Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Grafikkort lämpligt för ps cs3
- Trådstartare Björre
- Start datum
Enicar
Aktiv medlem
Två skärmar
Jag påstår utan att vara expert att det viktiga för dig är att välja ett grafikkort som stöder två skärmar och att du ser till att det grafikkort du väljer klarar de upplösningar du vill ha på de båda skärmarna.
Och så tänker jag kosta på mig att tro lite också.
Jag tror att storleken på grafikminnet kan vara viktigt i ditt fall när du skall köra två skärmar, ev. med hög upplösning.
För PS CS3 är det viktigaste att du har mycket internminne, t.ex.minst 2GB, för att det skall flyta på bra.
Men exakt vilket grafikkort du skall ha har jag ingen aning om.
mvh
Pa
Jag påstår utan att vara expert att det viktiga för dig är att välja ett grafikkort som stöder två skärmar och att du ser till att det grafikkort du väljer klarar de upplösningar du vill ha på de båda skärmarna.
Och så tänker jag kosta på mig att tro lite också.
Jag tror att storleken på grafikminnet kan vara viktigt i ditt fall när du skall köra två skärmar, ev. med hög upplösning.
För PS CS3 är det viktigaste att du har mycket internminne, t.ex.minst 2GB, för att det skall flyta på bra.
Men exakt vilket grafikkort du skall ha har jag ingen aning om.
mvh
Pa
d-one
Aktiv medlem
Köp 2 billiga grafikkort för några hundringar, mer behövs inte! Kolla komplett.se efter det billigaste dom har och slå till!
Själv har jag kört med tre skärmar på jättegamla grafikkort med runt 32 MB minne på utan problem med upplösning mm.
Det är när du ska spela 3D-spel som du behöver bättre grafikkort.
Själv har jag kört med tre skärmar på jättegamla grafikkort med runt 32 MB minne på utan problem med upplösning mm.
Det är när du ska spela 3D-spel som du behöver bättre grafikkort.
lumor_
Aktiv medlem
Martin har rätt, grafikortet har inte mycket att göra med din prestanda vid bildredigering. Grafikkortets minne används för texturer i spel.
Du kan däremot behöva gott om vanligt internminne för bildredigering beroende på hur stora bilder du jobbar med och hur många lager du har för vana att lägga på i PS. RAM-minne är väldigt billigt nuförtiden så det är ingen idé att snåla på den fronten.
Du kan däremot behöva gott om vanligt internminne för bildredigering beroende på hur stora bilder du jobbar med och hur många lager du har för vana att lägga på i PS. RAM-minne är väldigt billigt nuförtiden så det är ingen idé att snåla på den fronten.
Jocke_I
Aktiv medlem
d-one skrev:
Köp 2 billiga grafikkort för några hundringar, mer behövs inte! Kolla komplett.se efter det billigaste dom har och slå till!
det låter ju bra, men det gäller ju att välja rätt typ av kort så man har två platser i datorn som dom passar i... Bättre då att ha ett kort med två utgångar, vilket nästan alla kort har nu för tiden.
uncool
Aktiv medlem
Björn,
Skaffa ett grafikkort med två skärmutgångar, gärna med passiv kylning, ska du inte spela spel räcker det med ett kort för 6-700kr. Om du ska ha två DVI-utgångar på det kanske du får ge en-två hundring/ar mer för det. Någon prestanda behövs inte då det är bildredigering som är helt pixelbaserad (två-dimensionell grafik).
Kanske skulle ett nVidia GeForce 8500GT med passiv kylning vara något. Ett sådan kan du köpa för 7-800 idag.
Passiv kylning = Ingen fläkt. Man tillverkar med en större (läs: tillräcklig) kylfläns för att kunna kyla kortet utan fläkt. Det blir således mycket tystare och trevligare.
En sista kommentar är; ta reda på vad du har för grafikkortsbuss idag. Om datorn är 4-5år så är det troligen sorten AGP. Är den 3år eller nyare så är det mer troligt PCI-Express (PCIe). Så slipper du köpa fel.
Skaffa ett grafikkort med två skärmutgångar, gärna med passiv kylning, ska du inte spela spel räcker det med ett kort för 6-700kr. Om du ska ha två DVI-utgångar på det kanske du får ge en-två hundring/ar mer för det. Någon prestanda behövs inte då det är bildredigering som är helt pixelbaserad (två-dimensionell grafik).
Kanske skulle ett nVidia GeForce 8500GT med passiv kylning vara något. Ett sådan kan du köpa för 7-800 idag.
Passiv kylning = Ingen fläkt. Man tillverkar med en större (läs: tillräcklig) kylfläns för att kunna kyla kortet utan fläkt. Det blir således mycket tystare och trevligare.
En sista kommentar är; ta reda på vad du har för grafikkortsbuss idag. Om datorn är 4-5år så är det troligen sorten AGP. Är den 3år eller nyare så är det mer troligt PCI-Express (PCIe). Så slipper du köpa fel.
Pixelmania
Aktiv medlem
Björre skrev:
ny dator, lämpligt grafikkort för PS CS3
Eftersom det verkar gälla ny dator är det troligt att det är PCI-Express 16 som grafikkortet skall ha, ej bara PCI, kolla specifikationen på moderkortet.
Sen räcker det ofta med 256 MB minne på grafikkortet för bildredigering.
Kolla på upplösningen på de skärmar du är intresserad av så grafikkortet har minst den upplösningen på båda utgångarna.
Uppskattas en tyst dator så kan det vara bra med passiv kylning som nämnts tidigare, kolla dimensionerna på kylflänsen så den får plats i datalådan.
Att ha en tyst dator är värt mycket om man sitter vid den ofta, så då är det bra att tänka på bra och tyst nätaggregat samt tyst fläkt till processorn och gummi busningar som hårddiskarna är upphängda i som minskar överföringen av vibrationer.
Att tänka på såna detlajer kostar visserligen mer, men i längden är det värt det, tystnad zzzzzzzzzzzzzz....
MVH
.
jonasforsgren
Aktiv medlem
Bra för CS3 behöver inte vara bra för resten av systemet.
Jag kör med ett Matrox Parhelia APVe (klarar 3 skärmar) och det är så dåligt på 3D att inte ens skärmsläckaren fungerar i Vista! Det är däremot grymt bra på 2D men jag ska byta snart.
Jag håller med Jonne, köp ett kort med passiv kylning som har 2xDVI för under 1000 lappen.
Jag kör med ett Matrox Parhelia APVe (klarar 3 skärmar) och det är så dåligt på 3D att inte ens skärmsläckaren fungerar i Vista! Det är däremot grymt bra på 2D men jag ska byta snart.
Jag håller med Jonne, köp ett kort med passiv kylning som har 2xDVI för under 1000 lappen.
elohim
Aktiv medlem
Det gör en skillnad med ett bra grafikkort i CS3 - men inte med minnet, snarare grafikprocessorn självt (GPU:n):
Evening, Martin (2007): Adobe Photoshop for Photographers
http://www.photoshopforphotographers.com/pscs2/download/whatsnewinPSCS3.pdf
GPU settings
Instead of relying on the Central Processor
Unit (CPU) for the graphics processing,
some Graphics Processor Units (GPUs)
are capable of providing faster graphics
rendering. Where a GPU type card
is detected, checking the Enable 3D
Acceleration box will improve the image
display performance. The 3D support
will also improve the performance of the
brushes. When using a pressure sensitive
pen, the brushes response will feel much
more sensitive and responsive.
Evening, Martin (2007): Adobe Photoshop for Photographers
http://www.photoshopforphotographers.com/pscs2/download/whatsnewinPSCS3.pdf
reflux
Aktiv medlem
elohim skrev:
Det gör en skillnad med ett bra grafikkort i CS3 - men inte med minnet, snarare grafikprocessorn självt (GPU:n):
Alla GPUer som säljs idag, möjligtvis med undantag för Intels integrerade grafiklösningar, är långt mycket mer avancerade än vad som kan utnyttjas av Photoshop CS3. Har aldrig sett någon som kan påvisa en prestandaskillad mellan ett modernt kort för 500-800 kr och ett kort för ett par tusenlappar.
After Effects, ja, Photoshop för fotografer, nej.
elohim
Aktiv medlem
reflux skrev:
Alla GPUer som säljs idag, möjligtvis med undantag för Intels integrerade grafiklösningar, är långt mycket mer avancerade än vad som kan utnyttjas av Photoshop CS3. Har aldrig sett någon som kan påvisa en prestandaskillad mellan ett modernt kort för 500-800 kr och ett kort för ett par tusenlappar.
After Effects, ja, Photoshop för fotografer, nej.
Så sant. Möjligen skulle man kunna påvisa det om man använder sig av en ritbräda (enligt vad Martin Evening påstår), men skillnaden är nog liten.
Däremot är det ju aldrig fel att framtidssäkra sig för nästa version av Photoshop, som antagligen kommer använda sig av grafikprocessorn till större del än nu.
Men då är ju motfrågan om det inte är lika bra att köpa ett nytt grafikkort då, istället.