Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hägerfoto i Solna, lördag 11 feb

Produkter
(logga in för att koppla)
Knallade förbi idag, hägrarna (eller hägern i detta fallet då de andra verkade ha dragit mot varmare trakter) stod och vibrerade av köld vid vaken i västra delen av sjön och beskådade kanadagässens och gräsändernas frosseri på diverse överblivet bröd. Vid andra vaken fanns det endast ett gäng gräsänder och ett par kråkor.

Förbarmade mig över den stackars frusna hägerkraken och offrade en halv rulle tri-x på denna medans den stod och huttrade, hoppas innerst inne att den blev lite varmare av detta i alla fall...

Fler som var där idag?

// Mats
 
Inga av Solnas hägrar drar söder ut.
Troligen satt dom i tallarna på andra sidan vägen.

Som denna ;)

Den stackare du såg var nog den som skadat vingen så att han inte kan flyga :(
 

Bilagor

  • häger2.jpg
    häger2.jpg
    42.5 KB · Visningar: 378
Senast ändrad:
Ahh, det förklarar att den i så fall såg lite konstigt "spretig" ut i midjehöjd, funderade ett tag på om det var någon konstig ställning för att den skulle hålla värmen bättre.

// Mats
 
Kom aldrig förbi, gråmulet väder är inte mitt favvoväder att plåta i sådär, fick en del annat att göra också. Aja, får se nästa helg.
 
Gick den vanliga rundan idag, men såg bara den skadade häger - ingen annan, varken i vakarna eller i träden. Jag var där vid 14-tiden.

//Lasse
 
Hej.

Svängde förbi idag men såg inte skymten av någon häger.

Den vak där de plaskade förra året fanns inte längre.
Jaja... sommaren har ju gjort sitt jobb men en ny likadan menar jag...

Någon som har sett var de håller till?

r
 
Jag har sett några få under mina promenader runt sjön - bor ju 300 meter från den. Tyvärr har brandkåren fått åka förbi o knackat loss fåglar ur isen - dumma djur försår sig inte att sticka när det blir tungt om tassarna :)

Misstänker att detta kanske har påverkat tillgången. Lovar att rapportera vidare vad gäller tillgång på Häger. Tidigare under veckan var det öppet vatten o därför lite svårare att plåta dem nära också - lägger sig isen ordentligt ökar chanserna till bra skott.

Mvh
BAW
 
Rapport!

Kollade in läget igår.
Förra året var alla i västra delen av sjön.
Nu tryckte de runt vassen i östra delen.

Skygga. Vaken är nu ganska stor så de håller ett rejält avstånd från stranden.



Roben
 

Bilagor

  • heronstillfotosidansforum.jpg
    heronstillfotosidansforum.jpg
    29.7 KB · Visningar: 90
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.