Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Hålla isär batterier
- Trådstartare Ola Rockberg
- Start datum
Ventures
Aktiv medlem
Det borde framgå av något revisionsnummer el liknande. De verkar komma från olika fabriker dessutom men båda avsedda för EU-marknaden.
Jag har originalbatteriet till min mk I samt ett som jag köpte i USA 2014 (saknar CE -märkningen). De fungerar fortfarande bra efter alla år. Jag håller inte isär dem utan laddar när det behövs. Om de börjar ladda ur sig snabbare än önskvärt är det väl dags att byta.
Jag tror inte åldersskillnaden på dina batterier har någon större betydelse om de är nyare än mina. Skriv "1" och "2" på dem med spritpenna så håller du isär dem.
Jag har originalbatteriet till min mk I samt ett som jag köpte i USA 2014 (saknar CE -märkningen). De fungerar fortfarande bra efter alla år. Jag håller inte isär dem utan laddar när det behövs. Om de börjar ladda ur sig snabbare än önskvärt är det väl dags att byta.
Jag tror inte åldersskillnaden på dina batterier har någon större betydelse om de är nyare än mina. Skriv "1" och "2" på dem med spritpenna så håller du isär dem.
Ola Rockberg
Aktiv medlem
Det nedre ser ju ut att ha mindre smuts i kanten på dekalen.
Jag brukar skriva på mina med märkpenna eller sätta en Dymoremsa så att jag kan hålla isär dom.
Tack för svar. Jag trodde också att jag skulle kunna avgöra ålder på hur nötta de var ... men det funkar inte riktigt!Det nedre ser ju ut att ha mindre smuts i kanten på dekalen.
Jag brukar skriva på mina med märkpenna eller sätta en Dymoremsa så att jag kan hålla isär dom.
Ola Rockberg
Aktiv medlem
Det borde framgå av något revisionsnummer el liknande. De verkar komma från olika fabriker dessutom men båda avsedda för EU-marknaden.
Tack för svar! Det är en himla massa nummer på dom men det är inget jag förstår ...
PMD
Aktiv medlem
Det nedre är märkt med webbadressen till den indiska byrån för standarder så man kan misstänka att det även är avsett för den indiska marknaden.De verkar komma från olika fabriker dessutom men båda avsedda för EU-marknaden.
Skriv till Sony och fråga!
https://services.sony.se/supportmvc/sv/Contact/Email?cat=cameras-camcorders2&tab=Tips
Ola Rockberg
Aktiv medlem
Tack för svarDet nedre är märkt med webbadressen till den indiska byrån för standarder så man kan misstänka att det även är avsett för den indiska marknaden.
Skriv till Sony och fråga!
https://services.sony.se/supportmvc/sv/Contact/Email?cat=cameras-camcorders2&tab=Tips
ztenlund
Aktiv medlem
Koreas motsvarighet till CE-märkning, KCC brukar kompletteras med tillverkningsdatum…och en del annat i mer eller mindre kodad form, borde då vara 2007 på det övre och november 2009 på det nedre.
Att båda batterierna skulle vara äldre än till och med första RX100-modellen framstår inte som trovärdigt.
jennybalsta
Aktiv medlem
Jag brukar skriva datum på batterierna när jag köpte dem.
Bluebike
Aktiv medlem
Håller jag med om . Dock står dessa siffror ungefär där tillverkningsår brukar anges. Det står att det ska anges om plats finns en inte exakt var och hur.Att båda batterierna skulle vara äldre än till och med första RX100-modellen framstår inte som trovärdigt.
ztenlund
Aktiv medlem
Håller jag med om . Dock står dessa siffror ungefär där tillverkningsår brukar anges. Det står att det ska anges om plats finns en inte exakt var och hur.
Om man söker lite hittar man bilder på samma typer av etiketter där datumet står i sin helhet ovanför pilen. Dessutom med samma siffror som du tolkar som datum. Det verkar även vara en QR-kod eller något av liknande karaktär* till höger. Möjligen ser man spår av den särskilt på det nedre batteriet, så frågan är om datumet helt enkelt är bortnött eller borttorkat med något medel?
*Tillägg: Är nog en Data Matrix och inte QR.
Senast ändrad: