt grymt. Avinstallerade skiten och datorn var som vanlig igen.

Hur kan ett framework som normalt inte användas sega ner en dator? Kör du verkligen några .net4 applikationer?

Jag dammsög en dator igår, håll i chassit med ena handen och håll andra handen mellan munstycket och det du dammsuger så blir det ingen potentialskillnad. Det är ofta bra att ha datorn igång också, dessutom mentalt bra för då är man mer försiktig. CPU/GPU-fläktarna+flänsarna är viktigast.
 
men.. Stämmer det att den rusar bara just när du startar programmen ?
Då skulle inte jag säga att det är nått som är fel om den återgår till normalt, Det är ju det som är själva vitsen, den jobbar för att starta ditt program så snabbt som möjligt.

Märker du av massa problem eller är det bara så att du sitter & tittar på en cpu mätare för att hitta fel ? (som kanske inte finns)

Tycker alltid det är intressant så olika världsbilden är hos folk som alltid kommer med rådet.. köp nytt det kostar så lite.

Dessa personer har visst missat att det finns gott om personer som inte har några pengar kvar alls efter räkningarna, eller ens har råd med sina vanliga räkningar.

Att köpa en ny vettig dator betyder för många en del pengar.
 
Det dummaste man kan göra är att dammsuga en dator invändigt. Det är MYCKET stor risk för ESD skador och du bör absolut sluta med det. Kör med tryckluft på burk istället.

XP blev ju väldigt trög efter div. uppdateringar. Jag märkte att Net framework 4 segade ner min dator nåt grymt. Avinstallerade skiten och datorn var som vanlig igen.


Så du menar att det är stor skillnad på luft som går åt ena hållet mot andra ??
Risken finns alltid men den är inte större när du damsuger än när du blåser så länge du tänker till lite.

Jag kan säga att jag har dammsugit ut hundratals datorer.. vissa av dessa flera ggr.
 
men.. Stämmer det att den rusar bara just när du startar programmen ?
Då skulle inte jag säga att det är nått som är fel om den återgår till normalt, Det är ju det som är själva vitsen, den jobbar för att starta ditt program så snabbt som möjligt.

Märker du av massa problem eller är det bara så att du sitter & tittar på en cpu mätare för att hitta fel ? (som kanske inte finns)

Tycker alltid det är intressant så olika världsbilden är hos folk som alltid kommer med rådet.. köp nytt det kostar så lite.

Dessa personer har visst missat att det finns gott om personer som inte har några pengar kvar alls efter räkningarna, eller ens har råd med sina vanliga räkningar.

Att köpa en ny vettig dator betyder för många en del pengar.

Att lägga ner dagar på att fixa en dator som sannolikt bara har en bråkdel av prestandan hos de som säljs av varuhusen för 4000 är vansinne även om man har dåligt med pengar. Det brukar bli dagar när man räknar samman tiden för ominstallation av OS, program, backa data, återställa, strultid, googla, köpa/installera mer minne bla bla. Och då blir datorn ändå bara lite bättre.
 
Så du menar att det är stor skillnad på luft som går åt ena hållet mot andra ??
Risken finns alltid men den är inte större när du damsuger än när du blåser så länge du tänker till lite.

Jag kan säga att jag har dammsugit ut hundratals datorer.. vissa av dessa flera ggr.

Dammsugning ger statisk elektricitet som lätt kan döda vilken dator som helst. Det hände mig en gång, nu är jag mer försiktig.

Tryckluft ger ingen statisk elektricitet.
 
Så du menar att det är stor skillnad på luft som går åt ena hållet mot andra ??
Japp! Har att göra med åt vilket håll dammpartiklarna rör sig.

Jag kan säga att jag har dammsugit ut hundratals datorer.. vissa av dessa flera ggr.
Men, att du har klarat dig betyder det inte att det är rätt.
;-) Jfr.
"Jag har kört mot rött hundratals gånger och aldrig krockat ..."
"Jag kör aldrig med bältet på och lever fortfarande ..."
"Jag har fotat i regnet med min Leica hundratals gånger och den fungerar fortfarande ..."

För att förtydliga, jag har inga problem att folk dammsuger sina datorer. Så länge man inte uppmanar andra att göra det. Tyckte bara att argumentet var lite väl tunt. No offense ;-)
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.