Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
hållbarhet, fix
- Trådstartare mdesnica
- Start datum
Haraldus
Aktiv medlem
Hej!
Om fixet är tillblandat men oanvänt så är dess hållbarhet mycket lång, säkert flera år.
Det kan du testa med en filmbit. Ta t ex startänden från en 135-film och lägg i fixet. Om fixet funkar så klarnar filmbiten. Kolla hur lång tid detta tar. Lämplig fixeringstid är då dubbla denna tid. Men om klarningstiden är längre än fabrikantens angivna fixeringstid så är det kört… Dessutom är det nog så att vissa typer av snabbfix har kortare hållbarhetstid.
/Harald
Om fixet är tillblandat men oanvänt så är dess hållbarhet mycket lång, säkert flera år.
Det kan du testa med en filmbit. Ta t ex startänden från en 135-film och lägg i fixet. Om fixet funkar så klarnar filmbiten. Kolla hur lång tid detta tar. Lämplig fixeringstid är då dubbla denna tid. Men om klarningstiden är längre än fabrikantens angivna fixeringstid så är det kört… Dessutom är det nog så att vissa typer av snabbfix har kortare hållbarhetstid.
/Harald
Erik Schalin
Aktiv medlem
Alltså visst går det om fixet fortfarande är OK.
Och det kan det vara om det har stått lufttätt.
Det finns testremsor att köpa för att testa fix.
Jag använder inte testremsor utan räknar kopiorna och håller mig normalt på rätt sida gränsen.
När det gäller film så märker man när klarningstiden börjar förskjutas. Då är det dags att byta.
Det värsta som kan hända är att bilden gulnar i förtid.
Hur länge har du tänkt att bilden skall överleva?
Jag använder dubbla fixbad och slänger i princip hela det äldsta badet.
När det gäller fix så fungerar det inte att hälla på lite mer från flaskan när man har gjort "rätt" antal kopior.
Jag använder inte testremsor utan räknar kopiorna och håller mig normalt på rätt sida gränsen.
När det gäller film så märker man när klarningstiden börjar förskjutas. Då är det dags att byta.
När det gäller fix så fungerar det inte att hälla på lite mer från flaskan när man har gjort "rätt" antal kopior.
mdesnica
Aktiv medlem
Den har legat helt lufttätt, med mkt lite luft kvar i "dunken". Har bara använt den en gång.
Jag kan prova med negativtestet. Duger det inte för negativ, så använder jag inte fixet för (plast)papperskopiering.
Antar att inglasade foton, med syrafritt papper som bakgrund, borde överleva decennier, om de inte blir utsatta för starkt ljus. Har jag rätt?
Jag kan prova med negativtestet. Duger det inte för negativ, så använder jag inte fixet för (plast)papperskopiering.
Antar att inglasade foton, med syrafritt papper som bakgrund, borde överleva decennier, om de inte blir utsatta för starkt ljus. Har jag rätt?
Erik Schalin skrev:
Alltså visst går det om fixet fortfarande är OK.
Erik Schalin
Aktiv medlem
Troligtvis inte med det fixet, men det är min gissning.mdesnica skrev:
Vi har en i fotoklubben som jobbar i en industrimiljö där de använder lite epoxylim och en del annat.
Kopior kan ligga hemma i byrålådan i åratal och sedan hängas upp på jobbet i lämpligt sammanhang.
Plastpapperna har jag för mig Peder sa kunde klara sig ett halvår. Fiber i bästa fall några månader. Sedan gulnar dem av kemikalierna.
Men då har ingen toning använts.
Annars sägs det att en korrekt hanterad fiberkopia håller längre än plast. I detta fallet beror det säkert på miljön, kanske att fiber lättare suger upp kemikalierna i luften.
mipert
Aktiv medlem
Återvinner menar du förstås.Erik Schalin (Erik Schalin) skrev:
...Jag använder dubbla fixbad och slänger i princip hela det äldsta badet...
Erik Schalin
Aktiv medlem
Nej tyvärr Mikael.
Men jag kanske skall försöka starta med det nu när jag mer råder mig själv i mörkrummet.
Problemet är vad jag skall hälla det i. Jag menar 5L*2 in och 50L*2 ut.
På tippen är man i alla fall på lördagen och träffar grannarna... eller vid den gröna skylten .
Men jag kanske skall försöka starta med det nu när jag mer råder mig själv i mörkrummet.
Problemet är vad jag skall hälla det i. Jag menar 5L*2 in och 50L*2 ut.
På tippen är man i alla fall på lördagen och träffar grannarna... eller vid den gröna skylten .