Annons

Hårddisk till bilder och Lightroom

Produkter
(logga in för att koppla)
Har tänkt köra med SSD till W7 och 2xWD black 1Tb SATA3 i Raid1.
Är SATA3 mycket snabbare än SATA2 ?
Någon dom vet ?

Har själv en WD Sata III disk i min burk men aldrig märkt att den skulle vara markant snabbare än min WD Sata II...kanske om jag skulle benchmark:a men inte "till vardags". Har en SSD (OCZ Vertex 2 E 120 Gb) för Win7, Adobe CS och Office och där märker man markant skillnad i snabbhet.
 
Om raid:

Raid 1 = Långsamt och säkert. Används till stillbilder, DV redigeringar och backup.

Raid 3 = Relativt snabb och bra säkerhet. Vanlig raid för profesionellredigering.

Raid 5 = Relativt snabb och bra säkerhet. Vanlig raid för profesionellredigering.

Raid 6 = Relativt snabb och mycket hög säkerhet. Vanligt raid för professionellredigering eller annan lagring av känsligt material.


Drobo-systemen eller G-speed är produkter som är testade och stabila och finns ABOSLUT inte på Elgiganten eller andra kedjor.

Raid 1 för två diskar och t.ex. raid 5 för fyra diskar eller fler.

Jag skulle nog som andra skriver köra allt lokalt och sedan köra backup.
Oavsett vad tar det för lång tid att jobba mot usb/RJ45.
Jag "tror" att bildvisning via snabba FW-diskar kan gå, i alla fall fungerar det bra med video.

Jag funderade dock på en Iomega 1Tb med RJ45-anslutning men då den tydligen låter som en byggfläkt avstår jag. (kylfläkten som låter)
Så enkla diskar med RJ45-anslutning som inte bullrar och är bra är svåra att finna eller?
 
Om raid:

Raid 1 = Långsamt och säkert. Används till stillbilder, DV redigeringar och backup.

Raid 3 = Relativt snabb och bra säkerhet. Vanlig raid för profesionellredigering.

Raid 5 = Relativt snabb och bra säkerhet. Vanlig raid för profesionellredigering.

Raid 6 = Relativt snabb och mycket hög säkerhet. Vanligt raid för professionellredigering eller annan lagring av känsligt material.


Drobo-systemen eller G-speed är produkter som är testade och stabila och finns ABOSLUT inte på Elgiganten eller andra kedjor.

Raid 1 för två diskar och t.ex. raid 5 för fyra diskar eller fler.

Jag skulle nog som andra skriver köra allt lokalt och sedan köra backup.
Oavsett vad tar det för lång tid att jobba mot usb/RJ45.
Jag "tror" att bildvisning via snabba FW-diskar kan gå, i alla fall fungerar det bra med video.

Jag funderade dock på en Iomega 1Tb med RJ45-anslutning men då den tydligen låter som en byggfläkt avstår jag. (kylfläkten som låter)
Så enkla diskar med RJ45-anslutning som inte bullrar och är bra är svåra att finna eller?

Bara för att klargöra - RAID1 ersätter inte backup. Du har inget skydd mot t ex oavsiktlig radering etc. Men visst kan man lägga backup på en RAID1:a.

Du söker en NAS för en disk alltså? Hur definierar du "bra"? Snabb och tyst? Här är några att välja på iaf:

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=584#rparams=l=s64453778

Jag skulle helt klart leta i de större (när det gäller NAS:ar alltså) tillverkarnas sortiment, t ex QNAP eller Synology.
 
Bara för att klargöra - RAID1 ersätter inte backup. Du har inget skydd mot t ex oavsiktlig radering etc. Men visst kan man lägga backup på en RAID1:a.

Du söker en NAS för en disk alltså? Hur definierar du "bra"? Snabb och tyst? Här är några att välja på iaf:

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=584#rparams=l=s64453778

Jag skulle helt klart leta i de större (när det gäller NAS:ar alltså) tillverkarnas sortiment, t ex QNAP eller Synology.

Raid 1 = två diskar i ett system (t.ex. G-safe) där du har två diskar på låt säga 1.5TB.
Normalt sett 3TB men med Raid 1 har du 1.5TB.

går en disk sönder eller larmar, byter du under drift och sätter dit en ny disk.

På ett drobo-system kan du ha flera diskar, olika storlekar, hastigheter SSD, S-ATA spelar ingen roll
Så Raid 1 är backup ja.

Prisjakt talar inte om om disken är tyst eller hur snabb den är.
Den ska stå 2 dm från min skärm och bör inte låta.
Har man ett drobo låter den men det är en annan sak.
 
Senast ändrad:
Raid 1 = två diskar i ett system (t.ex. G-safe) där du har två diskar på låt säga 1.5TB.
Normalt sett 3TB men med Raid 1 har du 1.5TB.

går en disk sönder eller larmar, byter du under drift och sätter dit en ny disk.

På ett drobo-system kan du ha flera diskar, olika storlekar, hastigheter SSD, S-ATA spelar ingen roll
Så Raid 1 är backup ja.

Prisjakt talar inte om om disken är tyst eller hur snabb den är.
Den ska stå 2 dm från min skärm och bör inte låta.
Har man ett drobo låter den men det är en annan sak.

Jag vet vad RAID1 innebär - jag jobbar i IT-branschen ;-)

Jag vet inte om vi missförstår varandra här men om du har samma data på t ex din laptop eller vad du nu jobbar på och på din RAID1:a (må den sitta i en NAS eller USB/FW/eSATA-kabinett eller vad du vill, då kallar jag det backup. Dvs du har dubblerat din data så att du inte enbart förlitar dig på speglingen.

Jobbar du direkt mot volymen som ligger på de speglade diskarna (utan annan backup) så är du skyddad mot att en disk rasar. Rasar NAS:en eller kabinettet den sitter i är du rökt (med lite tur använder den ett filsystem du kan montera från en annan dator/NAS/kabinett). Raderar du en fil är du rökt (eftersom den samtidigt raderas från båda diskarna). Blir volymen korrupt är du sannolikt rökt. Osv.
 
Jag vet vad RAID1 innebär - jag jobbar i IT-branschen ;-)

Jag vet inte om vi missförstår varandra här men om du har samma data på t ex din laptop eller vad du nu jobbar på och på din RAID1:a (må den sitta i en NAS eller USB/FW/eSATA-kabinett eller vad du vill, då kallar jag det backup. Dvs du har dubblerat din data så att du inte enbart förlitar dig på speglingen.

Jobbar du direkt mot volymen som ligger på de speglade diskarna (utan annan backup) så är du skyddad mot att en disk rasar. Rasar NAS:en eller kabinettet den sitter i är du rökt (med lite tur använder den ett filsystem du kan montera från en annan dator/NAS/kabinett). Raderar du en fil är du rökt (eftersom den samtidigt raderas från båda diskarna). Blir volymen korrupt är du sannolikt rökt. Osv.


missförstånd här och självklart spegling, det skrev jag ju underförstått

Självklart har jag och andra backuper på andra diskar.
Det vore att att dumförklara folk för det är ju helt självklart?
Jag är därför ute efter en till disk dit jag kan köra min rawfiler
Att den kör RJ45, är snabb och någolunda tyst då jag inte vill bli irriterad över eller att störa mina barn med en disk som surrar av en fläkt av dålig kvalitet.

Det där gratis programmet microsoft hade lät intressant. men kör det backuper helt auto från en given mapp är frågan?
 
Beror väl på vad du menar men backup finns i Windows också... Från start.

Ditt inlägg fick mig att googla och fann.

"For Windows 7 users, Windows Automatic Backup is built-in to help users to protect their personal files and documents against accidental deletion and loss. You can set up Windows Automatic Backup at regular intervals to copy your personal files and documents to another location, such as a secondary hard drive, flash drive, or network folder."

Ojdå, jag kör visst w7u och hittade inställningen i kontrollpanelen.
Frågan är om man kan specificera vilka filer man vill göra backup på.
Från start - ja 10 år för sent eller nåt för pyttemjuk.
 
Raid 1 = två diskar i ett system (t.ex. G-safe) där du har två diskar på låt säga 1.5TB.
Normalt sett 3TB men med Raid 1 har du 1.5TB.

går en disk sönder eller larmar, byter du under drift och sätter dit en ny disk.

På ett drobo-system kan du ha flera diskar, olika storlekar, hastigheter SSD, S-ATA spelar ingen roll
Så Raid 1 är backup ja.

Prisjakt talar inte om om disken är tyst eller hur snabb den är.
Den ska stå 2 dm från min skärm och bör inte låta.
Har man ett drobo låter den men det är en annan sak.

Jag anvander Drobo och har ett par olika modeller. En Drobo ar inte backup. Och det sager ocksa Data Robotics pa deras sajt. Vill du ha backup sa maste du anvanda 2 Drobo. Visst kan man bara byta ut disken nar den gar sonder. Men sjalva Drobon kan ocksa ga sonder.
Sen kan man bara anvanda "3.5" SATA I eller SATA II diskar" i en Drobo
 
missförstånd här och självklart spegling, det skrev jag ju underförstått

Självklart har jag och andra backuper på andra diskar.
Det vore att att dumförklara folk för det är ju helt självklart?
Jag är därför ute efter en till disk dit jag kan köra min rawfiler
Att den kör RJ45, är snabb och någolunda tyst då jag inte vill bli irriterad över eller att störa mina barn med en disk som surrar av en fläkt av dålig kvalitet.

Det där gratis programmet microsoft hade lät intressant. men kör det backuper helt auto från en given mapp är frågan?

Tyvärr är det inte helt självklart, kikar man i trådar som rör lagring på några olika forum regelbundet hittar man nog ett tillfälle per dag som man kan upplysa någon om att spegling inte ersätter backup utan som PMD bättre uttrycket det, att spegling används för redundans. Kanske har man lyckats rädda någon från att bli av med sina filer :)

Jag glömde svara på varför jag bifogade länken till Prisjakt. Jag brukar använda Prisjakt för att på ett enkelt sätt få en överblick av vilka produkter som är tillgängliga. Sedan kan man börja jaga recensioner av de produkter som verkar intressanta. Där brukar ju ljudnivå mm tas upp. Dessutom kan man ju ganska enkelt se vilka som finns hos seriösa ÅF osv.
 
Tyvärr är det inte helt självklart, kikar man i trådar som rör lagring på några olika forum regelbundet hittar man nog ett tillfälle per dag som man kan upplysa någon om att spegling inte ersätter backup utan som PMD bättre uttrycket det, att spegling används för redundans. Kanske har man lyckats rädda någon från att bli av med sina filer :)

Jag glömde svara på varför jag bifogade länken till Prisjakt. Jag brukar använda Prisjakt för att på ett enkelt sätt få en överblick av vilka produkter som är tillgängliga. Sedan kan man börja jaga recensioner av de produkter som verkar intressanta. Där brukar ju ljudnivå mm tas upp. Dessutom kan man ju ganska enkelt se vilka som finns hos seriösa ÅF osv.

Jag läser ibland om fotografer som har tappat allt och som har allt på den lokala disken.
Men så händer det oundvikliga, kunders bilder ryker all världens väg och det enda dom har är bilder i 100KB-klassen i ett webbgalleri.

Min backuplösning:

Jag fotar, kör in mina bilder på lokala disken på den lokala datorn, jobbar med bilderna, överför till min externa disk, drobo, single disk, etc etc samt bränner på DVD.

Jag tror att vi har olika tankesätt kring vad backup är men huvudsaken är att det finns kopior på ett annat media än arbetsmaterialet.
Sen kan man sönderanalysera och vrida och vända på det i alla oändlighet tror jag.
Inget system är 100 %.

Prisjakt är min vän, kollar upp pris osv där innan jag genomför ett ev. köp samt gör en lätt googling eller frågar här om tankegångar kring ett köp.

När jag jobbade på ett produktionsbolag körde vi alla diskar mot en extern disk som var raidade mot 4 diskar via SCSI. Det fungerade bra för SD-video och idag finns det nog än smartare, billigare och framför allt snabbare lösningar. (kontrollerade detta idag och ser att priserna inte är runt 40000-50000kr som vårt system kostande då utan snarare 5000-20000 för 8TB lösningar)

Göran, fotograf, filmare, IT-tekniker sen 2001.
 
Så Raid 1 är backup ja.

Raid är driftsäkerhet!

Har du en hyfsad RAID-kontroller så får du faktiskt dubbel läshastighet även vid RAID1, så det behöver inte vara så långsamt.

Raid är aldrig backup eftersom det inte skyddar mot t.ex. filer som av misstag tas bort/skrivs över/skrivs sönder etc. Raid är dock tusen ggr bättre än att inte ha något alls.

/Karl
 
Ditt inlägg fick mig att googla och fann.

"For Windows 7 users, Windows Automatic Backup is built-in to help users to protect their personal files and documents against accidental deletion and loss. You can set up Windows Automatic Backup at regular intervals to copy your personal files and documents to another location, such as a secondary hard drive, flash drive, or network folder."

Ojdå, jag kör visst w7u och hittade inställningen i kontrollpanelen.
Frågan är om man kan specificera vilka filer man vill göra backup på.
Från start - ja 10 år för sent eller nåt för pyttemjuk.

Har funnits sedan Windows 95, men det kanske borde ha funnits redan 85.

/Karl
 
Ojdå, jag kör visst w7u och hittade inställningen i kontrollpanelen.
Frågan är om man kan specificera vilka filer man vill göra backup på.
Från start - ja 10 år för sent eller nåt för pyttemjuk.

För att var IT-tekniker har du ganska dåliga kunskaper! :)

Ja, man kan välja vilka filer som skall säkerhetskopieras i Windows 7 och backup har funnits i Windows sedan Dacke-fejden. Kanske inte alltid så väl implementerat men det har i alla fall funnits där. Den nuvarande versionen har också sina brister men är enkel att konfigurera och fungerar. Duger inte det finns det ju "miljoner" alternativ, gratis och betalprogram.
 
För att var IT-tekniker har du ganska dåliga kunskaper! :)
det är totalt ovidkommande hur mina kunskaper är.

Ja, man kan välja vilka filer som skall säkerhetskopieras i Windows 7 och backup har funnits i Windows sedan Dacke-fejden. Kanske inte alltid så väl implementerat men det har i alla fall funnits där. Den nuvarande versionen har också sina brister men är enkel att konfigurera och fungerar. Duger inte det finns det ju "miljoner" alternativ, gratis och betalprogram.


Windows har aldrig haft ett bra system för backup, lessen men Windows suger i det avseendet.
Där ligger mac ljusår före. Det är enkelt, snabbt och säkert och det fungerar bra.
Säga vad man vill om windows vs mac.

Oj, finns det program man kan köpa eller ladda ned gratis? DET visste jag inte :)

case closed.
 
Senast ändrad:
Jag anvander Drobo och har ett par olika modeller. En Drobo ar inte backup. Och det sager ocksa Data Robotics pa deras sajt. Vill du ha backup sa maste du anvanda 2 Drobo. Visst kan man bara byta ut disken nar den gar sonder. Men sjalva Drobon kan ocksa ga sonder.
Sen kan man bara anvanda "3.5" SATA I eller SATA II diskar" i en Drobo

Två Drobo, det är 70 000 kr det.
Backup om man använder just drobo som backup/slutförvaring.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.