Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Grejor man behöver? (close-up mm)

Produkter
(logga in för att koppla)

bojesper

Aktiv medlem
Hej!

Har precis investerat i en dimage 7i som borde komma snart.
Tänkte beställa lite grejor på nätet nu som jag har frågor kring.
Först och främst, jag vet ingenting om kameror (nästan..). Vet knappt vad en bländare är.. Så var gärna lite tydliga. :)

Min första fråga är ang close-up filter, vilket ska jag välja? 49 mm har jag förstått, vinjettering vet jag inte vad det är och graderingen funderar jag på 3+ el 4+.. (4+ är väl starkare än 3+?)

En väska tänkte jag också köpa, några rekommendationer? Gärna lite billigare..

Läste någonstans att man gärna ska ha ett uv-filter på (hela tiden?) för att skydda linsen, stämmer det?

Nåt mer jag borde investera i?? (förutom batterier å minne)

Mvh Jesper

Mitt tips är att om du är osäker gå in till en butik som kan sin sak. Be dem förklara och motivera. Garanterat enklare att förstå än att läsa på nätet, förutsatt att expediten är på bra humör....

Var du sen handlar är ditt val.

Lycka till!

bojesper skrev:
Min första fråga är ang close-up filter, vilket ska jag välja? 49 mm har jag förstått, vinjettering vet jag inte vad det är och graderingen funderar jag på 3+ el 4+.. (4+ är väl starkare än 3+?)
Vinjettering innebär att det blir ljusbortfall i kanterna på bilden. Det finns flera orsaker till vinjettering, men när man pratar om filter så brukar det vara att filtergängan "syns" i bild på grund av att den sticker ut för långt. Notera att den inte syns skarpt utan det blir en mörkare ring i bildens ytterkanter.

När det gäller close-up linser så mäter man i dioptrier. För mer information om dessa finns en artikel på fotosidan: http://www.fotosidan.se/doc.htm/2872/

Sen är frågan om du behöver close-up linser. Planerar du att plåta mycket makro/närbildsfoto? Tänk på att din 7i har 25-30 cm närgräns så du kan nog börja leka lite med makro utan att köpa några extratillbehör och märker du att du inte kommer nära motivet nog så kanske det kan vara värt att investera i mer saker.

En väska tänkte jag också köpa, några rekommendationer? Gärna lite billigare..
Här måste du nog gå in i en kamerabutik och känna dig fram. Det är så individuellt vad man vill ha i en kameraväska. Samtliga mina är LowePro och jag är mycket nöjd med dem. Min kompis har en Domke som han tycker om och jag har hört flera som älskar sina Tamrac. Tänk på att väskan inte bara ska kunna rymma kameran utan även eventuellt extrabatteri och småpryttlar du vill ha med kameran. Anteckningsbok? Kanske till och med vill du kunna ha plats för laddaren och kortläsare?

Men snåla inte på väskan! Den är ett skydd för din dyra utrustning och ska skydda både för regn, rusk och stötar.

Läste någonstans att man gärna ska ha ett uv-filter på (hela tiden?) för att skydda linsen, stämmer det?
Många väljer att ha det så ja (däribland jag). Vissa anser att det förstör kvaliteten på optiken. Andra tycker bara att det är onödigt med detta skydd, så mycket hjälper det inte om man är försiktig. Att bra filter skulle ha negativ inverkan på kvaliteten är jag personligen mycket tveksam till, men folk får tycka vad de vill.

Bestämmer du dig för att ändå skaffa ett filter som skydd, se till att det är så bra som möjligt. Gärna ett B+W eller om du väljer tex Hoya, så med det bästa anti-reflexbehandlingen du kan hitta. Hoyas bästa heter Super HMC (S-HMC). Obehandlade filter påverkar kvaliteten negativt.

Nåt mer jag borde investera i?? (förutom batterier å minne)
Börja lugnt. Det är inte utrustningen som gör dig till bra fotograf och tar fina bilder. Eftersom du har vanliga AA-batterier till din kamera är det inte så mycket mer än en bra laddare (gärna med fläkt för ökad livslängd på batterierna) och NiMH-batterier med hög kapacitet (2300+ mAh) du vill ha. Se till att du har två uppsättningar batterier. Ett plus är om laddaren klarar flera spänningar/frekvenser och går att ladda i bilens elurtag. Min Hähnel gör det tex och kom med en uppsättning batterier.

Kanske är en kortläsare att koppla till datorn att föredra istället för att koppla kameran direkt. En bra USB 2.0-kortläsare kostar kring 300 kronor och klarar ofta alla på marknaden idag förekommande minnesmedia. Det går snabbare att tanka än via kameran. Men bägge dessa saker kostar i princip inte mycket och dessutom betalar laddbara batterier av sig efter ett tag.

Sätter man på en närbildslins frampå optiken så ska den inte vinjettera. Jag tror du här förväxlar "vinjetteringen" med den som kan uppkomma vid användning av vanliga filter.

UV-filter kan man ha som skydd men personligen föredrar jag objektivlocket. I de flesta fall sitter detta bra och när man fotograferar är man ju mera observant så då finns det ingen anledning att ha filter som skydd tycker jag. Fast vill man alltid ha kameran snabbt i beredskap kan filter vara bättre. Då spar man några sekunder som det tar att få bort locket. Men har man filter som skydd för att kunna vara mera "ovarsam" så finns ju risken att filtret blir smutsigt eller repigt och då får man hela tiden kolla så att det är rent för att inte bildkvalitén ska försämras.

Tack för svaren! saker å ting börjar klarna. långsamt.. :)

Närbildsfotografering tycker jag verkar väldigt kul så en close-up lins vill jag nog ha. Frågan är vilken styrka? Läste lite i artikeln men skulle gärna vilja ha lite rekommendationer ändå.

Butiker har jag vart runt i men är ganska så trött på dem. Antingen så vill de sälja en eos300 till mej lr så vet dom inget. ungefär..

UV-filter tror jag att jag väntar lite med.

Å väskan är nog bäst att kolla upp själv som ni säger. Och värt att lägga lite extra pengar på.. Ska titta på lowe.

Vill du avbilda ungefär 24x36mm av verkligheten med 7i funkar +7 dioptrier. Använt vid 200mm.

Olympus MCON40 och en +4 försättslins t.ex

Senast ändrad:
Allright. Det räcker alltså inte med bara en close-up lins?
Obs, vet som sagt inte särskilt mkt om foto (än..) så jag vet inte riktigt vad jag snackar om längre...

Hade bara tänkt att för en billig peng bättra på 7i:ans macro..

Hej igen!

Janne:
Kollade precis in några av dina bilder (otroligt snygga!) och såg att du använt just 7i:an. Vid macrobilderna står det ibland 7i (inte MCON40), har du alltså använt 7i:an utan tillbehör då? Tex på sländan och nyponbilden..

Kul att du gillar bilderna!

Ja det stämmer. Jag har inte behövt något extra på dom bilderna. På någon kan jag missat att skriva dit extra linser. T.ex på bärfisen ;)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar