Annons

Hårddisk till bilder och Lightroom

Produkter
(logga in för att koppla)
Och vad gör /E ?

Jag begriper inte riktigt poängen med att tända och sen direkt släcka arkiveringsflaggan.

Kan du ge någon slags beskrivning i allmänna termer vad hacket gör?

F.ö. så kan jag nog ändå säga att det finns en stor skillnad mot Time Machine. Eftersom filsystemet HFS+ har hårda länkar inte bara för filer utan även för kataloger så kan Time Machine göra inkrementella backuper som ser ut som fullständiga när man tittar i backupen.

Vad gäller snapshots och på vilken nivå fillåsning sker vet jag inte. Det borde väl finnas någon slags dokumentation i mera detalj om hur TM gör, men jag har inte sett något.

Och vad gör /E ?

Jag begriper inte riktigt poängen med att tända och sen direkt släcka arkiveringsflaggan.

Kan du ge någon slags beskrivning i allmänna termer vad hacket gör?

F.ö. så kan jag nog ändå säga att det finns en stor skillnad mot Time Machine. Eftersom filsystemet HFS+ har hårda länkar inte bara för filer utan även för kataloger så kan Time Machine göra inkrementella backuper som ser ut som fullständiga när man tittar i backupen.

Vad gäller snapshots och på vilken nivå fillåsning sker vet jag inte. Det borde väl finnas någon slags dokumentation i mera detalj om hur TM gör, men jag har inte sett något.

/e tittar i alla underkataloger även om dom är tomma. Kan vara bra om man vill köra *.*

archivflaggan sätts av filsystemet självt när en fil ändras eller läggs till, dvs dom gör det hela till en inkrementiell backup.

Det är helt klart en fördel med dom hårda länkarna.

/Karl

Ja jag kan utläsa smileys och vet vad dom betyder.
Om du är kunnigare, grattis men någon backup har inte funnits.
Nu jämför jag med mac och där har vi skillnaden. PC kan inte kopiera en viss filtyp från start.
Det kan mac och uppenbarligen högg det till i pc-hjärtat på dig ettersom du var tvungen att skriva en kommentar.

Nu får du väl sluta att upprepa dina felaktiga påståenden.

Backup har funnits i Windows under många år.

Att backupen fungerar annorlunda än i Mac och att den kanske inte uppfyller dina krav är en annan diskussion.

Det hugger inte alls till i mitt hjärta - däremot anser jag mig vara i min fulla rätt att kommentera inläggen som görs i ett diskussionsforum.

Nåväl, diskussionen har gått väl mycket off topic och jag ber om ursäkt för att jag bidrog till detta.

Låt oss nu diskutera hårddisk till Lightroom.

Det ar inte priset pa en Drobo som din lank visar. Det ar priset pa 24 TB diskar plus den dyraste Drobon du kan kopa.
Har ar Dustins pris pa en vanlig Drobo 3999 kr kostar den
http://www.dustinhome.se/pd_5010168050.aspx

Men jag vill inte ha den du pekar mot, jag vill ha den för 36000 kr!
RAW-filer och HD film tar GB. inte direkt Bytes!
Den klarar 16TB, inte 24TB f.ö. och diskar ingår inte.

Perfekt till lightroom :) ingen risk för att data försvinner med härliga 16TB!
Jo om alla åtta diskar pajar samtidigt!

Senast ändrad:
.

Raid 3 = Relativt snabb och bra säkerhet. Vanlig raid för profesionellredigering.

ALltså, senast jag såg ett RAID3-system var för... tjugo år sen.

RAID3 kräver att diskarna kan synkronisera sina spindlar, och det är en funktion som helt tagits bort från alla diskar som tillverkats på... ja, cirka tjugo år. Dessutom blir R3 en prestandamässig mardröm så fort du får osynk, men är lika snabb som en RAID 1+0 när den fungerar.

Vidare så har R3 en dedikerad paritetsdisk med alla nackdelar som det innebär.

Om du hittar en modern HBA som låter dig köra R3, så törs jag nästan garantera att den helt enkelt ger dig en R5 utan att tala om det.

ALltså, senast jag såg ett RAID3-system var för... tjugo år sen.

RAID3 kräver att diskarna kan synkronisera sina spindlar, och det är en funktion som helt tagits bort från alla diskar som tillverkats på... ja, cirka tjugo år. Dessutom blir R3 en prestandamässig mardröm så fort du får osynk, men är lika snabb som en RAID 1+0 när den fungerar.

Vidare så har R3 en dedikerad paritetsdisk med alla nackdelar som det innebär.

Om du hittar en modern HBA som låter dig köra R3, så törs jag nästan garantera att den helt enkelt ger dig en R5 utan att tala om det.

ja detta är info som finns på en stor leverantör att bl.a. diskar som är bin 1/klass 1 eller vad du vill kalla dom, dvs alla diskar som levereras är kontrollerade av företaget som har SVT, TV4 etc som kunder. Det finns nog inget system som är säkert, bl.a. har kablarnas exakta längd stor betydelse t.ex.

Vad är optimalt om man vill ha 4/8 diskar?

minst 6 diskar så kör man RAID50, Hög säkerhet och hög bitrate.

Senast ändrad:
ja detta är info som finns på en stor leverantör att bl.a. diskar som är bin 1/klass 1 eller vad du vill kalla dom, dvs alla diskar som levereras är kontrollerade av företaget som har SVT, TV4 etc som kunder. Det finns nog inget system som är säkert, bl.a. har kablarnas exakta längd stor betydelse t.ex.

Vad är optimalt om man vill ha 4/8 diskar?

Dom får informera om vad de vill. R3 existerar knappt i dagens läge. Den är DEFINTIVT inte vanlig.
Optimalt beror helt på hur man använder sin lagringsyta.

Själv är jag lat och kör en RAID5 på min lagringsmaskin hemma. Men eftersom jag har en RIKTIG HBA till den arrayen så har jag inga problem att få skrivhastigheter på uppåt 80MByte/sek och läshastigheter på uppåt 90MByte/sek. (Med andra ord: Det är mitt gigabitnät som är begränsningen). Att sen bara HBA'n kostar en 6-7.000 är en helt annan sak. SJälvklart krävs det att man ENBART kör plattformar som stöder SMB2.0 om man vill komma i närheten av de hastigheterna (om vi nu pratar Windows).

Kör man med den "BIOS RAID" som brukar finnas på moderkorten så blir man besviken på prestandan.

Men jag vill inte ha den du pekar mot, jag vill ha den för 36000 kr!
RAW-filer och HD film tar GB. inte direkt Bytes!
Den klarar 16TB, inte 24TB f.ö. och diskar ingår inte.

Perfekt till lightroom :) ingen risk för att data försvinner med härliga 16TB!
Jo om alla åtta diskar pajar samtidigt!

Jo gar din Drobo sonder sa kan all data forsvinna. Det marks du aldrig anvant en Drobo. Data Robotics sager ocksa att en Drobo ar ingen backup. Den skyddar bara om en eller tva diskar pajar. Det finns manga andra satt att forlora all data pa an att disken pajar
http://www.drobo.com/support/best_practices.php

Jo gar din Drobo sonder sa kan all data forsvinna. Det marks du aldrig anvant en Drobo. Data Robotics sager ocksa att en Drobo ar ingen backup. Den skyddar bara om en eller tva diskar pajar. Det finns manga andra satt att forlora all data pa an att disken pajar
http://www.drobo.com/support/best_practices.php

Bandbackup kan gå sönder, trassla till sig, brinna upp, DVD´s kan bli repiga, SSD/HDD kan gå sönder, tappskador och Drobos kan gå sönder men jag är rätt säker på att drobo återställer ordningen genom att ersätta den trasiga.
Du skriver "kan data försvinna" men du vet inte, spekulationer?
informationen väl finns kvar. Varför inte maila dom och fråga? återkom sedan till mig.

Om jag har eller planerar eller har det i mitt jobb, spelar det någon roll?
jag vet hur jag ska använda min backup/slutförvaring eller som lagringstations för HD-material via AVID media composer 5 som jag kör.

Bandbackup kan gå sönder, trassla till sig, brinna upp, DVD´s kan bli repiga, SSD/HDD kan gå sönder, tappskador och Drobos kan gå sönder men jag är rätt säker på att drobo återställer ordningen genom att ersätta den trasiga.
Du skriver "kan data försvinna" men du vet inte, spekulationer?
informationen väl finns kvar. Varför inte maila dom och fråga? återkom sedan till mig.

Om jag har eller planerar eller har det i mitt jobb, spelar det någon roll?
jag vet hur jag ska använda min backup/slutförvaring eller som lagringstations för HD-material via AVID media composer 5 som jag kör.

Drobo skyddar inte mot logiska fel.
Drobo skyddar inte mot mänskliga fel.
Drobo skyddar inte mot hårdvarufel i Drobo.
etc etc etc
Men det jag skriver där gäller för alla lagringslösningar.

Sålänge du inte har minst två kopior på din datamängd på fysiskt skilda lagringsmedia så har du inte en backup på din datamängd.

Dom får informera om vad de vill. R3 existerar knappt i dagens läge. Den är DEFINTIVT inte vanlig.
Optimalt beror helt på hur man använder sin lagringsyta.

Själv är jag lat och kör en RAID5 på min lagringsmaskin hemma. Men eftersom jag har en RIKTIG HBA till den arrayen så har jag inga problem att få skrivhastigheter på uppåt 80MByte/sek och läshastigheter på uppåt 90MByte/sek. (Med andra ord: Det är mitt gigabitnät som är begränsningen). Att sen bara HBA'n kostar en 6-7.000 är en helt annan sak. SJälvklart krävs det att man ENBART kör plattformar som stöder SMB2.0 om man vill komma i närheten av de hastigheterna (om vi nu pratar Windows).

Kör man med den "BIOS RAID" som brukar finnas på moderkorten så blir man besviken på prestandan.

Jag vet inte hur andra kör men jag tror att det har med att göra att man vill köra ett VÄL beprövat system. På ett AVID-system har du INGEN internetuppkoppling för att säkerställa att inte microsoft kör uppdateringar då det kan sabba systemet.
All hårdvara är dessutom certifierat (av AVID)även om RAID5 låter som en vettig idé.

I vårt system på mitt gamla företag hade vi ett SCSI-HBA där kablarna var olika långa, vilket skapade problem men det löste sig med att skippa "kinakablar" mot kvalitetskablar med exakt längd. En parentes till RAID-frågan och en parentes till ursprungsinlägget så sorry :)

Senast ändrad:
Drobo skyddar inte mot logiska fel.
Drobo skyddar inte mot mänskliga fel.
Drobo skyddar inte mot hårdvarufel i Drobo.
etc etc etc
Men det jag skriver där gäller för alla lagringslösningar.

Sålänge du inte har minst två kopior på din datamängd på fysiskt skilda lagringsmedia så har du inte en backup på din datamängd.

Det finns inget säkert system men DROBO är säkert då du har flera diskar.
Hur stor är sannolikheten att alla 8 diskar pajar? eller att ens drobon pajar?
Nu spekulerar vi vilt att systemet SKA fallera.
Vi körde ingen backup men däremot direkt på Digibetaband = backup.

OT:

Du är en skeptiker av rang.

OT:

"8 diskar pajar?" Det räcker ju med ett bitfel _innan_ HBA'n i Drobon. Chassit som diskarna sitter i är en SPOF i kedjan.

Skeptiker av rang? Nej, men jag har arbetat med storagelösningar sedan sent nittiotal.

"8 diskar pajar?" Det räcker ju med ett bitfel _innan_ HBA'n i Drobon. Chassit som diskarna sitter i är en SPOF i kedjan.

Skeptiker av rang? Nej, men jag har arbetat med storagelösningar sedan sent nittiotal.

ja men dåså.
då vill jag veta vad jag skall köra, vilket system, vilket märke på diskar HDD/SSD, och jag vill ha backup och minst 7TB (kostnader), länk, skippa detaljerade tekniska frågor, länkadresser.
(64-bit PCI-X card) ?
Bitfel, ja allt är relativt men man måste lita på saker även om jag kan vara en skeptiker ibland.

Så ursprungsfrågan som trådskaparen skrev!

kom igen nu vill jag veta.

kom igen nu vill jag veta.

Skall man bemöta ursprungsfrågan så säger jag: Köp en SSD och ha LRCat, applikationer och previews på denna. Köp en vanlig SATA och ha dina bildfiler på denna. Har du vettig upstream på din internetuppkoppling så rekommenderar jag F-Secure Online backup för säkerhetskopieringen eftersom de INTE har någon begränsning på lagrad datamängd i sin tjänst. 495kr/år.

Min EGEN miljö ser ut såhär:

Min plattform är en i7-970/24GB/GTX480/Deaktiverad swapfil/Win 7 64 Ultimate

Min arbetsstation har en 160GB Intel X25G2 på vilken jag har operativ, och mina primära (LR, PS, MS Office 2010, Zend Studio, övrigt krafs) program. På denna ligger också Lightrooms catalog/previews.

Jag har dessutom en 2TB SATA som innehåller spel, exportfiler från LR och liknande krafs.

Backupen på denna maskin är en Image-backup som skickas till min lagringsserver. Full backup varje måndag, och inkrementella två gånger dagligen därefter.

Min lagringslösning hemma består av ett miditower i garderoben med 5 x 750GB SATA kopplade på en 3Ware HBA, maskinen kör Windows Server 2008R2, och jag monterar lagringsvolymen via iSCSI.

Min backuplösning består av att jag i en datorhall på annan ort har en inhyrd maskin som innehåller 6 x 2TB som speglar allt från min 2008 hemma. DESSUTOM abonnerar jag på en onlinebackuptjänst till vilken en _tredje_ kopia av min data speglas.

OT:

Varfor skriver du hela tiden "Hur stor är sannolikheten att alla 8 diskar pajar" det spelar ingen roll om 3, 5 eller 8 diskar pajar. du har forlorat data i vilket fall som.
Att Drobon pajar ar ju ganska stor chans om man har den i manga ar. Forr eller senare gar de flesta grejer sonder. Jag fick min ena Drobo utbytt av Data Robotics for 4 manader sen. Visserligen ett ganska enkelt fel pa den men anda.
Och som alla har inklusive Data Robotics sager. Det ar ingen backup att ha en Drobo. Men tydligen kan du inte forsta det anda :)

Skall man bemöta ursprungsfrågan så säger jag: Köp en SSD och ha LRCat, applikationer och previews på denna. Köp en vanlig SATA och ha dina bildfiler på denna. Har du vettig upstream på din internetuppkoppling så rekommenderar jag F-Secure Online backup för säkerhetskopieringen eftersom de INTE har någon begränsning på lagrad datamängd i sin tjänst. 495kr/år.

Min EGEN miljö ser ut såhär:

Min plattform är en i7-970/24GB/GTX480/Deaktiverad swapfil/Win 7 64 Ultimate

Min arbetsstation har en 160GB Intel X25G2 på vilken jag har operativ, och mina primära (LR, PS, MS Office 2010, Zend Studio, övrigt krafs) program. På denna ligger också Lightrooms catalog/previews.

Jag har dessutom en 2TB SATA som innehåller spel, exportfiler från LR och liknande krafs.

Backupen på denna maskin är en Image-backup som skickas till min lagringsserver. Full backup varje måndag, och inkrementella två gånger dagligen därefter.

Min lagringslösning hemma består av ett miditower i garderoben med 5 x 750GB SATA kopplade på en 3Ware HBA, maskinen kör Windows Server 2008R2, och jag monterar lagringsvolymen via iSCSI.

Min backuplösning består av att jag i en datorhall på annan ort har en inhyrd maskin som innehåller 6 x 2TB som speglar allt från min 2008 hemma. DESSUTOM abonnerar jag på en onlinebackuptjänst till vilken en _tredje_ kopia av min data speglas.

shit.

min första tanke är: Han är en fanatiker och rent livsfarlig ute på gatorna.
men andra tanke är: helt ok med all denna backup även om den är lite overflow.
Men alla är vi olik när det gäller olika backup-lösningar som tur är.

För min del hade det räckt med arbetsdata på bärbara och när man är klar kör upp kopior på backup (om det nu är en drobo/g-safe via firewire är ju en sak.)
Men det där om F-Secure lät intressant, fri data där andra har max 25Gb för samma pengar.

min första tanke är: Han är en fanatiker och rent livsfarlig ute på gatorna.

...eller någon som genom sin yrkesroll får kostnadsfria licenser på mjuvkara för datareplikering/dataspegling som egentligen kostar femsiffrigt eftersom han förväntas kunna konsulta inom dem. Varför inte använda dem liksom?

Jag noterar dock att FSOB numera kostar 645 och inte 495.

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto