Annons

Håller digitalbilder för försäljning ?

Produkter
(logga in för att koppla)

Astacus

Aktiv medlem
Ledsen om denna fråga redan behandlats, jag ha letat men inte hittat nåt.

1. Alltså, håller bilder tagna med digitala kameror för försäljning idag och i så fall vilken upplösning krävs som minimum ?

2. Beträffande scanning av dia/neg, vilken upplösning skall man satsa på för att den scannade bilden skall kunna säljas digitalt (om överhuvud taget möjligt).

3. Förslag på diascanner (till vettigt pris om möjligt) som uppfyller kraven.

Jo, jag tror det är såhär....

...att en bild tagen med en proffesionell digital systemkamera håller en kvalite acceptabel för bildbyråer.

...att en scannad bild bör ha en storlek på minst 24 MB, men helst dubbelt upp för att accepteras.

Men vad jag själv undrar är: Om orginalfilen är 24 Mb ( och den storleken har angetts som acceptabel ) vad händer då om jag beskurit den i photoshop? Då kanske den är bara på 18 Mb?

Säkert finns det någon som vet allt om detta och kan ge klarare besked än undertecknad.

mvh
Peter

I dagspress är den färdigbehandlade bildfilen sällan större än 5 MB.
I reklamsammanhang är det förstås annorlunda.

Det beror på vilka du siktar in dig på att sälja till. Kan du specifiera dig lite?

Att specificera blir lite svårt, jag funderar mer i allmänna termer.
Om jag skulle vilja börja sälja lite bilder så kan det ju t.ex. vara omöjligt om jag använder min Olympus 2100 UZ eftersom den bara har 2.1 Meapixel (möjligen för reklam då, i TIFF-format blir bilden nog över 5 Mb). I det läget skulle det ju vara bättre att fota analogt och scanna i efterhand alternativt överväga t.ex. en Nikon D100 när den kommer. Visserligen dyr men lämnar ju möjligheten öppen, 6 megapixel borde väl räcka ?
Så frågan gäller mer i allmänhet. Delvis har jag ju faktiskt fått svar:Minst 5 megapix för nyhetsbilder/reportage, minst 24 megapix för övriga bilder. Om detta stämmer. Finns det nåt ytterligare att tänka på ? (mer än att lära sig att ta bra bilder förstås :) )

Minst 5 megapix för nyhetsbilder/reportage, minst 24 megapix för övriga bilder. Om detta stämmer.
24 megapixel är inte det samma som 24 MB. Nikon D100 är på 6 megapixel, ger filer på ca 18MB. Sen är inte upplösning och antal pixlar allt på en digitalkamera.

Men fortfarande är det viktigt att veta vad man ska göra med sina bilder, vilken målgrupp man har. Reklam är ett stort område med variationer på bildkrav. Den lokala frisören som ska annonsera i lokaltidningen behöver knappast Hasselblad och trumscanner-kvalitet. Det gör däremot JC och H&M. Så egentligen är det lite slarvigt att prata om reklam i generella termer. Vad gäller dagspress är däremot upplösningen den samma i DN som i Grytgöls Allehanda.

Tack för svar ! (Megapix istället för Mb var en slarvig felskrivning)
Tidningar/tidskrifter är nog ett troligare målområde än reklam skulle jag tro och med ledning av vad du skriver så borde man väl då komma en bra bit med en kamera som ger bildfiler på 18 Mb ? Speciellt om man väljer en kamera med goda prestanda i övrigt (huvudsakligen vad avser optisk kvalitet).

Jag har sålt en hel del bilder och jag förstår faktiskt inte riktigt vad ni menar när ni anser att en viss filstorlek på en bild skulle kunna användas som något slags mått huruvida bilden går att sälja eller ej.

Mina erfarenheter är att en kund vill ha en bild med en viss upplösning (tex 300ppi) och i en viss utskriftsstorlek (tex 18x24cm). Hur stor sedan bildfilen blir beror på vad det är för bild (en monokrom bild blir tex mindre än en bild med många färger) och i vilket format kunden vill ha bilden (en TIFF blir avsevärt större än en JPEG).

Därför kör jag med denna metod:

Jag skannar alltid in mina bilder med max upplösning och max kvalité, jag brukar då få filer som ligger mellan 25-80 MB. Jag sparar bilden i PSD format. Sedan gör jag om orginalfilen efter kundens önskemål. Detta funkar utmärkt.

/Joakim

Jag har sålt en hel del bilder och jag förstår faktiskt inte riktigt vad ni menar när ni anser att en viss filstorlek på en bild skulle kunna användas som något slags mått huruvida bilden går att sälja eller ej.
Mitt exempel på att en bild i en dagstidning sällan är större än 5 MB var bara en fingervisning, att megabytes-jagandet inte alltid är värt besväret.
Därför tycker jag det är viktigt att man har ett visst hum om vad bilderna ska användas till.

Jag säljer regelbundet bilder tagna med en Nikon Coolpix950, 2millepix.

Bilderna trycks oftast i enklare annonsblad mm.
Begränsningen blir dock bildens storlek i tryck. Den håller inte mer än för ca 10x15cm i 300dpi.

Precis..du kan sälja bilder även i 1 megapixel, beroende på vad den ska användas till..du kan sälja en bild som ska användas på webben..på bara en 1/2 megapixel oxå ;)

För att svara på fråga 2.
Att scanna bilden i 300 dpi räcker i de flesta fall som en övre gräns. Hur stor bilden sedan blir i den upplösningen är upp till digitalkameran. Skall bilden tryckas måste man veta vilket raster/linjerantal som används. Exempelvis en dagstidning trycker med ca 80 linjer och ett högkvalitativt tryck kan hamna på 175. Det är antalet linjer som styr hur många dpi bilden bör vara på. Man räknar antalet linjer gånger två för att veta hur stor upplösning bilden skall ha. Alltså i en tidning som trycker med 80 linjer behöver inte bilden inte vara på mer än 160 dpi.

På fråga 3 är tipset att läsa MacWorld (kom idag) där de testar diascanners. Minolta Dimage Scan dual II blev bästa köp (mycket för pengarna) eller Canons nya blev utsedd till bästa produkt.
Har minoltan och den ger mycket bra resultat för att vara en billig variant.
/Mats

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar