mighty mattis
Aktiv medlem
Jag funderar på att byta från pentax till canon främst pga att objektivutbudet är, i mitt tycke, begränsat och relativt dyrt. Som exempel kan det nämnas att pentax 70 2,4 kostar kring 5500 och canon 85 1,8 runt 3800. Har funderat en hel kring vad jag behöver och kommit fram till att 7D och 60D är överkurs för mig. Jag skriver sällan ut större än a3 och har inte direkt något behov av finesserna och den extrema hastigheten i framförallt 7D. Det känns som att det skulle vara idé att köpa ett lite äldre hus och lägga lite mer på bra objektiv.
Tycker att 40D verkar vara en bra kamera som går att få relativt billigt idag men frågan är hur den står sig i förhållande till andra nyare kameror. Hastighetsmässigt verkar den stå sig bra men hur är det med bildkvaliteten? Är det någon skillnad på lägre iso (100-800) eller märks det främst på extremt högt iso? Vad är de största skillnaderna mellan 40D och nyare modeller frånsätt hastighet,filmning och mpix? Tacksam för era tankar och synpunkter!
Tycker att 40D verkar vara en bra kamera som går att få relativt billigt idag men frågan är hur den står sig i förhållande till andra nyare kameror. Hastighetsmässigt verkar den stå sig bra men hur är det med bildkvaliteten? Är det någon skillnad på lägre iso (100-800) eller märks det främst på extremt högt iso? Vad är de största skillnaderna mellan 40D och nyare modeller frånsätt hastighet,filmning och mpix? Tacksam för era tankar och synpunkter!