Annons

Håller Canon på att tappa greppet?

Produkter
(logga in för att koppla)

Slowfinger

Aktiv medlem
Håller Canon på att tappa greppet som ledande tillverkare av digitala systemkameror? Saxat från Luminous Landscape som gjort en hands-on preview av nya Pentax K10D:

Canon is still the market leader, but appears to have lost its edge. The 30D is simply a warmed over 20D, which was a warmed over 10D, which was a warmed over D60 – stretching back to the original D30 of six years ago. Yes, the megapixel size has increased, the rear LCD has gotten bigger, and so on. But fundamentally the past few years have seen little innovation in camera technology from Canon. Their sensors are likely the best in the business; and they certainly have the lowest noise, but as far as photographic creativity Canon has been eclipsed by Nikon, Pentax and others. (No, I'm not discounting full-frame. It's big (pardon the pun). But it's about technological achievement, not photographic innovation).

Canon's 1 Series pro line defined the state of the art when the 1D was introduced in 2001, but that was four years ago, and other than Megapixel count the company hasn't done much market leading since then. The same feature / function annoyances persist with each succeeding generation, and little innovative has been seen.

Mer finns att läsa på:

http://www.luminous-landscape.com/reviews/cameras/pentax-10D.shtml

Jag tycker att det ligger en del i vad Michael Reichman skriver. Canon verkar ha blivit lite för rika och lata. Medan de andra tillverkarna inför smarta funktioner i sina kameror travar Canon på i tofflorna och presenterar samma kameror fast i lätt uppstylade versioner.
 
Man kan jämföra Ericssons gamla mobiler med Nokias. Ericssons ansågs tekniskt överlägsna (ljudkvalitét, batteritid, ...) men Nokia fokuserade på användarupplevelsen och vann där med racet. På konsumentsidan får Canon nog se sig för...


Johan
 
Hmm... Jag är inte beredd att hålla med... snarare tvärt om faktiskt.

Nyheter och avancemang i eknik och funktion är inte nödvändigt för sakens skull. Om vi börjar från billigaste kameran och går upp:

350D: På vilket sätt har den tappat efter mot konkurenterna? Anser fortfarande att den är mycket bra och kompetent, har funktioner som spegeluppfällning, möjlighet till BG och bra sensor. Har redan en efterföljare med väl tilltagen specifikation till bra pris.

20D: Mycket bra kamera som än idag känns helt ok. Fortfarande en av dom snabbaste på marknaden med 5fp/s, bra och fin sensor, rejält byggd. Uppdatering finns redan i 30D och denna känns fortfarande modern, men steget var ine vad vissa hoppats på.

5D: Say no more, nämn en likvärdig konkurent, börjar bli till åren snart, men fortfarande finns inget som överträffar denna bland konkurenterna.

1Ds serien: Say no more, nämn en likvärdig konkurent, börjar bli till åren snart, men fortfarande finns inget som överträffar denna bland konkurenterna. Undantag nya N,

Så var bland dessa modeller har canon halkat efter, var missar dom mot konkurenterna?

enda frågetecknet är väl isåfall 30D, men som kan läsas i betydligt äldre trådar så tyckte jag tidigt att 30D var en naturlig uppgradering och fullt försvarbar, andra vänta sig säkert betydligt större krafttag, men det är deras bekymmer. Trots det säljs det 30D kameror och tror dom kunderna är nöjda... När och om 40D säljs så kommer canon vara den enda i fas som uppgraderar vid tillfället troligtvis. Enda sättet att räkna på är Försäljningssiffror, antalet sålda enheter samt vinsten dessa genererar är det enda av betydelse inom denna kategorin spekulationer.
 
Jag håller delvis med dig. Canon gör fortfarande förbaskat fina kameror. Men meningen med den här tråden var framför allt att försöka spåra det som kan vara början på en trend. Om det finns en sådan.

Under ett par år var Nikon dominerande på digitala systemkameror. Kanske är det nu Canons tur att lämna över stafettpinnen. Vad vet jag?

Det finns nog en möjlighet att ett företag som varit marknadsledare länge tappar edge medan konkurrenterna vässar sig och lyssnar mer på kunderna.

Och ingenting är ju så bra att det inte kan bli bättre? Michael Reichman har ju också genom åren varit en riktig Canon-kille som alltid viftat med den fanan. Men när han börjar skriva så här kanske något håller på att hända:

"As a Canon user I can only wish that the folks at Canon's marketing and engineering department have a close look at some of the more innovative features offered by Pentax in this new model. With DNG, post exposure JPG processing, and auto-ISO with limit setting, Pentax now offers one of the most innovative feature sets to be found on any DSLR. It looks like the big boys are going to have to start playing catch-up"

Även Nikon har ju dom funktionerna och Nikon är också det företag som säljer mest DSLR just nu. Dessutom har dom stora sökare även på semipro-modellerna.
 
Senast ändrad:
Ser du historiskt samt även tittar fram i tiden, säg 10-20 år ja då kanske Canon tappar rejält, vem vet och jag tror inte du ser det i dagens kameror i alla fall Samtliga kameror Canon har idag ligger på slutklämmen förutom 400D, alla konkurenter ligger i början av deras cykler... förutom vissa undantag, Sony A100 börjar väl bli lite gammal nu va? Så uppdateringar har vi att vänta inom rimlig tid till 1Dserien, 5D och 30D

rent historiskt så faller alla imperium, det är en naturlig svägning som gör detta.
 
Canon har inte kommit med någon helt ny systemkamera under hela 2006, bara två uppdateringar.

Men tror ni att de ligger på latsidan? Antagligen kommer det att komma en massa nya modeller under 2007. Sen en ny utvecklingsfas, sedan nya modeller... osv...

Det har varit samma sak för Nikon. De levde länge på generationen D100/D70/D50 som alla var lite släkt tills dagens generation D200/D80/D40 kommit och nu säljer stort.

Eller som Canons VD i Sverige sa: "Vem som säljer mest beror på vem som har nyast modeller för tillfället".
 
Håller med Magnus här... efter nästa produktlansering kommer den här tråden tillbaka i ny skepnad i Nikonforumet. Och så byter dom av varandra vartefter nya modeller kommer ut.
 
froderberg skrev:
Eller som Canons VD i Sverige sa: "Vem som säljer mest beror på vem som har nyast modeller för tillfället".
Jag skulle vilja lägga till vem har mest reklam. Det gäller i alla fall instegsmodeller. Tror att Canon lever ganska gott på sitt rykte och TV-reklam vad gäller att varva in nya canonister.

Däremot ser jag inte alls mycket reklam för Pentax kamerorna även om jag anser att de ger mer för pengarna i dagsläget. Gissar att Canon säljer bättre ändå. På dpreview kan man se hur många klick de olika modellerna får. Detta borde avspegla det allmänna intresset bland folket. Där brukar Canon leda stort.
 
Något som jag funderat över är varför man inte gör produktcyklerna längre, som t.ex. Nikon D100->D200. Nej istället så puttar man ut kameror med små uppdateringar så att man knappt märker skillnaden. Men mellan D30 och 30D är det ganska mycket vatten som hunnit flyta under broarna. Så jag håller inte helt med i Michaels argumentation. Däremot håller jag med om att de övriga tillverkarna verkligen har vässat klorna och gått om Canon i fråga om funktionalitet.

Jag ser istället fram emot längre produktcykler. Titta på de analoga kamerorna och hur lång deras var...naturligtvis ska man inte sträcka det så långt, eftersom det handlar om en utvecklingsbar produkt.

Men vi ser också kontentan av produktcyklerna, när snacket går och Kalles syn är ett lysande exempel på hur det har blivit, "5D...börjar bli till åren snart" hur sunt tänkande har vi konsumenter e g e n t l i g e n?

Jag har haft två digitala systemkameror.. En 10D och min nuvarande 1D MkII, som hör och häpna snart är tre år gammal..

Under tiden som jag skrivit detta så ser jag att Magnus har svarta och jag håller med i det han skriver. Nikon hade sin utvecklingsfas under den perioden som alla Nikon-ägare slet sitt hår för att det inte kom någon ny modell.....Skillnaden mot Canon är att Canon-ägarna inte har slitit sitt hår, utan kanske mer visakortet i plånboken ;)
 
Att förlora marknadsandelar i konsumentklassen, är det ett hot mot Nikon och Canon?

Jag tror också på att Canon nu kommit till ett vägskäl där de måste bestämma sig. Antingen satsar de enormt på nydanande innovationer och i användarvänlighet och support.
Eller så får de se sig bli bortsprugna av konkurrenter som i sina konsument- och semiproffskameror introduserar innovationer som marknaden efterfrågar (ex. vädertätning och bildstabilisering). Samt av konkurrenter som ger bättre användarvänlighet och support (ex. mervärde med nya firmwareuppgraderingar).

Egentligen har ju Canon inte "halkat efter" i mångt och mycket, istället är de på väg att bli ikappsprungna av konkurrenter som bara för ett och två år sedan inte ens betraktades som seriösa hot. Kampen stod mellan de två stora, Nikon och Canon. Plötsligt började marknaden översvämmas av olika tillverkare av dSLR i konsumentklassen. Och det var precis vad marknaden ville ha, konsumentkameror.

Men att förlora lite marknadsandelar i konsument-dSLR är väl inget reelt hot mot kameraföretag som Nikon och Canon, eftersom de tillverkar proffskameror och de andra har ingen chans att tävla i den gengren?
I det korta loppet är det ju också så, men i det lite längre perspektivet kommer situationen i en annan dager; det är konsumentkamerorna som genererar de stora pengarna och vinsterna till Canon och Nikon för tillfället. Tappar de i inflöde där, så betyder det i det lite längre loppet även mindre pengar till utveckling av proffsprodukter.

Men de två stora har ju redan exempelvis en massa fina proffsobjektiv, de objektiv blir väl inte sämre eller mindre eftertraktade av att Sony och andra aktörer kommer med konsumentoptik och konsumentkameror som må vara hur efterfrågade som helst bland vanliga konsumenter? Proffsen kommer väl fortsätta att handla hos de två stora?
Jodå, proffsen handlar alltjämt från de stora, men bara så länge ingen annan har proffsprodukter. Men proffsen är små till antalet, fastän produkterna de efterfrågar är hutlöst dyra så genererar de inte alls samma kassaflöde som konsumentprodukterna.

Det innebär att den som har marknadsandelar inom konsumentsidan får pengar även till utveckling av proffsprodukter. Och den som har proffsprodukter i sitt sortiment attraherar även konsumenter som har ambitioner på att senare skaffa en mera avancerad utrustning i framtiden. Konsumenter och proffs lever alltså i symbios, de "göder" varandra. Därför kommer det företag att överleva som har marknadsandelar inom konsumnetsektionen.

Detta har Nikon upptäckt, de är på intet sätt dumma bara för att de är stora. Därför kom de nu ut med nya avskalade konsumnetmodellen D40. Och därför kommer vi under 2007 - 2008 att se en än större mängd lanseringar av konsumnetmodeller, den ena mer spektakulär än den andra. Nu är det fullt krig som råder inom kamerabranchen, och segraren är den som lyckas attrahera Maja i Östermåla och Rune i Eslöv.


-Eero

P.S. Är det bara jag som reagerade på namnet på Nikons syna konsumnetmodell, D40? var det verkligen en slump? Tror ni inte att Nikon tänkte på att 40D var det namnet som marknaden har väntat att Canons nya semiproffsmodell kommer att heta, i och med att Canons konsumnetmodell tidigare i år fick beteckningen 400D? Jodå, Nikon var nog väl medveten om det, och därmed gjorde de ett verkligt dropslag mot Canon;

-Det har varit positiva förväntningar inom kamerakretsar kring det namnet, inget fel i ett psykologiskt krig att "stjäla" konkurrentens tänkta namn.
-Om Canon ändå kommer ut med namnet 40D, så kommer Nikon hårdlansera hur billig Nikons D40 är. De kommer naturligtvis inte att nämna om att de två modellerna tävlar i två olika viktklasser, huvudsaken är att kosnumenterna får intrycket av att "motsvarande" märke är billigare hos proffsiga Nikon.
 
Jupp, jag håller Jeppe om att det uppdateras för fort och därför skrev jag att innan,

"Hmm... Jag är inte beredd att hålla med... snarare tvärt om faktiskt.

Nyheter och avancemang i Teknik och funktion är inte nödvändigt för sakens skull "

Menandes att man måste inte uppdatera hela tiden just för sakens skull.

Ang min 5D referens så är det itne jag själv som anser att den är för gammal, snarare att den är gammal räknat i tillverkarnas egan satta tempo. Själv köpte jag en splitter ny 20D precis innan 30D kom ut, fullt medveten om dess efterträdare, så nya modeller och uppdateringar är helt av ointresse för mig.
 
froderberg skrev:

Men tror ni att de ligger på latsidan? Antagligen kommer det att komma en massa nya modeller under 2007. Sen en ny utvecklingsfas, sedan nya modeller... osv...


Jepp, vi får facit under 2007. Men blir 40D en lätt uppfräschad 30D med tio miljoner pixlar så är nog Canon lite illa ute.

Blir det något helt nytt har du nog rätt...
 
Kalle_B skrev:
Ang min 5D referens så är det itne jag själv som anser att den är för gammal, snarare att den är gammal räknat i tillverkarnas egan satta tempo.

Jag tog bara dina ord som exempel, för det verkar som detta är den stora massans åsikter om produkters livslängd. Jag pekade inte på dig specifikt, utan mer som en indikation på att hela systemet är lite vridet och uppjagat. Många köper inte produkter därför att det förväntas komma en ny. Det ser vi ju dagligen i forumet....

[HJÄRNSLÄPP]
Nej minsann.. Nästa år då kommer Canon med stora "dråpslaget" för övriga tillverkare (såsom de gjorde med 10D).

Vi får se en ny EOS 1Dn med omarbetat och lättare chassi, lättare batteri och en 24x36 sensor som är beskärningsbar för snabba bildserier. 22 megapixlar med 12megapixlars högfartsläge Vikt: 1,1 kg.

5D får en överhalning och får 16megapixlar och vädertätning och ny klädsel som diffrentierar den mer från 50D än dagens gör mot 30D

En ny 50D kommer med vädertätningar och stor sökare, samt förbättrat dynamiskt omfång och 12 megapixlar.

En 4000D med basic-funktioner ser dagens ljus och slår konkurrenterna med häpnad. En systemkamera med optik för 4000:- ??? Nähä?

En mängd nya billiga objektiv med IS.

Nikonägarna kliar sig i huvudet och undrar när D300 och D3x kommer. ;p
[/HJÄRNSLÄPP]
 
Slowfinger skrev:
Det finns nog en möjlighet att ett företag som varit marknadsledare länge tappar edge medan konkurrenterna vässar sig och lyssnar mer på kunderna.

Och ingenting är ju så bra att det inte kan bli bättre?

Canon har de senaste åren varit nummer ett som tillverkare av DSLR. Det är alltid svårare att ligga i framkant med utveckling och ständigt tvingas bryta ny mark. Andra tillverkare har sett vilka förbättringar och misstag Canon gjort och kunnat dra nytta av dessa erfarenheter när de designat sina produkter. Skriker folk efter tätade hus, IS och auto-ISO så bygger man in det.

Tidigare har Canon alltid haft rykte om sig att lyssna till sina (profs) kunders önskemål. Att man inte gör så nu tror jag beror på att man inte vill att olika modeller skall ta marknadsandelar av varadra. Vissa funktioner finns därför bara på de dyraste husen.

Min första CD-läsare hade DUBBEL hastighet och kunde läsa med hela 300kb/s!!! Sedan gick det snabbt och några år senare var hastigheten uppe i 16, 24, 32, 48. Likadant var det men brännare. Idag är det ingen som tänker på vilken hastighet en CD-läsare/brännare har. Det finns inga tester av vilken brännare som funkar med vilken media eller hur man undviker fel vid bränning av CD (eller DVD) Standarden är så hög att det inte längre spelar någon roll vilken brännare man har, alla är så bra att det inte finns någon större skillnad. Jag tror det börjar bli likadant på DSLR-marknaden. Canon gör inga dåliga kameror. Men andra tillverkare gör idag lika bra och skillnaderna har blivit så små att det inte spelar någon större roll vilket märke man väljer. Det handlar mer om tycke och smak och vilket system man köpt in sig i i fråga om optik.

Tror jag / Joacim

Edit: många som skrivit samma sak medan jag skrev visst.
 
Senast ändrad:
Jeppe skrev:
Här var det ord och inga visor.. Dagens visdomsord. Smaka på den ni :)

Flåt Bo, det bara lät så himla skoj...

Helt ok ;-)

Jag kanske feltolkade Magnus, men jag trodde att kontentan av hans resonemang var att Canon inte ligger illa till utan att allt är helt naturligt.

För övrigt tycker jag att Eero och Joacim har kloka analyser.
 
Jeppe skrev:
Något som jag funderat över är varför man inte gör produktcyklerna längre, som t.ex. Nikon D100->D200. Nej istället så puttar man ut kameror med små uppdateringar så att man knappt märker skillnaden.

Jag ser gärna kortare produktcykler. När tillverkarna har något nytt tycker jag att det ska in i kamerorna. Varför har inte 30D och 5D fått den ljusstarkare lcd-skärmen som sitter i 400D?

Jag förstår att det kostar att ändra en produkt, men samtidigt har det ett värde att man alltid har bra produkter att sälja. Att göra små uppdateringar kan ändå inte vara någon större kostnad.

Det mest allvarliga problemet med korta produktionscykler är inte att folk tycker att deras kameror snabbt blir gamla utan att det kan vara problem att få tag på reservdelar efter några år om vissa detaljer bara fanns kort tid.

Trots allt sker det små förändringar som vi inte ser. Det finns exempelvis olika versioner av Canons första Eos-booster, den senare klarar lithiumbatterier. Mina båda Eos 5:eek:r skiljde åt. Den ena hade klarglas i filmtittfönstret och den andra hade mörkt. EF 200/1,8 finns i två varianter, det står M på den äldre och MF på den senare för manuell fokusering.
 
froderberg skrev:
Det mest allvarliga problemet med korta produktionscykler är inte att folk tycker att deras kameror snabbt blir gamla...

Det tror däremot jag. Det är naturligtvis inte tillverkarnas problem.. de gnuggar ju händerna åt ett sådant beteende. Det finns väldigt många som köper en dslr och är nöjda, men det finns desto fler som "måste" ha det senaste. Det ser vi ju i radannonserna....
 
Re: Att förlora marknadsandelar i konsumentklassen, är det ett hot mot Nikon och Canon?

Eeros skrev:
Det innebär att den som har marknadsandelar inom konsumentsidan får pengar även till utveckling av proffsprodukter. Och den som har proffsprodukter i sitt sortiment attraherar även konsumenter som har ambitioner på att senare skaffa en mera avancerad utrustning i framtiden. Konsumenter och proffs lever alltså i symbios, de "göder" varandra. Därför kommer det företag att överleva som har marknadsandelar inom konsumnetsektionen.

Eero, Canon är ett monster! Sådanan försvinner inte men en eller två mindre lyckade modeller. Dessutom är ju konsumentmarknaden så mycket bredade än bara DSLR under säg 15 - 20 000:- Det som imponerar lite på mig är att Canon har några av de ledande modellerna inom alla segment.

Budgetkompakter: En hel hög PowerShots
Ultrakompakter: Ixusar i alla färger och former
Långzoom: Är det Canon IS 3 det?
Lyxkompakt: G7

Lägg därtill alla DSLR från instegsmodellen 400D till fullformat med ett överflöd av pixlar. Dessutom skrivare, scanners och allt annat som du kan tänkas behöva för digital bildhantering.

På varje område finns det några tillverkare som utmanar (och kanske rent av är bättre) men ingen som har samma bredd. Eller? Nikons fotoskrivare? Panasonics prisvärda DSLR?

Jag vill inte hamna off topic men jag tycker att vi (canonister) har ett lite för snävt perspektiv om vi jämför 30D med D200 och sedan förutspår canons stjärna i dalande bana.
 
Re: Re: Att förlora marknadsandelar i konsumentklassen, är det ett hot mot Nikon och

apple skrev:
Eero, Canon är ett monster! Sådanan försvinner inte men en eller två mindre lyckade modeller. Dessutom är ju konsumentmarknaden så mycket bredade än bara DSLR under säg 15 - 20 000:- Det som imponerar lite på mig är att Canon har några av de ledande modellerna inom alla segment.

Budgetkompakter: En hel hög PowerShots
Ultrakompakter: Ixusar i alla färger och former
Långzoom: Är det Canon IS 3 det?
Lyxkompakt: G7

Lägg därtill alla DSLR från instegsmodellen 400D till fullformat med ett överflöd av pixlar. Dessutom skrivare, scanners och allt annat som du kan tänkas behöva för digital bildhantering.

På varje område finns det några tillverkare som utmanar (och kanske rent av är bättre) men ingen som har samma bredd. Eller? Nikons fotoskrivare? Panasonics prisvärda DSLR?

Jag vill inte hamna off topic men jag tycker att vi (canonister) har ett lite för snävt perspektiv om vi jämför 30D med D200 och sedan förutspår canons stjärna i dalande bana.

Amen brother!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.