PMD
Aktiv medlem
Beror väl på vad du menar men backup finns i Windows också... Från start.
Det kanske fungerar bättre i Windows 7, men i Vista var det rätt uselt. Jag körde hellre Craschplan när jag använe Windows.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Beror väl på vad du menar men backup finns i Windows också... Från start.
det är totalt ovidkommande hur mina kunskaper är.
Windows har aldrig haft ett bra system för backup, lessen men Windows suger i det avseendet.
Där ligger mac ljusår före. Det är enkelt, snabbt och säkert och det fungerar bra.
Säga vad man vill om windows vs mac.
Oj, finns det program man kan köpa eller ladda ned gratis? DET visste jag inte
case closed.
Time Machine (backupsystemet för OS X) lagrar allting som vanliga filer. Det går alltså att läsa en backupdisk från vilken Mac som helst oavsett om den har Time Machine installerad eller inte.
Windows backupsystem har nån slags hemlig lagringsmetod (det är åtminstone inte vanliga filer) så man måste köra ett speciellt program för att leta i backupen. Backupdatabasen gick dessutom sönder för mig så backupen blev obrukbar.
(Med reservation för att det kan vara förbättrat i Windows 7).
Gör timemashine ett snap shot eller kopierar det bara filer?
/Karl
På vilket sätt är OS/Xs backup bättre än Windows 7s?
/Karl
Kopierar filer exakt som detta hanteras. läsbart på MAC, PC (om man bl.a.jobbar i photoshop och hanterar RAW-filer, JPG etc.)
Du kan styra exakt från vilken mapp och till vilken mapp/extern/FTP etc bla bla...
(har jag fel?)
Som sagt. enkelt, snabbt och tillförlitligt är ledorden.
Case open.
Ptja. Jag provade att göra en backup och blev grymt besviken.
Du kan ju inte välja vilka filer du ska göra backup på, dvs om det är .jpg. doc, raw-filer
utan den gör backup på allt, 100% i den mapp jag testvalde.
Två Drobo, det är 70 000 kr det.
Backup om man använder just drobo som backup/slutförvaring.
det är totalt ovidkommande hur mina kunskaper är.
Windows har aldrig haft ett bra system för backup, lessen men Windows suger i det avseendet.
Där ligger mac ljusår före. Det är enkelt, snabbt och säkert och det fungerar bra.
Säga vad man vill om windows vs mac.
Oj, finns det program man kan köpa eller ladda ned gratis? DET visste jag inte
case closed.
Det är riktigt det går bara att välja mappar. Det har jag aldrig upplevt som ett problem men det beror kanske på hur man organiserar sig.
/Karl
Problemet med att bara kopiera utan en snap shot är att du kan få inkonsisten i dina data eftersom fil1 och fil2 inte nödvändigtvis är från samma tidpunkt.
T.ex. Din bilddatabas kopieras men innan kopieringen av din bilder påbörjats så tar du bort en bild med ditt bildhanteringsprogram.
Databasen är då kopierad innan filen är borttagen och bilden är borttagen, då kommer du få felmedelanden då du senare letar efter bilden om du av någon anledning måste läsa tillbaka den backupen.
Med Windows 7s backup så skapas en snap shot av filsystemet, dvs filsystemet fryses för backupprogrammet (du kan utan problem jobba vidare men ändringar som sker mellan starten av backupen och slutet av backupen kommer inte "drabba" backup-programvaran).
OS/X filsystem är har väl också journaling fuktionalitetet så det borde i alla fall teoretiskt vara möjligt att göra det där också.
/Karl
Var for du dina fantasi summor ifran ? 70 000 kr for 2 stycken !!!!!
Den minsta modellen kostar ungefar 3000 kr.
En Drobo S eller Drobo FS kostar ungefar 5500 kr
Drobo Pro runt 10000 kr.
Var koper du 2 st for 70 000 kr![]()
Allt detta är tycke och smak och hur man vill jobba. Jag vill ha 100 % kontroll.
Sen att W7 har en förenklad funktion är ju en sak, MAC gör det som jag vill och återigen.
Det finns från start och det har aldrig Windows haft.
Du såg min smiley kanske? Det var du själv som skrev att du är IT-tekniker och jag antog att du gjorde detta för att lägga lite "tyngd" bakom dina argument. Nåväl, det spelar mindre roll.
Det som är väsentligt är att det du skrev var fel - Windows har haft en backupfunktion i många år.
Att den sedan har brister är en annan diskussion.
Time machine är väl ganska nytt, tror faktiskt att Windows haft inbygd backup längre än OS/X. I gammla Windowsbackupen (Windows 3.1-Vista) kan du välja exakt vilken fil du vill backupa.
/Karl
enligt ett tidschema och utan brister som någon skrev?
Jag betvivlar starkt på det.
Vad innebär slutet av robocopyraderna, från /E?
Det spelar roll för om ditt lilla hack emulerar Time Machine på ett vettigt sätt eller inte.
(Det var åratal sen jag använde robocopy och inte kom jag ihåg switcharna från gång till gång då heller.)