Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Greppet på 400D

Produkter
(logga in för att koppla)

loyalistsoldier

Aktiv medlem
Jag har känt lite på en 400D och förfärades nästan av hur litet greppet är. Trots att jag inte har särskilt stora händer hade jag till och med svårt att hantera den.

Så jag undrar om någon har känt samma sak, men köpt den ändå. Har ni i så fall vant er vid storleken och hanterat den lätt ändå?
 
Det verkar dumt att köpa något man blir förfärad över. Köp en begagnad 20D istället, så får du mer grepp för mindre pengar.
 
Köpte kameran och efter ett tag så tyckte jag den började bli obekväm. Köpte då ett batterigrepp och det blev mycket bättre!

/Carl
 
Greppet på 400D är verkligen dåligt designat, man vänjer sig efter några veckor dock. I början känns det som om man ska tappa kameran varje gång man flyttar höger tumme för att göra en inställning. Så småningom vänjer man sig vid att krampaktigt kila in fingrarna mellan det minimala greppet och objektivet.
 
Mnja.
Tycker du inte om det, köp inte.
Min 350D har i princip likadant grepp, lite bättre blir det med batterigrepp, men inte alls vad jag vill...
(Som jag ofta och gärna påpekar ;) )

Du kommer att störa dig på det.
 
Jag har stora händer men har aldrig egentligen haft problem med storleken på 400d. Hade 350d innan och den är ju samma storlek och det gick självklart lika bra det. Har batterigrepp på, inte för att jag måste men för att det är smidigt för jag gillar att ta bilder på det hållet. Och med tungt tele så är greppet skönt. Har även satt på en handlovsrem på kameran och det gör det skönare. I lägen när man vill ha större grepp kan man hålla utanpå remmen och då blir det rejält.
 
Jag fattar inte riktigt hur man kan argumentera för att man "vänjer sig". Greppet blir ju inte bättre, man lär sig bara leva med det. Men varför, när det finns massa andra trevliga kameror i samma prisklass som är hundra gånger bättre ergonomiskt? Personligen förstår jag mig inte på 400D över huvud taget. Varför sätta in en så bra sensor i en så plastig och fånigt liten låda till ett så högt pris (jämfört med konkurrenterna)? Okej om man verkligen gillar små kameror, men annars är det ju ingen vits alls.

Idag var jag ute och plåtade i några timmar. Minus 13 grader, så jag körde med tumvantar på hela tiden. Det funkade skitbra. Lite bökigt att hitta avtrycket ibland, men jag kom åt alla funktioner utan att ta av mig handskarna. Det hade garanterat inte gått med en 400D. Vad jag har för kamera är ointressant, men den passar mina händer. DET är intressant.
 
När jag började titta på en ny kamera istället för min 300D.. så kollade jag även 350D.. men den var för LITEN!

Jag har även testat 400D när den kom ut och som sagt.. den är för liten, den väger för lite, jag har även testat att hänga på ett lite tyngre Tele.. men då "tippade" nästan kameran ur handen på mig ju...

Så jag kollade istället Nikon..och D200:an och där fann jag ergonomin jag gillade. Den låg bara så rätt i handen. Även D80, som ju är lite mindre än D200:an känns också jättebra att hålla.

Så min rekommendation är ändå att du testar lite andra kameramodeller, för förstår dig om du känner att 400D är för liten.
 
Ett litet enkelt tips

Jag har ett tips för att undvika att tappa sin 400D. Jag är inte helt säker men tror att detta tips även kan appliceras på systemkameror av andra modeller och märken.

Man tar sin "fria" hand (den som för tillfället ej används för "avtryckning") och placerar densamma under kamerahuset och objektivet. För egen del brukar det vara frågan om den vänstra handen. Därefter greppas kamerahus och objektiv lätt, men bestämt. På så sätt undviker man i flertalet fall att tappa sin kamera. I alla fall upplever jag det som så. Det hela skulle klart kunna bero på att jag har osedvanligt minimalistiska händer. Dock måste jag efter en del empiriska undersökningar bland umgängeskretsen konstatera att jag verkar ha "medelstora" händer. Hoppas att detta lilla tips kan vara både till nytta och glädje.

\Jonas
 
Gersemi skrev:

Jag har även testat 400D när den kom ut och som sagt.. den är för liten, den väger för lite, jag har även testat att hänga på ett lite tyngre Tele.. men då "tippade" nästan kameran ur handen på mig ju...


Jag har själv en 350D och ja, jag har i och för sig ganska små händer, men jag tycker ändå inte greppet är något problem. Jag trivs med kameran, helt enkelt. Att ta bilder med tumvantar på skulle jag nog inte fixa däremot, men det menar jag inte beror på kamerans storlek, utan på "knappergonomin" om ni förstår hur jag menar.

Att kameran skulle tippa förstår jag inte heller. Hur håller du kameran Agnetha? Jag håller kameran med högerhanden och vänsterhanden har jag under objektivet, med tummen till vänster och fingrarna till höger.

//A
 
WFS) (Graylingman skrev:
Jag har själv en 350D och ja, jag har i och för sig ganska små händer, men jag tycker ändå inte greppet är något problem. Jag trivs med kameran, helt enkelt. Att ta bilder med tumvantar på skulle jag nog inte fixa däremot, men det menar jag inte beror på kamerans storlek, utan på "knappergonomin" om ni förstår hur jag menar.

Att kameran skulle tippa förstår jag inte heller. Hur håller du kameran Agnetha? Jag håller kameran med högerhanden och vänsterhanden har jag under objektivet, med tummen till vänster och fingrarna till höger.

//A

Vad jag menar att den känns som den vill "tippa" är helt enkelt att eftersom kameran är såpass liten och inte väger särskilt mycket, tycker iallafall jag, att man inte får den rätta jämnvikent om man hänger på ett lite tyngre objektiv.. Det är detta jag menar med att det känns som den vill "tippa"

Det gånger jag använt en D350 och ett lite större/tyngre objektiv än kitgluggen så känner iallafall jag att jag loksom får försöka "hålla emot" eftersom jämnvikten hamnar fel på hela"paketet"
 
Re: Ett litet enkelt tips

Jcee324 skrev:
Man tar sin "fria" hand (den som för tillfället ej används för "avtryckning") och placerar densamma under kamerahuset och objektivet. ...

Jo, det är just detta som är problemet, den "fria handen" är ofta upptagen med andra saker, som tex att hålla i barnen, barnvagn, en väska, ... etc :)

För mig är det lilla greppet inget problem när jag "trycker av". Problemet är när man snabbt vill titta på bilden, göra inställningar, eller bara allmänt hålla kameran i en hand.
 
Tack för alla svaren :)

Jag har inga direkta problem med att handgreppets vertikala storlek. Däremot får jag inte plats med fingertopparna om jag använder den som jag är van att använda systemkameror.

Efter ett tag kom jag fram till att jag nog antingen får titta på Nikon eller Eos 30D.
 
Gersemi skrev:
Vad jag menar att den känns som den vill "tippa" är helt enkelt att eftersom kameran är såpass liten och inte väger särskilt mycket, tycker iallafall jag, att man inte får den rätta jämnvikent om man hänger på ett lite tyngre objektiv.. Det är detta jag menar med att det känns som den vill "tippa"

Det gånger jag använt en D350 och ett lite större/tyngre objektiv än kitgluggen så känner iallafall jag att jag loksom får försöka "hålla emot" eftersom jämnvikten hamnar fel på hela"paketet"

"Hela paketets" tyngdpunkt vilar i vänster handflata som jag håller kameran. Men vi håller antagligen på olika sätt helt enkelt...

//A
 
WFS) (Graylingman skrev:
"Hela paketets" tyngdpunkt vilar i vänster handflata som jag håller kameran. Men vi håller antagligen på olika sätt helt enkelt...

//A

Jag tror iof jag håller på ungefär samma sätt.. högerhanden greppar huset och objektivet vilar i vänsterhanden, men för att kunna vara avslappnad i vänsterhanden och armen, så behöver du ha jämnvikten.. hmm.. märker att det är lite svårt att förklara det här..Behöver du spänna vänster arm för att hålla upp hela paketet, då kan du lättare få en skakningsoskärpa.

Jag fick en gång i tiden lära mig att du skall förhålla dig till din kamerautrustning inför en fotografering som du gör med ett gevär.. lagom avslappnad i både armar och axlar, sikta och sedan "skjuta".. Det är just det här att kunna vara avslappnad ända uppe från axlarna genom armbågen som jag inte riktigt klarar med ett för lätt hus och tungt objektiv
 
Gersemi skrev:
Jag fick en gång i tiden lära mig att du skall förhålla dig till din kamerautrustning inför en fotografering som du gör med ett gevär.. lagom avslappnad i både armar och axlar, sikta och sedan "skjuta".. Det är just det här att kunna vara avslappnad ända uppe från axlarna genom armbågen som jag inte riktigt klarar med ett för lätt hus och tungt objektiv
Det är ett utmärkt sätt. Vid långa slutartider bör man också liksom vid gevärsskytte hålla andan under avtrycket, och verkligen krama avtryckaren långsamt så att den rörelsen inte flyttar kameran. Man bör också "avsluta" avtrycket långsamt. Det är lätt att man avbryter stillahållandet ofrivilligt innan slutartiden är över.

Liten parentes bara;-)
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.