Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Grafikkort i ny dator?
- Trådstartare Björne123
- Start datum
Falumas
Aktiv medlem
Hej!
Med dom senaste processorerna från intel i5 2500k och i7 2600k räcker det med att använda det integrerade grafikkortet till bild behandling?
Jag kommer att använda lightroom 3 och ps CS 5
Jag kommer inte att spela några spel
Det kommer räcka jättebra, det inbygda grafikkortet i dom nya i7 processorna klår dom flesta simpla grafikkort.
CS 5 kan dock till viss del använda grafikkortet för matematiska beräkningar så med ett riktigt bra grafikkort skulle det förmodligen bli något snabbare.
Än så länge finns det dock bara simpla moderkort som stödjer grafikkretsen, vilket kanske kan vara en större begränsning.
/Karl
Björne123
Aktiv medlem
Det kommer räcka jättebra, det inbygda grafikkortet i dom nya i7 processorna klår dom flesta simpla grafikkort.
CS 5 kan dock till viss del använda grafikkortet för matematiska beräkningar så med ett riktigt bra grafikkort skulle det förmodligen bli något snabbare.
Än så länge finns det dock bara simpla moderkort som stödjer grafikkretsen, vilket kanske kan vara en större begränsning.
/Karl
Tack så mycket
StefanK
Aktiv medlem
Det är i princip bara i Premiere Pro CS5 som Cuda ger en extra skjuts. I Photoshop kan vissa plug-ins dra nytta av Cuda. (Tom's Hardwares test) Annars fungerar ett vanligt OpenGL-kort lika bra som ett med Cuda.
Tänk på att om du vill utnyttja den interna grafiken måste du ha ett H67-moderkort. Nackdelen är att det inte går att överklocka processorn med det. P67kort krävs för överklockning, men kan inte utnyttja den interna grafiken.
Använder du Premiere Pro CS5 så satsa på ett Cuda-kort (med minst 1GB minne). Gör du inte det kan du använda valfritt kort då Cuda inte ger någon fördel (utom för vissa PS-plugins).
Tänk på att om du vill utnyttja den interna grafiken måste du ha ett H67-moderkort. Nackdelen är att det inte går att överklocka processorn med det. P67kort krävs för överklockning, men kan inte utnyttja den interna grafiken.
Använder du Premiere Pro CS5 så satsa på ett Cuda-kort (med minst 1GB minne). Gör du inte det kan du använda valfritt kort då Cuda inte ger någon fördel (utom för vissa PS-plugins).
Björne123
Aktiv medlem
Det är i princip bara i Premiere Pro CS5 som Cuda ger en extra skjuts. I Photoshop kan vissa plug-ins dra nytta av Cuda. (Tom's Hardwares test) Annars fungerar ett vanligt OpenGL-kort lika bra som ett med Cuda.
Är du säker på att photoshop inte kommer att använda den interna grafiken i processorn om använder P67 moderkort ?
Det sa dom iaf på Inet
Jag funderar på att skaffa ett sånt kort istället för H67 då jag upptäckte att det hade bättre prestanda kombinerat med Grafikkortet Radeon 5450 1 Gb passivt kylt
Senast ändrad:
StefanK
Aktiv medlem
Har du ett P67-moderkort så måste du ha ett separat grafikkort annars har du inte någonstans att koppla in bildskärmen. Använder du dig av ett H67-moderkort så finns det video-utgångar på moderkortet. Ett H67-moderkort kan däremot inte användas för att överklocka.
Cuda finns bara på nvida-kort. Den inbyggda grafiken i de nya i5 i7 klarar OpenGL så de accelererar Photoshop.
Cuda finns bara på nvida-kort. Den inbyggda grafiken i de nya i5 i7 klarar OpenGL så de accelererar Photoshop.
Björne123
Aktiv medlem
Intel Plans to Release a New Sandy Bridge Chipset in Q2 2011 ...
4 Jan 2011
news.softpedia.com/.../Intel-Plans-to-Release-a-New-Sandy-Bridge-Chipset-in-Q2-2011-Dubbed-Z68
Var jag förstår så får man fördelarna av både H67 och P67 moderkorten alltså man man kan både utnyttja den integrerade grafiken och överklocka processorn med det nya chipset Q2
Någon som har en aning när det här moderkortet kommer ut på marknaden?
4 Jan 2011
news.softpedia.com/.../Intel-Plans-to-Release-a-New-Sandy-Bridge-Chipset-in-Q2-2011-Dubbed-Z68
Var jag förstår så får man fördelarna av både H67 och P67 moderkorten alltså man man kan både utnyttja den integrerade grafiken och överklocka processorn med det nya chipset Q2
StefanK
Aktiv medlem
Intel Plans to Release a New Sandy Bridge Chipset in Q2 2011 ...
4 Jan 2011
Chipsetet heter Z67 och ryktas släppas Q2 (Quarter 2) dvs 2:a kvartalet, så tidigast i april.
Ökade löne- och kopparkostnader verkar leda till att moderkortspriserna kommer att gå upp 10-15% i år. Så behöver man inte kombinationen av de båda korten så ska man kanske slå till snart.
Bättre länk till sidan ovan
Mankan G
Aktiv medlem
Är du säker på att photoshop inte kommer att använda den interna grafiken i processorn om använder P67 moderkort ?
Det sa dom iaf på Inet
Jag funderar på att skaffa ett sånt kort istället för H67 då jag upptäckte att det hade bättre prestanda kombinerat med Grafikkortet Radeon 5450 1 Gb passivt kylt
Det här är spännande. Så ofta som jag har litat på vad de säger i butikerna och fått åka tillbaka. Det finns så många fallgropar att jag ofta köpt fel pryl. Kommit hem med något som inte fungerar som tänkt. Speciellt när det gäller moderkort men även andra prylar. Det går inte heller att lita på vad som skrivs i specarna. Eller egentligen är det vad som inte skrivs eller hur det skrivs.
För att ta ett exempel: Skulle köpa ett nytt TV kort till min HTPC härom veckan. Behöver två analoga mottagare. Att leta reda på ett sådant tog väldigt mycket tid. I princip samtliga kort har analoga och digitala mottagare. Samtliga har också i princip två mottagare men då uppstår den roliga frågan, om tillverkaren skriver att kortet har "två mottagare" och på en annan rad "digitala och analoga". Betyder det att kortet har fyra mottagare, två av varje sort? eller en av varje?. Faktum är att det kan betyda vilket som helst visade det sig. Efter mycket letande så hittade jag ett kort där det specifikt stod att det hade två analoga och två digitala mottagare. Kalas men det tog tid!!
Nicklas Eriksson
Aktiv medlem
För photoshop och lightroom ska den inbyggda grafiken fungera. Fast det bör flyta på bättre med vilket separat grafikkort som helst. Så för att få en rent generellt bättre upplevelse så skulle jag stoppa i minst ett ati 5550. Fast till och med intels senaste inbyggda grafik klarar ju HD, så funka lär det ju göra.
Tror att rätt många av beräkningsgrejerna funkar även med ati/amd-grafik. Premiere är väl det som har mest stöd för nVidia CUDA, så där är nog nvidia ett bättre val. Annars ser jag det som en kompromiss mellan pris och prestanda för att uppfylla ett visst behov. En processor med många kärnor är dock en bra bas för att få ordentlig fart på´t.
Tror att rätt många av beräkningsgrejerna funkar även med ati/amd-grafik. Premiere är väl det som har mest stöd för nVidia CUDA, så där är nog nvidia ett bättre val. Annars ser jag det som en kompromiss mellan pris och prestanda för att uppfylla ett visst behov. En processor med många kärnor är dock en bra bas för att få ordentlig fart på´t.
Falumas
Aktiv medlem
För photoshop och lightroom ska den inbyggda grafiken fungera. Fast det bör flyta på bättre med vilket separat grafikkort som helst. Så för att få en rent generellt bättre upplevelse så skulle jag stoppa i minst ett ati 5550. Fast till och med intels senaste inbyggda grafik klarar ju HD, så funka lär det ju göra.
Dom testen jag läst så klår den inbygda grafiken dom flesta korten i 5000-serien.
/Karl
ztenlund
Aktiv medlem
Dom testen jag läst så klår den inbygda grafiken dom flesta korten i 5000-serien.
/Karl
Då tycker jag du ska börja läsa andra tester.
Visst är den inbyggda Intel-grafiken relativt bra numera, för att vara inbyggd grafik, men från det till att korten klår "de flesta korten i 5000-serien" är det rätt långt. Att något över 5600 skulle ens vara på samma planet finner jag synnerligen otroligt. Möjligen får 5450 stryk och kanske 5550 i vissa fall med lite tur.
(Observera att t ex Anandtech testade spelgrafiken på lägsta inställningarna när de testade i5:ans inbyggda grafik förr vändan med Clarkdale. Det gör de inte med lösa grafikkort. )
Senast ändrad:
Falumas
Aktiv medlem
Då tycker jag du ska börja läsa andra tester.
Visst är den inbyggda Intel-grafiken relativt bra numera, för att vara inbyggd grafik, men från det till att korten klår "de flesta korten i 5000-serien" är det rätt långt. Att något över 5600 skulle ens vara på samma planet finner jag synnerligen otroligt. Möjligen får 5450 stryk och kanske 5550 i vissa fall med lite tur.
(Observera att t ex Anandtech testade spelgrafiken på lägsta inställningarna när de testade i5:ans inbyggda grafik förr vändan med Clarkdale. Det gör de inte med lösa grafikkort. )
Jag tror att det är relativt liten skillnad på 5600-korten och den inbygda grafiken.
Att 5700,5800 och 5900-korten är bättre tror jag också.
I min laptop har jag en intel-SU4300 och den inbygda grafiken där är förvånandsvärt kompetent. Jag hade förväntat mig något mycket sämre när jag köpte laptopen.
/Karl
ztenlund
Aktiv medlem
Jag tror att det är relativt liten skillnad på 5600-korten och den inbygda grafiken.
Att 5700,5800 och 5900-korten är bättre tror jag också.
/Karl
Man får ha ganska vid definition av "relativt liten skillnad".
http://images.anandtech.com/graphs/clarkdalelaunch_010310105346/21138.png
http://images.anandtech.com/graphs/5570_020810195333/21627.png
Observera nu också skillnaden i upplösning och inställd kvalitet. Ändå har 5670 nästan dubbel framerate.
http://images.anandtech.com/graphs/clarkdalelaunch_010310105346/21143.png
http://images.anandtech.com/graphs/5570_020810195333/21618.png
Här är skillnaden mindre, men fortfarande är kvaliteten på lägsta respektive högsta. Upplösningen dock samma. Jag vet inte hur spelet ser ut, men jag gissar att lägsta kvalitet är väldigt låg.
http://images.anandtech.com/graphs/clarkdalelaunch_010310105346/21140.png
http://images.anandtech.com/graphs/5570_020810195333/21621.png
Här blir den integrerade grafiken helt slaktad i jämförelse trots, som sagt, skillnaden i kvalitetsinställningar. Tycker du att 15 fps mot 40 fps är "relativt liten skillnad"?
(5670 är snabbare än 5570 i den högre upplösningarna i testet.)
Falumas
Aktiv medlem
Man får ha ganska vid definition av "relativt liten skillnad".
http://images.anandtech.com/graphs/clarkdalelaunch_010310105346/21138.png
http://images.anandtech.com/graphs/5570_020810195333/21627.png
Observera nu också skillnaden i upplösning och inställd kvalitet. Ändå har 5670 nästan dubbel framerate.
http://images.anandtech.com/graphs/clarkdalelaunch_010310105346/21143.png
http://images.anandtech.com/graphs/5570_020810195333/21618.png
Här är skillnaden mindre, men fortfarande är kvaliteten på lägsta respektive högsta. Upplösningen dock samma. Jag vet inte hur spelet ser ut, men jag gissar att lägsta kvalitet är väldigt låg.
http://images.anandtech.com/graphs/clarkdalelaunch_010310105346/21140.png
http://images.anandtech.com/graphs/5570_020810195333/21621.png
Här blir den integrerade grafiken helt slaktad i jämförelse trots, som sagt, skillnaden i kvalitetsinställningar. Tycker du att 15 fps mot 40 fps är "relativt liten skillnad"?
(5670 är snabbare än 5570 i den högre upplösningarna i testet.)
Nu missade du nog första inlägget i denna tråden. Där står "Jag kommer inte att spela några spel" .
Alla länkarna du skickar är ju om 3D-prestanda i spel, där är inte den inbygda grafiken topp.
Skicka lite länkar som visar hur att Lightroom och CS5 blir snabbare med ett radeon 5570 så blir jag nog tyst.
/Karl
ztenlund
Aktiv medlem
Nu missade du nog första inlägget i denna tråden. Där står "Jag kommer inte att spela några spel" .
Alla länkarna du skickar är ju om 3D-prestanda i spel, där är inte den inbygda grafiken topp.
Skicka lite länkar som visar hur att Lightroom och CS5 blir snabbare med ett radeon 5570 så blir jag nog tyst.
/Karl
Inte alls, men ditt uttalande var synnerligen generellt.
Du kan ju börja med att redovisa vad det är du avser när den inbyggda grafiken "klår", för det var du som kom med det påståendet. För närvarande är det högst oklart vad som avses så det är helt omöjligt att bemöta eller ta ställning till, för uppenbarligen är det inte sådan prestanda som normalt brukar mätas.
Falumas
Aktiv medlem
Jag funderar på att köpa Gigabite geforce 430GT 1Gb till min dator läste i ett test att den skulle vara tyst och bra
Vad avänder du din dator till?
/Karl
alfin
Aktiv medlem
Det finns något sorts märkligt, minimalistiskt tankesätt här på Fotosidan om att grafikresurserna i en dator ska var så klena som möjligt. Ju sämre desto bättre verkar det som i vissa trådar. Det är väl bra med lite krut i analgången så att det kan braka loss ordentligt om det behövs! Man behöver kanske inte det allra senaste eller mest speloptimerade grafikkortet, men varför satsa på grafikresurser som inte kan mäta sig med resten av maskinen?