Annons

Grisen i säcken eller ok maskin?

Produkter
(logga in för att koppla)

Sara-i-Norge

Aktiv medlem
Har fått sammansatt en datamaskin hos Dell. Men jag førstår noll och ingenting.... Hur mkt text som helst... Verkar det vara en ok maskin?


Dell Precision 390 - Intel Core2 Duo Processor E6700 (2.66GHz,4MB Cache,1066MHz FSB)

Quick Setup/Ref Guide - Eng,Dk,Fi,No,Po,Ru,Sw,He 1

{European} - System Documentation (European) 1
Precision Resource CD 1

Vertical Chassis Orientation (Minitower, W: 170,2 x H: 447.3 x D: 468.4 mm) 1

4GB DDR2 667 ECC Dual Channel Memory (4x1GB) 1

No Floppy Drive 1

500GB (7,200rpm) SATA II Hard Drive 1

16x DVD+/-RW Drive 1

Power DVD 1

Roxio Creator 9.0 with Media 1

SATA No Raid 1 Hard Drive 1

No Monitor Option (for Bundles only) 1

750W-256MB PCIe x16 NVIDIA Quadro FX 3450(MRGA12) Video Card 1
Sound Blaster X-Fi Xtreme music card 1
European - Dell A525 Speakers Black 1
No Mouse 1
No Keyboard Required 1
Norwegian - Genuine Windows XP Pro SP2 (No Media) 1
Ant. Beskrivelse Antall
MS XP Logo Label 1
Norwegian - Genuine Windows XP Pro SP2 Media/Recovery CD 1
No Software Anti-Virus 1
Base warranty 1
3Y NBD (Next Business Day) On-site 1
NoBusinessSupport 1
 
Sara-i-Norge skrev:
Har fått sammansatt en datamaskin hos Dell. Men jag førstår noll och ingenting.... Hur mkt text som helst... Verkar det vara en ok maskin?


Dell Precision 390 - Intel Core2 Duo Processor E6700 (2.66GHz,4MB Cache,1066MHz FSB)

4GB DDR2 667 ECC Dual Channel Memory (4x1GB) 1

500GB (7,200rpm) SATA II Hard Drive 1

16x DVD+/-RW Drive 1

No Monitor Option (for Bundles only) 1

750W-256MB PCIe x16 NVIDIA Quadro FX 3450(MRGA12) Video Card 1

Sound Blaster X-Fi Xtreme music card 1

Det var väl egentligen det intressanta i den texten från Dell.

Verkar som en helt ok dator. Men som vanligt beror ju allt på vad du ska ha den till och vad du får betala för detta.
 
Användning :)

Ska använda den när jag jobbar med bilder...

Jobbar mycket i TIFF och det blir stora tunga filer så det viktigaste är att maskinen blir snabb. Vill kunna "dra øver" 10-15 bilder á 100-150 000 Kb samtidigt i PS tex utan att det tar evigheter att øppna upp. Vill kunna ha flera program kørandes samtidigt.

500 Gb hårddisk (bland det enda jag begrep mig på ;) ) vekrar ju ok även om det blir "fullt" ganska fort (har givetvis backuper, men det är smidigt att ha bilderna så länge som møjligt på den maskin jag använder mest).

Glømde priset: 11 600NKr (+ moms).
 
Re: Användning :)

Sara-i-Norge skrev:
Ska använda den när jag jobbar med bilder...

Jobbar mycket i TIFF och det blir stora tunga filer så det viktigaste är att maskinen blir snabb. Vill kunna "dra øver" 10-15 bilder á 100-150 000 Kb samtidigt i PS tex utan att det tar evigheter att øppna upp. Vill kunna ha flera program kørandes samtidigt.

500 Gb hårddisk (bland det enda jag begrep mig på ;) ) vekrar ju ok även om det blir "fullt" ganska fort (har givetvis backuper, men det är smidigt att ha bilderna så länge som møjligt på den maskin jag använder mest).

Glømde priset: 11 600NKr (+ moms).

Låter aningen dyrt.

Kolla motsvarande på komplett.se eller webhallen.se
 
Jag har tre maccar och 4 PC rullande just nu i min fotografiska verksamhet, allt är så mycket enklare med mac.
Du slipper strulet med ett antal saker exv antivirus, antispion,defragmentera, massa tempfiler som växer likt ett berg som skall rensas.En maskin som saggar ner efter tid
Testa att köra ett antal program samtidigt och se vilken dator som viker sig först, minneshanteringen.
Testa att söka en bild på en av 8 firewirehårddiskar.

Listan kan göras lång.

ENKELHET, FUNGERAR

Mikael
 
harryett skrev:
istället så särar preferensmapparna och filerna i cacheminnet :)

nej men ärligt talat har du helt rätt.. Mac fungerar bäst till bildbehandling utan tvekan!

sen att de är så otroligt mycket snyggare än allt annat är ju bara ett plus.

Det är ett gidder med PC till bilder jämfört med mac, är det bilder vi talar om och inte spel så tveklöst en Mac. Är det spel så en PC
Ta bara Leopard, markera en PDF, RAWfil eller vad som helst för document och mellanslag och du kan granska bilden, läsa dokumentet utan att starta ett enda program, genialt

Mikael
 
PS mina maccar är en en Intel PC och jag kan joxa in XP eller Vista när jag vill.
Vilket var roligt i början-sedan åkte det ut igen.
SÅ köp en Mac, så kan du arbeta i Leopard och leka/spela och att installera och prova olika antivirusprogram i XP eller Vista. Testa om drivrutiner fungerar eller inte.

Du har allt i Maccen, dvs det bästa och sämsta
Asta La Vista
Mikael
 
macrobild skrev:
PS mina maccar är en en Intel PC och jag kan joxa in XP eller Vista när jag vill.
Vilket var roligt i början-sedan åkte det ut igen.
SÅ köp en Mac, så kan du arbeta i Leopard och leka/spela och att installera och prova olika antivirusprogram i XP eller Vista. Testa om drivrutiner fungerar eller inte.

Du har allt i Maccen, dvs det bästa och sämsta
Asta La Vista
Mikael

Ett problem du inte riktigt adresserar är dock priset. Gissar att du inte får någon kraftfullare MAC för de pengarna vi talade om här ? Rätta mig gärna om jag har fel.
 
macrobild skrev:
Jag har tre maccar och 4 PC rullande just nu i min fotografiska verksamhet, allt är så mycket enklare med mac.
Du slipper strulet med ett antal saker exv antivirus, antispion,defragmentera, massa tempfiler som växer likt ett berg som skall rensas.En maskin som saggar ner efter tid
Testa att köra ett antal program samtidigt och se vilken dator som viker sig först, minneshanteringen.
Testa att söka en bild på en av 8 firewirehårddiskar.

Listan kan göras lång.

ENKELHET, FUNGERAR

Mikael

Känner inte igen några av dessa problem, defragmentering t ex var flera år sedan man behövde bry sig.

Antivirus måste du ha, det börjar komma virus till mac.

Till PCns fördel måste vägas in ett mycket större programutbud och tillägg till program. Samma sak på hårdvarusidan, finns mycket större valfrihet.

Sen att man själv kan sätta ihop sin egen burk där man själv lägger fokus på tex minnesprestanda gör ju inte saken sämre.

Och billigare är det...

/fd multimacägare
 
iSolen.se skrev:
Känner inte igen några av dessa problem, defragmentering t ex var flera år sedan man behövde bry sig.

Antivirus måste du ha, det börjar komma virus till mac.

SVAR_ Finns inga virus än till maccen som kan ställa till någpt.

Till PCns fördel måste vägas in ett mycket större programutbud och tillägg till program. Samma sak på hårdvarusidan, finns mycket större valfrihet.


SVAR: Nu var väl frågan hur bra saker och ting fungerar med bilder. Här finns det program tillräckligt

Sen att man själv kan sätta ihop sin egen burk där man själv lägger fokus på tex minnesprestanda gör ju inte saken sämre.

SVAR: Vi som jobbar med bilder vill ha maskinerna fungerande, inte behöva ha strul så fort något händer exv med en uppdatering, inte behöva hålla på med drivrutiner etc.

Och billigare är det...

SVAR: ja det blir billigare i inköp men dyrare i tid som maskinen måste underhållas.

/fd multimacägare


Jag har skrivit svar ovan, svar utifrån ett prof handhavande, minsta strul och att saker och ting fungerar bättre på mac. Eftersom jag har båda systemen och använt båda en längre tid så tror jag mig kunna jämföra.

Angående virus: Det "virus"som finns och som ligger på PirateBay, ska enligt uppgift vara LeapA, som var en färsk nyhet den 16 februari 2006:

Man kör mac riskfritt utan antivirusprogram till dagens datum

Mikael
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.