Annons

Gubbsjuka?

Produkter
(logga in för att koppla)
Om jag ska vara ærlig så tcker jag att din "rock kille bild" ær tekniskt sæmre o mer "ointresant" bildmæssigt sett. Jag tillbringar ca 2-3h/dag på att kolla på bilder på olika comunities och reklamblad med enormt duktiga fotografer så vanan att titta på bilder har jag!

Vist det tittas mer på tjej bilder æn killbilder kanske før att det ær mer killar på fs som gillar titta på tjerer få som inte gør det... Sen personligen så tycker jag kvinnokroppen kan førmedla så många mer budskap æn killens vilket gør att jag tycker bilderna ær intresantare att se på. Det finns alldeles før få bra killbilder!

larsborg skrev:
--------------------------------------------------
Monica Heinakroon skrev:
Och dom män som inte är intresserade av kvinnor (om du fattar vad jag menar) är vadå...?
--------------------------------------------------
?

Man måste tänka i flera steg. :)
1. Norstedts stora svenska ordbok
gubbsjuk adj. ~t
• som visar (överdrivet) sexuellt intresse för unga flickor om äldre man: har han gått och blivit ~?
□ äv. om handling o.d. en ~ blick

2. Anders Vricklund skrev:
GUBBSJUK???

Jag tycker det ska kallas GUBBFRISK!!

Det är ett sundhetstecken att gilla kvinnor!!!

3. Och jag frågade som ovan.
Dvs gubbar som gillar kvinnor är friska och gubbar som gillar män är ?

Re: Re: Gubbsjuka?

mohei skrev:

Jag uppfattade Lars frågetecken som ett ifrågasättande av om det verkligen finns män som inte gillar kvinnor..

Sexuellt finns det ju såna, men i övrigt kanske man skulle kunnan kalla såna män kvinnofientliga? om det är i icke sexuella sammanhang vi pratar alltså.
Annars är lika friska ett bra uttryck tycker jag.

Jag medger villigt att chansen att jag klickar upp en bild på vad som ser ut som en vacker kvinna är större än samma bild med en mer alldaglig kvinna. Jag tycker om vackra saker och människor.

Jag törs också påstå att jag tycker att människor är olika vackra och att vissa till och med är fula. Men även mindre vackra människor kan vara med i bra bilder.

En vacker människa/bil/insekt/äpple/whatever kan mycket väl höja en bilds värde i mina ögon. Om motivet vore ointressant för bilden kunde man ju lika gärna ägna sig åt att kompositionsöva med legobitar. Det är mycket enklare att kontrollera sådana än människor och ekorrar och annat som folk brukar ta bilder på.

Kort sagt. Den som sa bild + motiv = summa har mitt medhåll.

Re: Re: Gubbsjuka?

mohei skrev:
Man måste tänka i flera steg. :)
1. Norstedts stora svenska ordbok
gubbsjuk adj. ~t
• som visar (överdrivet) sexuellt intresse för unga flickor om äldre man: har han gått och blivit ~?
□ äv. om handling o.d. en ~ blick

2. Anders Vricklund skrev:
GUBBSJUK???

Jag tycker det ska kallas GUBBFRISK!!

Det är ett sundhetstecken att gilla kvinnor!!!

Jag struntar totalt och fullständigt i vad de män som gillar män kallas. Det är ju inte det saken gäller här.
Det jag vänder mej mot är det korkade sättet att beskriva något helt normalt som något sjuktligt.

Har med förundran läst större delen av inläggen och måste nu bara ställa en enkel fråga angående den tydliga inställningen att män som gillar att titta på bilder av kvinnor - och antagligen även de som gillar att fota kvinnor - är gubbsjuka.

Har ni sett Anna Nilssons helt fantastiska bilder på kvinnor som till stor del är lättklädda ?
http://www.fotosidan.se/gallery/view.htm?ID=61531

Är hon också gubbsjuk eller bara en skicklig fotograf ?

PS
Enda anledningen till att jag använder Anna som exempel är att hennes bilder enligt min mening är bra samt att det vad jag kan se inte förekommer en enda negativ kommentar kring hennes lättklädda bilder.

Är det inte märkligt att medans kvinnor i allmänhet får acceptera vilka tillmälen och epitet som helst utan att någon reagerar så tar det fyr i helsike när en kvinna använder det relativt harmlösa begreppet "gubbsjuk". Medeltiden må vara 700 år avlägsen i tid, men mentalt har det tydligen inte hänt mycket sedan dess.

Den här tråden är fortfarande den i särklass värsta i Forum, och måtte den undantas backup och all annan lagring för kommande generationer (förutsatt att den människosyn som det ges uttryck för i den här tråden får etablera sig lär det i och för sig inte bli några kommande generationer).

jkene skrev:
Är det inte märkligt att medans kvinnor i allmänhet får acceptera vilka tillmälen och epitet som helst utan att någon reagerar så tar det fyr i helsike när en kvinna använder det relativt harmlösa begreppet "gubbsjuk". Medeltiden må vara 700 år avlägsen i tid, men mentalt har det tydligen inte hänt mycket sedan dess.

Det finns faktiskt massor av organisationer och till och med statliga myndigheter som bevakar den som ger sig på kvinnor och andra ned uttryck av samma dignitet som ” gubbsjuka”.
Däremot har jag aldrig tidigare hört att någon vågat reagera på ”gubbsjuka” tidigare.
Alltså påstår jag att det är precis tvärt emot vad du säger Kenneth. Det är utveckling att män också vågar ifrågasätta vad som sägs om dem.

Jag gillar inte att kvinnor och homosexuella och utlänninigar och feta (som jag) och magra och gula och röda behandlas illa, men det gör inte att det blir mer tillåtet eller mer accepterat att kalla majoriteten av Fotosidans medlemmar Gubbsjuka.
Du får gärna gilla att man öser glåpord över medmänniskor; jag gör det inte.

Ullrika i ett sådant forum som F.S. så lär det nog aldrig kunna ändra sig vad gäller tittarsiffror på Naket/Påklätt!

Du bör nog kanske vända dig till din lokala fotoklubb eller ett forum som är inriktat på just din utrustning.

Sedan så är nog alla bilder till för inbördesbeundran om inte det är som på vissa forum anonymt lagt!

Då fokusen lägges mer på motivet än vem som har tagit kortet.

jkene skrev:
Är det inte märkligt att medans kvinnor i allmänhet får acceptera vilka tillmälen och epitet som helst utan att någon reagerar
Va? Så är det ju ändå inte. MÅNGA reagerar, de flesta, rent av alla...
Det finns väl inga kvinnor som accepterar detta? Har inte du en lite sjuk kvinnosyn som tror att kvinnor accepterar detta? Då är du nog ganska ensam.

jkene skrev:
så tar det fyr i helsike när en kvinna använder det relativt harmlösa begreppet "gubbsjuk".
Jag tycker inte det är "relativt harmlöst" att påstå att 40000 medlemmar på en seriös sajt är "gubbsjuka", speciellt som det ordet förknippas med sexuellt utnyttjande, etc. Men jag vet inte vad du har för definition av ordet.

jkene skrev:
Medeltiden må vara 700 år avlägsen i tid, men mentalt har det tydligen inte hänt mycket sedan dess.
Då kanske du ska ta och läsa på om hur det låg till med synen på demokrati, synen på människovärdet, kvinnornas roll, etc.

jkene skrev:
Den här tråden är fortfarande den i särklass värsta i Forum, [bla bla]
Tycker snarare att det är bra att unkna åsikter vädras ut, och att dessa fördomsfulla människor får tillfälle att agera ut sin sjukt svartvita syn så att vi kan besvara den, istället för att den ska ligga och pyra och spy ut sina giftiga ångor över omgivningen.

När någon ropar "håll käft", höj då istället rösten.

Måste erkänna att denna diskussion var såå lång, har bara skummat igenom några inlägg. Tycker själv att bilder både på kvinnor och män kan vara mycket intressanta. Och oerhört sensuella, ett ord jag tycker mycket om. Mycket vackra modeller kan lätt bli alltför ointressanta, som om personen bara glidit förbi livet utan att själv delta. Men en fotograf har ju möjlighet att skapa något dynamiskt, intressant och speciellt med bilden. Sen tror jag förstås att bilder på vackra flickor/modeller ändå ökar klicken från grabbarna utan att de kanske tycker att bilden är hyperintressant.

/Vill till sist välkomna er alla till några av mina bilder:
1. En munk på Gettymuseet...en underbart vacker man jag följde med blicken, när han följde andra människor med sin blick. Fotade honom...frågade honom sedan om jag fick fotografera hans ansikte, men...nej, det ville han inte. Jag erkände att jag fotat honom bakifrån och det var okej.
2. En grabb som skapar musik på sin sandiga gitarr, visar jag bl a i en utställningsmapp: Torn nr 17.
3. Bilden -Svalka- äldre dam som svalkar av sig i Lissabon osv...
Kanske inte är fotokonst men kanske lite intressanta./

Sånt är synd, nej inte synd utan ledsamt. Jag tycker en del av mina bilder är sensuella och vackra. Som sagt har inte läst igenom gubbsjukesnacket... tror inte jag lägger mig i detta. Kvinnofrågan eller frågan om jämlikhet osv...är alltför stora för att avhandla här. Känner vi för en bild, får en reaktion av något slag tillåt oss att titta på denna. -Men jag rekommenderar er att bredda ert tittande, var inte så himla snäva.
hälsn /Ulla

Konstigt?

Är det konstigt att hud säljer? Dessutom finns det betydligt fler män på denna sida....

Sluta vara naiv.

Gubbsjuka är något annat....

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar