Annons

Hållbarhet på filmframkallning

Produkter
(logga in för att koppla)

DaniellaH

Medlem
Jag undrar hur länge man kan använda samma filmframkallning? Jag har använt mig utav Acutol, och idag var det andra gången som jag använde samma blandning. Fungerar inte det?
Negativet blev nästan underframkallat, men det genomskinliga på negget var grått medans det som skulle vara svart var lite mörkare grått.

Går det på något sätt att extra framkalla negativet? Ska jag blanda ny vätska? Eller hur lång framklanningstid ska jag lägga till? Vilka vätskor kan jag använda flera gånger, vilka ska hällas ut? Kan jag på nått sätt använda mig utav bländaren och filter för att fixa till det lite?

Tack på förhand!!!

Acutol har ingen hållbarhet alls som blandad lösning, du måste blanda till ny lösning varje gång du framkallar.

Du kan inte framkalla om ett negativ när det väl är fixerat. Det finns specialkemikalier som kan förstärka negativen, men ett bättre alternativ är nog att du kopierar bilderna med hårdare papper (eller högre nummer på filtret om du använder multigrade).

Såå bra....

Så bra att det kanske går att efterframkalla!! Jag skulle bli jätte glad om du hittade receotet på hur man gör......

Om du vill kan du istället selenförstärka negativet för att öka kontrasten. Kodak rapid selenium toner i mindre spädning (1+2 till 1+10). Blöt upp negativet i vatten före toningen, tona i upp till ca 5-10 min, skölj 20-30 min och torka som vanligt. Var noga med att hålla 20 gr på alla vätskor. Du kan få kontrastökning motsvarande ca 25% förlängd framkallningstid med detta.

Re: Såå bra....

DaniellaH skrev:
Så bra att det kanske går att efterframkalla!! Jag skulle bli jätte glad om du hittade receotet på hur man gör......

Har för mig att det står hur man gör i en av mina tyska fotoböcker från 30-talet. Ska kolla upp det när jag kommer åt böckerna. Annars har jag för mig att jag läst om det på internet någonstans. Minns inte var. Ska söka lite.

Jo, man kan bleka filmen i ett vanligt blekbad med kaliumferricyanid tills silvret på filmen blivit helt mjölkvitt. Sköljer sedan filmen några minuter. Sedan återframkallar man med pappersframkallare. Efter framkallningen sköljer man filmen i 10-15 minuter. Fixera inte!

Det hela måste göras i ljus.

Kemi för blekbad följer med t.ex. Kodak Sepia Toner. Annars kan man göra ett enkelt blekbad med en tesked Kaliumferricyanid (rött blodlutsalt) och en tesked vanligt salt utan jod som man blandar med 500 ml vatten. (dubbla mängden kemikalier för 1000 ml förstås).

ANNONS