Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Håller canon eos 40D än idag?

Produkter
(logga in för att koppla)
Du slår huvudet på spiken, Erland.

Utöver ergonomin, så håller jag med om att 40D:s dåliga skärm är det största problemet. Man (kompisar, Fotosidan-skribenter etc) klagar på att även om bilderna ser skarpa ut på skärmen, så kan bilderna visa sig vara deprimerande oskarpa när man kommer hem och får upp bilderna på datorskärmen (vill inflika att jag för egen del inte har någon erfarenhet av just 40D - förutom det sedvanliga testadet i butik och på mässor).

Man kan nog misstänka att anledningen är 40D:s dåliga skärmuplösning. Canon var väl sist av alla med att byta upp sig till den högupplösta skärmen med 921.600 pixlar. Förmodligen för att dessa skärmar tillverkas av Sony...

Detta problem borde dock vara fixat med 50D, som Canon ju försåg med sagda högupplösta bildskärm (kan dock inte bekräfta detta - har inte haft någon 50D heller).

Nu är det inte den lågupplösta skärmen som var grundproblemet, utan att preview-bild som användes av displayen var lågupplöst, så om man ville zooma in och kontrollera skärpan så var det omöjligt att se om bilden var skarp eller inte.

Vidare så upplevde jag att digic-IV (50d m.fl) var ett stort lyft då bilderna blir "bra" direkt ur kameran, så behovet av efterkorrigering minskade betydligt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar