Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Grafikkort

Produkter
(logga in för att koppla)

Tender

Aktiv medlem
Jo, det är såhär att jag lämnade min dator till min väns far, för en ominstallation i hopp om att den skulle bli bättre.

Fick tillbaka den ominstallerad och klar, men med samma problem som tidigare.
(Samt ett väldigt fult "hembyggt windows")

Fick då även reda på att jag har kört slut på mitt grafikkort. -haha- Överhettning o.s.v
Det kortet jag nu har klarade inte av mina krav och blev därmed "grillat".

så nu undrar jag, datorokunnig som jag är när det gäller det tekniska, om någon kan ge tips på grafikkort.

Allt jag egentligen kräver är att jag vill köra skärmupplösning i 1280x1024 istället för 1024x768 (som det är nu, blir jag dum i huvudet av alla stora ikoner och pixliga bokstäver), samt kunna spela simpla spel som Frets on fire och stepmania.

Som min dator är nu, kan jag inte ens scrolla på internet eller flytta ett fönster i wondows utan att det lämnar tre-fyra spår efter sig.

Tacksam för tips :)

För mig låter din beskrivning mer som om grafikkortet inte har korrekt drivrutin installerad, utan använder Windows basdrivrutin. Då brukar man få den ryckighet och sämre upplösning, som du beskriver.

Grafikkortet kan iofs vara trasigt, men då brukar det inte komma ut nån bild över huvudtaget.

borealis skrev:
För mig låter din beskrivning mer som om grafikkortet inte har korrekt drivrutin installerad, utan använder Windows basdrivrutin. Då brukar man få den ryckighet och sämre upplösning, som du beskriver.

Grafikkortet kan iofs vara trasigt, men då brukar det inte komma ut nån bild över huvudtaget.

Jasså?
Saken är ju den att mitt grafikkort har funkar fint tidigare.
Jag lämnade bort min dator för ominstallation på grund av att allting blev segt. (misstänkte eventuellt programfel i windows)
Tog cirka fem-tio minuter att öppna harpan till exempel.
Vissa program kunde inte öppnas alls. Datorn varken arbetade eller det hände inget.

enligt han som gjorde ominstallationen, så vill mitt grafikkort inte ta emot drivrutinerna från dell.

Så som han nu har gjort det så kan jag bara välja mellan skärmupplösningarna 800x756 1024x756 och 1280x1024.
problemet är bara att mitt grafikkort inte klarar av högre än 1024x756.

*Helt okunnig inom sånt här*

Om jag har förstått dig rätt så kan du i Windows välja 1280x1024 upplösningen fast ditt grafikkort stödjer inte den? Då har du absolut fel drivrutin installerad.

Korrekt drivrutin skulle då kunna ta bort ryckigheten men för att komma upp i 1280x1024 måste du ändå köpa ett nytt kort.

Är det en Dell? Vilken service tag? (den ska stå på en klisterlapp på baksidan av datorn)

borealis skrev:
Om jag har förstått dig rätt så kan du i Windows välja 1280x1024 upplösningen fast ditt grafikkort stödjer inte den? Då har du absolut fel drivrutin installerad.

Korrekt drivrutin skulle då kunna ta bort ryckigheten men för att komma upp i 1280x1024 måste du ändå köpa ett nytt kort.

Är det en Dell? Vilken service tag? (den ska stå på en klisterlapp på baksidan av datorn)
Ja, jag har de tre möjligheterna, men bara två fungerar. Innan jag lämnade in min dator till honom så hade jag diverse flera möjligheter.
Samt att jag alltid kört på 1280x1024 tidigare!
Samma grafikkort (annat windows??)

Nej, jag har ju inte dell. jag har HP. så jag fattar inte riktigt.

antar att jag får ringa och prata med hnom helt enkelt.

OK, man ska inte installera Dell-drivrutiner på en HP dator. Det går inte, precis som han sa :)

Om du har kört 1280 tidigare då borde det räcka med en korekt drivrutin för att få igång den igen.

Vet du vad det är för modell på din dator? Vilken version av Windows har du på den nu?

borealis skrev:
OK, man ska inte installera Dell-drivrutiner på en HP dator. Det går inte, precis som han sa :)

Om du har kört 1280 tidigare då borde det räcka med en korekt drivrutin för att få igång den igen.

Vet du vad det är för modell på din dator? Vilken version av Windows har du på den nu?

tehe well, det var han som försökte installera drivrutinerna inte jag :)
Jag har inte gjort något med datorn, jag fick den som sagt oninstallerad och klar med drivrutiner, klar att använda.

frågan är bara vilken drivrutin, och hur jag får i tag på den.

asså nej, jag vet inte vad jag har för modell direkt :S
Vad jag har för windows.Jag vet inte det heller :S
Tidigare hade jag ju windows xp home edition (omd et va det du frågade fter)
Nu vet jag inte, eftersom han bygdde denna versionen själv tror jag. :S

Tender skrev:
tehe well, det var han som försökte installera drivrutinerna inte jag :)

Ja, jag förstår det :)

För att kunna hitta korrekt drivrutin måste du få reda på datormodellen och vilken version av Windows som är installerad.

Om det är XP kan du försöka hitta ikonen My Computer (eng) eller Den här datorn (sv) och högerklicka på den. Välj Properties/Egenskaper. Då borde du se versionen.

Vet tyvärr inte hur det ser ut i Vista, men gissar att det kan vara nåt liknande.

Datormodellen står kanske skrivet på lådan eller på nån lapp på baksidan.

borealis skrev:
Ja, jag förstår det :)

För att kunna hitta korrekt drivrutin måste du få reda på datormodellen och vilken version av Windows som är installerad.

Om det är XP kan du försöka hitta ikonen My Computer (eng) eller Den här datorn (sv) och högerklicka på den. Välj Properties/Egenskaper. Då borde du se versionen.

Vet tyvärr inte hur det ser ut i Vista, men gissar att det kan vara nåt liknande.

Datormodellen står kanske skrivet på lådan eller på nån lapp på baksidan.

Okay, will do! :)

System:
Microsoft Windows XP Professional
version 2002
service pack 2

tehe där av att det inte ser likadant ut.. hade tidigare windows home edition *sakna* haha.

Datorn:
HP Pavilion t3000

Har du kvar original CD skivor som följde med datorn? Där går det antagligen att hitta korrekt drivrutin. Den är kanske lite gammal men borde funka.

Annars kan man försöka att gå in på HP-s hemsida och installera något som heter "HP Software Update". Det är en applikation som kan hjälpa till att hitta korrekta versioner av program och drivrutiner till HP datorer. Har inte kört det själv, men jag tror att det är bra beskrivet på hemsidan hur man ska göra.

Känner du dig osäker kan du kanske be nån annan hjälpa dig? Fråga din kompis pappa, han vet säkert hur man ska göra, han kunde antagligen bara inte hitta korrekt version första gången.

borealis skrev:
Har du kvar original CD skivor som följde med datorn? Där går det antagligen att hitta korrekt drivrutin. Den är kanske lite gammal men borde funka.

Annars kan man försöka att gå in på HP-s hemsida och installera något som heter "HP Software Update". Det är en applikation som kan hjälpa till att hitta korrekta versioner av program och drivrutiner till HP datorer. Har inte kört det själv, men jag tror att det är bra beskrivet på hemsidan hur man ska göra.

Känner du dig osäker kan du kanske be nån annan hjälpa dig? Fråga din kompis pappa, han vet säkert hur man ska göra, han kunde antagligen bara inte hitta korrekt version första gången.

Tack.
Nej har tyvärr inga cdskivor. fick ej med några (Net on net).
Jag skulle tro att han redan har försökt med det. Ska dock inte säga säkert.

Ja, jag får nog prata med honom.
Han sa dock att det var problem med mitt grafikkort. men så är kanske inte fallet :)

Det låter tyvärr som att han som du har lämnat datorn till är helt fel person att ta hand om din dator.

Att ditt grafikkort skulle vara bränt är helt osannolikt! Datorer är digitala, antingen så funkar det, eller så funkar det inte. Skulle grafikkortet vara "bränt" så skulle du inte få någon bild öht. Sen "bränner" man inte ett grafikkort såvida man inte antingen överklockar det, eller kylningen (fläkten) går sönder. Har du tidigare kört med 1280*1024, med orginaldrivrutinerna, så betyder det att grafikkortet stödjer den upplösningen (det finns idag mig veterligen inga grafikkort som inte stödjer den upplösningen. Det är inte ens en speciellt hög upplösning, utan snarare mer eller mindre standard i dag.
Det är utan tvekan drivrutinfel.
Att han har försökt att installera en Dell-drivrutin på en HP-dator stödjer detta påstående.

Börja med att ta reda på vad för grafikkort du har. Gör detta genom att högerklicka på "Den här datorn", välj "Egenskaper" i menyn. Klicka sedan på fliken "Maskinvara", och sedan på knappen "Enhetshanteraren". I rutan du nu får upp så klickar du på plus-tecknet bredvid rubriken "Bildskärmskort". Där har du en eller kanske två enheter listade, vad heter dom?

Nästa grej, om Windows XP Home följde med datorn, så är det den versionen av windows som du har licens för. Såvida han inte har installerat en köpt version av XP Professional (vilket han knappast har gjort) så betyder det att du inte kommer kunna uppdatera windows via Windows Update. För att kunna uppdatera så måste man ha en genuin version av windows installerad, med en piratversion så kan man endast göra säkerhetsuppdateringar, men inte buggfixar och andra uppdateringar.

Walle skrev:
Det låter tyvärr som att han som du har lämnat datorn till är helt fel person att ta hand om din dator.

Att ditt grafikkort skulle vara bränt är helt osannolikt! Datorer är digitala, antingen så funkar det, eller så funkar det inte. Skulle grafikkortet vara "bränt" så skulle du inte få någon bild öht. Sen "bränner" man inte ett grafikkort såvida man inte antingen överklockar det, eller kylningen (fläkten) går sönder. Har du tidigare kört med 1280*1024, med orginaldrivrutinerna, så betyder det att grafikkortet stödjer den upplösningen (det finns idag mig veterligen inga grafikkort som inte stödjer den upplösningen. Det är inte ens en speciellt hög upplösning, utan snarare mer eller mindre standard i dag.
Det är utan tvekan drivrutinfel.
Att han har försökt att installera en Dell-drivrutin på en HP-dator stödjer detta påstående.

Börja med att ta reda på vad för grafikkort du har. Gör detta genom att högerklicka på "Den här datorn", välj "Egenskaper" i menyn. Klicka sedan på fliken "Maskinvara", och sedan på knappen "Enhetshanteraren". I rutan du nu får upp så klickar du på plus-tecknet bredvid rubriken "Bildskärmskort". Där har du en eller kanske två enheter listade, vad heter dom?

Nästa grej, om Windows XP Home följde med datorn, så är det den versionen av windows som du har licens för. Såvida han inte har installerat en köpt version av XP Professional (vilket han knappast har gjort) så betyder det att du inte kommer kunna uppdatera windows via Windows Update. För att kunna uppdatera så måste man ha en genuin version av windows installerad, med en piratversion så kan man endast göra säkerhetsuppdateringar, men inte buggfixar och andra uppdateringar.

ajdå. =/
jo han sa något om att det är överklockat, eller så gott som. P.g.a att jag faktiskt inte hade något fläkt för grafikkortet.
(Sorry om jag tog i lite och sa att jag hade "bränt" det. menade inte att felleda.)

Va de heter, vet jag tyvärr inte. Eftersom jag tydligen inte kan hitta något "bildskämskort" i listan.

ajaj ok.Så, jag har licens på mitt XP home, och jag har mitt licensnummer på burken (dock ingen skiva). Kan jag få tillbaka det ?

Word, låter som jag lämnat datorn till fel person.

Bilagor

• mwwww.jpg
    mwwww.jpg
    27.7 KB · Visningar: 405
Har du provat att gå in på HP's support sajt och kollat setup och drivisar?

Om du inte klarar av att installera windows på datorn är det inte sannolikt att lyckats överklocka datorn eller grafikkort.

Nej justja..när inte rätt drivrutiner är installerade så kommer inte enheterna upp korrekt i listan. Sorry, glömde det.
Då låter borealis tips bra, HP Software Update.

Det är lite märkligt att du inte fick med några skivor till datorn, speciellt eftersom det är en HP. Men kolla om du känner någon som har XP home på skiva, bara låna skivan, installera, och registrera med ditt eget licensnummer.

arneri skrev:
Har du provat att gå in på HP's support sajt och kollat setup och drivisar?

Om du inte klarar av att installera windows på datorn är det inte sannolikt att lyckats överklocka datorn eller grafikkort.

Nej, jag har inte överklockat det heller... :S Inte vad jag vet så...
Beror antagligen på att jag inte har någon fläkt till mitt grafikkort. överhettning eller ngt skit.

Walle skrev:
Nej justja..när inte rätt drivrutiner är installerade så kommer inte enheterna upp korrekt i listan. Sorry, glömde det.
Då låter borealis tips bra, HP Software Update.

Det är lite märkligt att du inte fick med några skivor till datorn, speciellt eftersom det är en HP. Men kolla om du känner någon som har XP home på skiva, bara låna skivan, installera, och registrera med ditt eget licensnummer.

yepp, ska testa detta.

Tackar :)

Tender skrev:
Nej, jag har inte överklockat det heller... :S Inte vad jag vet så...
Beror antagligen på att jag inte har någon fläkt till mitt grafikkort. överhettning eller ngt skit.

<snipp>

Men altså, grejen är att de upplösningarna som har varit valbara är sådana som kortet stödjer och är byggt för att klara, vare sig det har fläkt eller inte. Annars skulle det bli dyrt för tillverkarna ;)

Walle skrev:

Nu kom jag på varför du inte har fått några skivor med datorn - HP kör återställning från hårddisken.

Windows, inklusive alla drivrutiner och annan mjukvara som var installerad från början, ligger på en gömd partition på hårddisken. För att komma åt den följ bara det som står på följande sida:

http://h10025.www1.hp.com/ewfrf/wc/...c=us&dlc=en&product=467753&rule=44612&lang=en

I ditt fall skulle jag säga att alt.2 är det som gäller: Recovering during startup

Föreslår att du först testar att köra standard system recovery. Om det funkar som det är tänkt ska du ha en fungerande windows och allt som ligger i "Mina dokument" intakt.

Om det inte går att köra standard finns det även ett alternativ att köra destructive recovery. Som namnet säger det blir inte mycket kvar av datat när det är över.

I vilket fall som helst är det viktigt att du gör backup på alla dina filer som du vill ha kvar efter installationen: bilder, dokument, mail, etc. etc. Även om du inte väljer destructive kan saker gå fel.

Läs gärna igenom instruktionerna och fråga om du känner dig osäker.

Edit: Det finns en liten risk att den partitionen har försvunnit om din kompis pappa har formaterat om hela hårddisken innan han la in XP Pro. Men det är värt ett försök.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar