Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Grumlig [kornig bild]

Produkter
(logga in för att koppla)

fredrikpers

Ny medlem
Hej allihopa.
Jag är hyfsat ny med kameror och har lite problem att få bilderna bra. Jag har ett exempel.

http://i28.tinypic.com/s4c7cy.jpg

Jag tycker att bilden är väldigt "Grumlig" Varför?
Jag har en Nikon D60 med ett AF-S Nikkor 18-55/3,5-5,6 VR objektiv.

Slutartid: 1/1600
Bländare: F20

Tacksam för all hjälp

Onödigt högt ISO-tal för situationen och likaledes onödigt liten bländare (högt tal).

Högt ISO-tal ger mer brus och här ligger du på ISO 1600 helt i onödan, även om du plåtar handhållet. Du har ju väldigt kort slutartid och skulle därför gott kunna ratta ned ISO-talet utan att slutartiden blir så lång att du inte klarar av att hålla kameran tillräckligt stilla.

Onödigt liten bländare ger diffraktion vilket gör att bilden ser suddigare ut även om skärpedjupet blir större. Ett skärpedjup som F20 ger är knappast nödvändigt för din bild.

Håller med om att det ser ut som för högt ISO, men Ztenlund, var ser du hans ISO-värde på den bilden??

Slutartid: 1/1600
Bländare: F20
Fullständigt vansinniga inställningar för bilden ifråga, tyvärr. Att blända ner till f/20 är i stort sett aldrig aktuellt på en kamera med den sensorstorlek det är fråga om, eftersom det ger rejäl oskärpa och onödigt lite ljus på sensorn.

Du bör läsa på lite om grundläggande kamerateknik, tror jag bestämt. Tills dess kan du med fördel fotografera i läget "P", som väljer bländare och tid åt dig.

Att blända ner till f/20 är i stort sett aldrig aktuellt på en kamera med den sensorstorlek det är fråga om, eftersom det ger rejäl oskärpa och onödigt lite ljus på sensorn.

Jag har gjort det på en bild i min profil faktiskt. Anledningen var bara att få en så stor stjärna runt en ljuskälla med en optik som inte ger särskilt bra stjärnor. Det hade förstås varit bättre att byta optik, men jag hade inte någon annan med mig just då. Det får dock ses som ett rätt udda undantagsfall och självklart blev bilden också relativt mjuk...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar