Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Gyllene ljus, motljus?

Produkter
(logga in för att koppla)

jn4u

Aktiv medlem
Min fråga gäller att skapa en bild som ser ut på detta sätt.
http://www.aliciaswedenborg.com/blog/wp-content/uploads/2009/11/004tuscanyworkshop.jpg

Jag har sätt bilderna på olika sidor och ser att det är någon typ av motljusbild. Och att den är tagen när det är gyllene timman? Men är den också efter behandlad i photoshop.

Stämmer det att man skall göra såhör för att få till denna typ av bild...

this is golden hour light streaming over her shoulder, around the post, and over the shoulder again. It's a common usage of natural light by lifestyle shooters. Just put your subject in front of the sun and meter off their face, exposing on the edge of blowing highlights and then rotate around the subject, getting more and less sun. Having a reflector can help, but sometimes is overpowering and kills the flare. Photoshop has a flare filter but nothing beats the real thing.

Tja det är inte direkt gödslat med svar och jag är väl ingen expert på det heller men i princip är texten rätt.

De första bilderna jag har sett i denna stil är från 60-70 talet och det hjälper nog allt till att använda en gammal sämre optik.

Hellt enkelt för att den inte hanterar flare lika bra som en modern.
Öppnar man upp bländaren så borde det också hjälpa lite på traven.
Ett svagt bra softfilter hjälper nog också.
Kanske ett färgfilter men det är nog lika lätt att lägga på det i efterhand.

Det militära talar ofta om:
rätt tid
rätt plats
rätt utrustning

Och det är nog en bra sammanfattning.

Sedan tror jag inte att just denna bilden är helt utan behandling.
Speciellt när man tittar i högra delens överkant & sida.

Skulle vara intressant att se gången av guld när assistenten har flyttat sig ur bild.
En mycket vacker bild.

Är ingen expert på motljusbilder, men jag är ganska övertygad om att tekniken de beskriver är korrekt. Vad "gyllne timman" är vet jag dock inte om de nu inte menar kvällssol i allmänhet. När ljuset avtar i intesitet så blir det lättare att få en lagom exponering. Manuell hantering av inställningar och exponerat efter ansiktena borde bli så här. Om man sedan man har en reflexskärm, vit eller silver tex, så kan man styra tillbaka ljus på modellerna, skruva ner slutaren eller blända upp lite om det är för stark sol.

Kom på att jag fotade lite makrobilder i motljus i sommras, Då skruvade jag av motljusskyddet och slängde på ett filter, det hjälpte till rätt bra att få soldis i bilderna.

Min spontana reaktion på bilden: Är det inte tvärtom? Alltså i fråga om bättre eller sämre optik för det mjuka motljuset.
Generellt brukar det heta att bättre optik förlorar mindre i skärpa än objektiv av lägre kvalitet i motljus. Om jag inte missförstått något.
Och jag tror helt enkelt att det har varit frågan om betydligt bättre optik för den här bilden, samt att fotografen har haft hjälp av både blixtar och assistenter.

Jag skulle gissa att de har använt en guldreflektor samt att bilden är tillfixad i Photoshop. Det finns en mängd digitala filter att slänga på om man inte har en reflektor till hands vid fototillfället; jag har till exempel guld/silverreflektor att lägga på digitalt som jag kan vrida som jag vill.

...exposing on the edge of blowing highlights...

Tycker det ser mäkta utbränt ut i övre vänstra hörnet, men det är väl inte så mycket att bry sig om egentligen. Hellre det än en i övrigt väldigt underexponerad bild som bara blir brusig av att ljusa upp den i efterhand.

Tipset ovan om att sätta på ett UV-filter är bra, de ger just såna här ljuseffekter i motljus (åtminstone gör mina dörrfilter det). Motljusskudd behövs knappast heller, men det har väl knappast så stor betydelse ändå med ljuset så här rakt in i kameran.

Jag skulle f.ö. tippa att den här bilden är tagen med relativt kort brännvidd, (en vild gissning är ca 25-35mm om den är tagen med en cropsensorkamera), och ganska stor bländare. Dessutom tror jag att färgmättnaden aningen dämpad och vitbalansen lite på varmare sidan. En guldreflektorskärm är säkert användbar för bilder som denna då det annars är väldigt svårt att få korrekt exponerade ansikten. Kan också hända att fotografen använt sig av en svag upplättningsblixt från vänster, men det är svårt att säga med min obefintliga erfarenhet av bilder av det här slaget. Det här är alltså rena gissningar alltså från min sida....

Min spontana reaktion på bilden: Är det inte tvärtom? Alltså i fråga om bättre eller sämre optik för det mjuka motljuset.
Generellt brukar det heta att bättre optik förlorar mindre i skärpa än objektiv av lägre kvalitet i motljus. Om jag inte missförstått något.
Och jag tror helt enkelt att det har varit frågan om betydligt bättre optik för den här bilden, samt att fotografen har haft hjälp av både blixtar och assistenter.

Nja, den här extrema kontrastsänkningen i bilden får man inte med ett bättre objektiv (ett som är bättre på att hantera motljus, altså). Sämre objektiv reagerar ofta på motljus just genom en kontrastsänkning, en slöjning. Är man ute efter den effekten, så är det sämre objektiv man ska använda. T.ex. så är den här effekten fullkomligt omöjlig att få till med min 17-40/4L. Den är helt enkelt på tok för bra på att hantera motljus, så det blir ingen sån här "slöja", ens om man har solen med i bild. (Och knappt några flares heller, för den delen).

Jag har haft samma problem med min 85/1.2L. I motljus så får jag inte riktigt den kontrastsänkning jag vill ha. Jag funderar på att för första gången köpa ett UV-filter och smeta något på tunnt tunnt och ser om det gör att man får den sköna slöjan.

Nja, den här extrema kontrastsänkningen i bilden får man inte med ett bättre objektiv (ett som är bättre på att hantera motljus, altså).
Att få till kontrastsänkning i en bild kan man få med de flesta objektiv enligt min erfarenhet, även om det självfallet finns objektiv som är bättre i denna aspekt än andra.

Men det handlar inte nödvändigtvis om att solen ska vara MED i bild. Jag har nog fått bäst slöjning när solskenet kommit från sidan och solen faktiskt inte är med i bild. Följande två bilder tog jag för att illustrera när jag håller kurs om hur stor skillnaden kan vara genom att bara skugga frontlinsen med handen när man har störande ljus.

När det gäller filter så finns det olika softfilter som gör lite olika saker. Vissa gör hela bilden mjukare, andra gör att ljusstarka områden "blöder". Titta i B+W eller Hoyas filterkataloger. De har exempelbilder tagna med de olika typerna.

Bilagor

• motljus.jpg
    motljus.jpg
    10.9 KB · Visningar: 783
Jag har varit ute och testat att ta bilder ett par dagar nu. Vi får till effekten man kanske inte så mycket som man önskar. Har även fått förklarat för mig av en som tar den typen av bilder att det är ganska vanligt att man lägger på det efteråt med "Knoll Light Factory" eller motsvaranade plugin i photoshop. Om det stämmer vet jag inte.

ANNONS