Annons

grafikkortsfråga

Produkter
(logga in för att koppla)

gamleJ

Aktiv medlem
Hej!

Jag funderar på att köpa en bra skärm för bildredigering och en kallibrator. Har tittat på Nec PA241 med Necs egna kallibrator. Skärmen visar nästan hela färgrymden av adobeRGB som jag fotograferar i samt kan simulera andra färgrymder. Behöver jag tänka på vilket grafikkort som sitter i datorn för att utnyttja skärmen fullt ut. Vill inte att datorn ska begränsa mig. Ofta står det att det endast är processor och internminne som spelar roll vid bildredigering men jag vet att jag läst något om att grafikkortet måste vara av en viss typ för att skärmen ska kunna visa bilden korrekt. (hittar inte var jag läste det) Hoppas någon har kunskaper om detta ämne. Tack på förhand.

Jonas

Skärmen ställer inga speciella krav på grafikkortet, så du kan välja i princip vilket grafikkort du vill.

Om du däremot vill använda dig av grafikkortets grafikacceleration i Photoshop (CS5) behövs en kort som stödjs av Adobe, men det har inget med färgåtergivningen att göra.

Tack för svar

Googlade på grafikacceleration och cs5 men blir inte riktigt klok på vad som menas med detta. Vilka blir fördelarna?

Googlade på grafikacceleration och cs5 men blir inte riktigt klok på vad som menas med detta. Vilka blir fördelarna?

"Det blir snabbare" ;)

Skämt åsido, om du har ett CUDA-accelererat kort så blir alla flyttalsberäkningar i filter snabbare, och du får överlag snabbare uppdatering när du flyttar/roterar/etc din arbetsyta.

Sålänge du har ett kort med OpenGL i hårdvara så får du viss acceleration, men för _full_ acceleration krävs ett CUDA-kort (med andra ord: nVidia).

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto