Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hålla isär batterier

Produkter
(logga in för att koppla)

Ola Rockberg

Aktiv medlem
Jag har två batterier till min Sony RX100VII och skulle vilja veta vilket som är nyast. Går det att se på nåt sätt? Titta på bifogad bild.

Bilagor

• IMG-4035.JPG
    IMG-4035.JPG
    1.4 MB · Visningar: 146
Det nedre ser ju ut att ha mindre smuts i kanten på dekalen.

Jag brukar skriva på mina med märkpenna eller sätta en Dymoremsa så att jag kan hålla isär dom.

Det borde framgå av något revisionsnummer el liknande. De verkar komma från olika fabriker dessutom men båda avsedda för EU-marknaden.

Jag har originalbatteriet till min mk I samt ett som jag köpte i USA 2014 (saknar CE -märkningen). De fungerar fortfarande bra efter alla år. Jag håller inte isär dem utan laddar när det behövs. Om de börjar ladda ur sig snabbare än önskvärt är det väl dags att byta.

Jag tror inte åldersskillnaden på dina batterier har någon större betydelse om de är nyare än mina. Skriv "1" och "2" på dem med spritpenna så håller du isär dem.

Jag brukar skriva på mina med märkpenna eller sätta en Dymoremsa så att jag kan hålla isär dom.

Tack för svar. Jag trodde också att jag skulle kunna avgöra ålder på hur nötta de var ... men det funkar inte riktigt!

Det borde framgå av något revisionsnummer el liknande. De verkar komma från olika fabriker dessutom men båda avsedda för EU-marknaden.

Jag har originalbatteriet till min mk I samt ett som jag köpte i USA 2014 (saknar CE -märkningen). De fungerar fortfarande bra efter alla år. Jag håller inte isär dem utan laddar när det behövs. Om de börjar ladda ur sig snabbare än önskvärt är det väl dags att byta.

Jag tror inte åldersskillnaden på dina batterier har någon större betydelse om de är nyare än mina. Skriv "1" och "2" på dem med spritpenna så håller du isär dem.

Tack för svar! Det är en himla massa nummer på dom men det är inget jag förstår ...

Koreas motsvarighet till CE-märkning, KCC brukar kompletteras med tillverkningsdatum…och en del annat i mer eller mindre kodad form, borde då vara 2007 på det övre och november 2009 på det nedre.

Håller jag med om . Dock står dessa siffror ungefär där tillverkningsår brukar anges. Det står att det ska anges om plats finns en inte exakt var och hur.

Om man söker lite hittar man bilder på samma typer av etiketter där datumet står i sin helhet ovanför pilen. Dessutom med samma siffror som du tolkar som datum. Det verkar även vara en QR-kod eller något av liknande karaktär* till höger. Möjligen ser man spår av den särskilt på det nedre batteriet, så frågan är om datumet helt enkelt är bortnött eller borttorkat med något medel?

*Tillägg: Är nog en Data Matrix och inte QR.

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar