Tyvärr är det inte helt självklart, kikar man i trådar som rör lagring på några olika forum regelbundet hittar man nog ett tillfälle per dag som man kan upplysa någon om att spegling inte ersätter backup utan som PMD bättre uttrycket det, att spegling används för redundans. Kanske har man lyckats rädda någon från att bli av med sina filer
Jag glömde svara på varför jag bifogade länken till Prisjakt. Jag brukar använda Prisjakt för att på ett enkelt sätt få en överblick av vilka produkter som är tillgängliga. Sedan kan man börja jaga recensioner av de produkter som verkar intressanta. Där brukar ju ljudnivå mm tas upp. Dessutom kan man ju ganska enkelt se vilka som finns hos seriösa ÅF osv.
Jag läser ibland om fotografer som har tappat allt och som har allt på den lokala disken.
Men så händer det oundvikliga, kunders bilder ryker all världens väg och det enda dom har är bilder i 100KB-klassen i ett webbgalleri.
Min backuplösning:
Jag fotar, kör in mina bilder på lokala disken på den lokala datorn, jobbar med bilderna, överför till min externa disk, drobo, single disk, etc etc samt bränner på DVD.
Jag tror att vi har olika tankesätt kring vad backup är men huvudsaken är att det finns kopior på ett annat media än arbetsmaterialet.
Sen kan man sönderanalysera och vrida och vända på det i alla oändlighet tror jag.
Inget system är 100 %.
Prisjakt är min vän, kollar upp pris osv där innan jag genomför ett ev. köp samt gör en lätt googling eller frågar här om tankegångar kring ett köp.
När jag jobbade på ett produktionsbolag körde vi alla diskar mot en extern disk som var raidade mot 4 diskar via SCSI. Det fungerade bra för SD-video och idag finns det nog än smartare, billigare och framför allt snabbare lösningar. (kontrollerade detta idag och ser att priserna inte är runt 40000-50000kr som vårt system kostande då utan snarare 5000-20000 för 8TB lösningar)
Göran, fotograf, filmare, IT-tekniker sen 2001.