Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Gryniga bilder från min Ixus40

Produkter
(logga in för att koppla)

Linkan71

Aktiv medlem
Hej.

Jag får ibland gryniga bilder från min Ixus40.Har det att göra med att Iso talet är för lågt/högt?

Jag använder mest den manuella funktionen där jag kan ställa in alla/de få inställningar som finns där.

Någon som vet vad man skall ha för isotal?

//Håkan

Linkan71 skrev:
Hej.

Jag får ibland gryniga bilder från min Ixus40.Har det att göra med att Iso talet är för lågt/högt?

Jag använder mest den manuella funktionen där jag kan ställa in alla/de få inställningar som finns där.

Någon som vet vad man skall ha för isotal?

//Håkan

så lågt som bara är möjligt. putteliten sensor ger indirekt väldigt mycket brus...

Och de minsta sensorerna hittar man på kompaktkamerorna. Det är inget som endast gäller för ixus. Vill man slipp brus gäller endast digital systemkamera.

Ok tack så mycket för svaren.

Är Iso 50 som jag kan ställa ha på Ixusen för lågt? kanske 100 är bra?

Hej

Ju lägre iso ju mindre brus.

Så 50 är bästa läget där.

Man måste ibland öka iso (känsligheten) i mörka lokaler för att inte få så lång slutartid, för då får du rörelseoskärpa.

Roine

Jag tycker du skall prova att fota i ett mörkt hörn där du bor. Kör succesivt med högre ISO-tal och ställ sedan in den på det högsta du tycker är ok.

Själv kör jag med ISO 50 och blixten avstängd. I tveksamma fall tar jag ett kort med och ett utan blixt. Det brukar bli rätt bra.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar