ANNONS
Annons

Grafex / Image 2005

Produkter
(logga in för att koppla)

mr_rockster

Aktiv medlem
Hej!

Nu är det ju Grafex och Image 2005 på stockholmsmässan.

Någon som har varit där? Var det något att ha eller mest skit? Funderar på om jag ska åka dit på lördag eller inte...

- Johan

Jag var där i onsdags, det var rätt ok faktiskt. Vi var där för kursen i medieteknik och syftet var att mingla runt lite bland tryckerier och kameror och studera tekniken lite. Kan säga att det är en massa montrar om olika tryckpressar osv. Kameradelen är ju Image 2005 och det bestod av vad jag såg, olika ljussättningsmontrar, Canon var där, Hasselblad, någon Nikon, Konica Minolta. Alla dessa hade sina kameror som uppvisning. Sedan var det intressanta seminarium/föreläsningar om foto och ting runt det (står ett program för varje dag på deras hemsida grafex.com). Mässan är huvudsakligen tryck, men värt besöket. Fick ju känna lite på värstingarna från Canon, Nikon och Hasselblad :)

Mycket trycksaksindustri-lite, men bitvis naggande gott bild

Så skulle jag kanske sammanfatta det hela för egen del. Flera intressanta gratis seminarier med bl a Stefan Ohlsson om kalibrering, Åke Sandström om digital arkivering och en hel rad personintervjuer med fotografer. Hittade också en databaslösning som jag fick lite information om.

På lördag är de bara ett fåtal seminarier på Image och de slutar redan vid 13-tiden. Kolla pdf:en på Image sida under grafex.com.

Sen är det ju som redan skrivits flera värstingar där, men många hade inte så mycket med sig tyckte jag och så verkade de inte se att en tjej också kan vara där i jobbet-mycket vänta på att låta de stora elefanterna dansa ;-)...

Nu är jag museiarbetare med foto som del i jobbet och små resurser, mest intresserad av mjukvara, skanners och prisvärda studiolösningar (lampor, stativ etc) så beror förstås också på helt vad man arbetar med och är nyfiken på.

Grafex handlar mest om stora maskiner för industiell produktion.Nästan ingen från byråer etc. där vad jag kunde uppfatta.

Jag var där en snabbis idag -kollade väl mest på Imagedelen och det blev ju ett stopp i Canons monter...ett långt sådant till och med.
Annars verkar mässan rätt bra, betoningen ligger ju absolut på den grafiska industrin och min kompis som var med och som är insatt i den världen tyckte att det var riktigt bra. För en fotograf som mig var det kanske lite tunnsått -fast seminerierna och föreläsningarna är troligen mycket bra.

mr_rockster skrev:
Hej!

Nu är det ju Grafex och Image 2005 på stockholmsmässan.

Någon som har varit där? Var det något att ha eller mest skit? Funderar på om jag ska åka dit på lördag eller inte...

- Johan

Då ska jag föreläsa om hur man kollar om en digital kamera är bra och hur man kollar att en skärm fungerar för digital bildbearbetning.

Stefan

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar