Annons

Grattis digitalfotografer - 800 procent högre skatt

Produkter
(logga in för att koppla)
Märkligt att upphovsmän av musik och film ska ha en del av mina kostnader när jag lagrar mina bilder och tar backup.

En 160gb hårddisk kostar idag runt 1000 kr. Det motsvarar runt 37 DVD-R i utrymme. 40 kr i skatt per DVD-R skiva blir 37x40 kr = 1480 kr. Det är alltså billigare att köpa hårddiskar och använda för backup. Diskarna kan ju monteras i löstagbara kassetter.
 
Fotnot:
Skattesatsen kommer att omfatta alla former av inspelningsmedia som kassetter, cd-r, dvd-r, hårddiskar och minneskort som används i mediasammanhang som exempelvis Ipod. Även konsumentprodukter med inbyggd hårddisk som nyare satellitmottagare kommer beläggas med avgifter. I dag räknar man med ungefär 10 kronor per gigabyte inklusive moms, vilket kan betyda flera hundra kronor i avgifter. Dock nämns såvitt Studio känner till inget om hårddiskar till datorer.

Jag tror inte politikerna riktigt har tänkt igenom vilka konsekvenser detta kan få...hoppas dom gör det innan dom tar ett definitivt beslut.
 
Varför ska jag finansiera skivbolagens förluster när jag arkiverar mina bilder på cd...?
 
ThomasT skrev:
Helt jävla sjukt att man får göra på det här viset, i framtiden kommer jag enbart köpa cd-skivor utomlands.
Nu är det inte helt säkert att det går igenom i Sverige. Det kan ju göra det i övriga EU, vilket innebär att våra svenska butiker får exportera till Tyskland, Danmark, Spanien....
 
Re: Re: Grattis digitalfotografer - 800 procent högre skatt

Calle S skrev:
Nu är det inte helt säkert att det går igenom i Sverige. Det kan ju göra det i övriga EU, vilket innebär att våra svenska butiker får exportera till Tyskland, Danmark, Spanien....

Då vänder jag mig till den organiserade brottsligheten. De kanske slutar langa knark och börjar med cd-skivor istället.
 
Jag tror inte politikerna riktigt har tänkt igenom vilka konsekvenser detta kan få...hoppas dom gör det innan dom tar ett definitivt beslut.

Konsekvensen är enligt artikeln att man nu kommer att kompensera piratkopieringen. Det framgår dock inte om "vi" kommer att sluta piratkopiera eller om det genom denna avgift är tillåtet att piratkopiera lite........
 
Vi kan nog skapa en lika lång tråd med klagomål som den på IDG, men det är inte min avsikt.

Jag vill bara peka ut det allra mest bisarra - även hårddiskar skall beskattas! Digitalfotografering och inte minst digitalvideo kräver massor med hårddiskutrymme. Som förslaget ser ut kommer Persson med anhang att avkräva mig 10kr x 200Gb=2000kr i skatt varje gång det är dags att utöka hårddiskutrymmet.
 
Cabraken skrev:
Vi kan nog skapa en lika lång tråd med klagomål som den på IDG, men det är inte min avsikt.

Jag vill bara peka ut det allra mest bisarra - även hårddiskar skall beskattas! Digitalfotografering och inte minst digitalvideo kräver massor med hårddiskutrymme. Som förslaget ser ut kommer Persson med anhang att avkräva mig 10kr x 200Gb=2000kr i skatt varje gång det är dags att utöka hårddiskutrymmet.

Det blir kul när de lanserar diskar på flera Terrabyte.
 
CD/DVD RW skivor kommer dock inte omfattas så detta blir inget problem.Varför dessa inte är medtagna vet jag inte.
 
Det är dags för musikindustrin att motivera sina kunder att köpa produkterna. Det är alltid fel med kollektiv bestraffning, vilket detta handlar om, då skatten läggs på oavsett syfte med mediat.

Dock har jag svårt att förstå varför spritskatten sänks både i Danmark och Finland, med tanke på den piratkopiering av musik som spriten ger upphov till, när brukarna av spriten oftast sjunger tillsammans och därmed mångfaldigar musik och tar jobbet från musikerna.
 
Hårddiskar till datorer skulle enligt artikeln inte omfattas av förslaget, så det kommer sannolikt att tas fram paragrafapparater, där en extern pc-disk ansluts till inspelningbara AV-apparater.

Eller så säljs prylarna utan hårddisk som sedan kan kompletteras från pc-sortimenetet och monteras i av handlaren...
 
Detta är ju så ogenomtänkt att det inte är sant, snacka om att smuggling från usa och dylikt kommer att ta fort om detta kommer in i bilden.
 
I fotnoten till artikeln står det "Dock nämns såvitt Studio känner till inget om hårddiskar till datorer.".
 
Säger bara usch! Så klart skall sverige alltid vara värst. Man får väl ta fram gröna och rosa skivor där de gröna endast får användas till egenproducerad musik/bilder och de rosa får användas till allt. (jfr Diesel)

Det lär väl bunkras en del innan nyår om förslaget går igenom.

/jns
 
Har man ett företag så är det bara att registrera sig så slipper man skatten. Men för privatpersoner är det ju rätt surt.
 
Senast ändrad:
Tricket att få in kläder i Sverige och EU från Asien utan att behöva betala tull är att kalla det för tvätt. Samma sak borde rimligtvis gå att göra med media, fast kalla det för "återsändning av reparerad utrustning" och då är utrustningen redan beskattad en gång och därmed inte ny :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.