Annons

grym exponering med trådlös sb800

Produkter
(logga in för att koppla)

vondutch

Aktiv medlem
tjena.

när jag fotar med min blixt (sb800 till d70) trådlöst så blir bilderna helt wasted !!! kan ingen hjälpa mig ??

tack
 
blixten måste vara på manuell på d70, annars preflashar d70'n o sb800 går av pga av det före själva exponeringen.
 
Effekten får du själv känna efter, du kan köra på det som känns bra liksom, vill du att den skall synas i bilden så kör du mycket effekt, vill du att den bara skall agera som något som sätter av sb800'n så sätter du den lågt...
 
Hmm ja minns inte, den skall vara inställd på grupp a eller så, något sådant var det, om du kikar i manualen så skall det stå något om det.

Sen kan ju sb800 vara indelad i olika grupper om man har flera skrycken o man kan styra alla från en blixt osv, ganska coolt faktiskt.
 
ja

ja det är coolt om det funkar bra... man blir ju sur om man märker att det blir bättre att köra med blixten på vanligt sätt istället för att placera ut lite blixtar här och där
 
Jo lättast är det om man kör med en sb800 på kamerna så kan man styra allt från kamerna.
Det är nog det lättaste
 
På vilket sätt styrs TTL´en på 800´an när man kör trådlöst? Är det radiovågor eller nått annat? Det måste ju vara kameran som bestämmer när den fått nog med ljus.
 
Daniel.l skrev:
På vilket sätt styrs TTL´en på 800´an när man kör trådlöst? Är det radiovågor eller nått annat? Det måste ju vara kameran som bestämmer när den fått nog med ljus.

Det är med hjälp av små nästan osynliga förblixtar som kameran kommunicerar med blixten. Har läst en jättebra artikel om hur det hela fungerar men kan inte komma på var. Någon? Litet finns det beskrivet på Ken Rockwells sida i alla fall.
 
timofej skrev:
Det är med hjälp av små nästan osynliga förblixtar som kameran kommunicerar med blixten. Har läst en jättebra artikel om hur det hela fungerar men kan inte komma på var. Någon? Litet finns det beskrivet på Ken Rockwells sida i alla fall.

Ok. så de blixtarna ska inte påverka resultatet alls eller? Och den handhållna blixten blir styrd med TTL va?

Låter mycket trevligt tycker jag. Istället för TTL-kabel för 1500:-
 
Nu har jag hittat artikeln! Här hittar du nog svar på det mesta om hur i-TTL fungerar. En MYCKET uttömmande artikel!:)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.