Annons

Hålla kameran stilla!

Produkter
(logga in för att koppla)
Helt rätt, det är nog IS Mode 3 du tänker på.

Kom på det i efterhand, så jag la in den där Canon länken där detta beskrivs - se sid 2.
Se även sid 4 där alla Canon objektiv listas och vilken typ av IS de har.
Ja, jag använder mig av det nästan dagligen. Har den fördelen att det även sparar batteri.

Ett objektiv som jag börjat använda är ett zuikko 50mm 1:3,5 macro ur OM serien. Då uppstår frågan- ska jag trycka in 50mm eller som det egentligen blir 100mm.

Du borde rimligtvis ange objektivets verkliga brännvid, i detta fallet 50mm. Så är det på Pentax och så borde det vara även för Olympus. Det är ju brännvid som efterfrågas, och den är det den är, oavsett cropfaktor.

mamiyaolympus skrev:
Ett objektiv som jag börjat använda är ett zuikko 50mm 1:3,5 macro ur OM serien. Då uppstår frågan- ska jag trycka in 50mm eller som det egentligen blir 100mm.
Du borde rimligtvis ange objektivets verkliga brännvid, i detta fallet 50mm. Så är det på Pentax och så borde det vara även för Olympus. Det är ju brännvid som efterfrågas, och den är det den är, oavsett cropfakt

Hej !

50 , det är ju den verkliga brännvidden.

Lite OT:
Försök finna ett 50 1,4 , 50 3,5 är väldigt skarpt i macroområdet, men blir
slaget av 50 1,4 utanför detta.

//MW

mamiyaolympus skrev:
Du borde rimligtvis ange objektivets verkliga brännvid, i detta fallet 50mm. Så är det på Pentax och så borde det vara även för Olympus. Det är ju brännvid som efterfrågas, och den är det den är, oavsett cropfakt

Hej !

50 , det är ju den verkliga brännvidden.

Lite OT:
Försök finna ett 50 1,4 , 50 3,5 är väldigt skarpt i macroområdet, men blir
slaget av 50 1,4 utanför detta.

//MW
Tack för tipset. Ska hålla ögonen öppna.
Har hittills använt det till att fota av negativ och dia där det enligt mig har gett tillfredsställande resultat.
Annars har jag 24mm 1:2, 35mm 1:2 och 70mm 1:2 samtliga Zuiko OM fattning.
Blir nog att jag testar dessa innan ytterligare investeringar. Min nästa kontotömmare blir nog en Fuji x10 att ha på mina promenader.
n´Erik

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar